Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
4 september 2017
 

Drie tips om te besparen op Google AdWords

 
 

Google maakt adverteren toegankelijk voor elke ondernemer. Iedereen kan namelijk gebruik maken van Google AdWords. Het goed beheren van een advertentiecampagne op Google is echter lastig en gaat vaak mis.

Zo gebeurt het helaas nog veel te vaak dat ondernemers onnodig geld weggooien. BC.nl geeft drie tips om direct kosten te besparen uw Google AdWords budget.

1) Werk met kleine advertentiegroepen
Binnen AdWords worden advertenties gegroepeerd in zogenaamde advertentiegroepen. Eigenlijk is deze naam misleidend, want deze groepen zijn bedoeld om zoekwoorden te groeperen. Met teveel verschillende zoekwoorden in één advertentiegroep gaat de relevantie verloren. Gevolg: uwadvertentieteksten sluiten niet meer goed aan bij de zoekvraag van de gebruiker. U voorkomt dit door uw zoekwoorden te verdelen in logische kleine groepen.

Voorbeeld: locatieverhuurder verdeelt zoekwoorden
Een verhuurder van locaties voor bedrijfsuitjes en trouwfeesten adverteert via Google AdWords op de zoekwoorden ‘locatieverhuur personeelsfeest’ en ‘locatieverhuur bruiloft’. Hiermee bereikt hij twee totaal verschillende doelgroepen die zeer verschillende advertentieteksten willen lezen. Wanneer deze zoekwoorden in één advertentiegroep zitten, zien beide groepen dezelfde advertentie. Jammer, want het is voor slechts één van de groepen relevant. Hierdoor krijgt de locatieverhuurder minder kliks ten opzichte van het aantal vertoningen. Deze zogenaamde ‘doorklikratio’ is een belangrijke factor die de kosten per klik bepalen.

Conclusie: Werk met kleine groepen van zoekwoorden en maak daar een relevante advertentietekst voor aan. Zo vergroot u het doorklikratio en bespaart u onnodig hoge kosten per klik.

2) Werk niet teveel met ‘brede zoekwoorden’
Google verbindt uw advertenties aan de zoekwoorden die de gebruiker intikt. Hiervoor gebruikt Google verschillende manieren van verbinden, ‘match types’ genoemd. De meest gebruikte match type is ‘broad match’; uw advertenties worden getoond voor een breed aantal zoekopdrachten, gerelateerd aan het ingestelde zoekwoord. Deze breedte kunt u deels beïnvloeden door te kiezen voor een andere match type, zoals ‘modified broad’, ‘phrase match’ en ‘exact match’. BC legt het uit met een voorbeeld.

Voorbeeld: plastisch chirurg sluit irrelevantie uit
Een plastisch chirurg adverteert via brede zoekwoorden op ‘kosten ooglidcorrectie’. De kans is groot dat zijn advertentie ook getoond wordt op zoekopdrachten die totaal niet door de doelgroep worden ingetikt, zoals ‘kosten voor tanden corrigeren’, ‘wat kost tekst corrigeren’ of ‘aanschaf zonnebril’. Als deze gebruikers op de advertentie klikken, kost het de arts onnodig geld. Daarnaast klikt een groot deel van de gebruikers in dit geval niet op de advertentie, met een dalende doorklikratio als gevolg. En zoals in voorbeeld een al benoemd: een lagere doorklikratio veroorzaakt een hogere klikprijs.

Conclusie: Maak gebruik van andere match types dan de vaak standaard ingestelde broad match. Hiermee voorkomt u dat uw advertenties getoond worden voor totaal irrelevante zoekopdrachten.

3) Gebruik uitsluitingswoorden
Met bovenstaande tips kunt u de vertoning van advertenties beïnvloeden. Met uitsluitingswoorden kunt u geheel voorkomen dat uw advertentie bij bepaalde zoektermen getoond wordt. Google toont dus nooit uw advertentie wanneer een uitsluitingswoord wordt gebruikt.

Voorbeeld: leverancier blokt ‘gratis afhalen’
Een witgoedleverancier heeft een advertentie aanstaan voor ‘wasmachines Almere’. De kans is groot dat zijn advertenties ook getoond worden op bijvoorbeeld ‘gratis afhalen wasmachine Almere’. Wie op de advertentie klikt, komt bedrogen uit want de leverancier haalt niet op. Zonde van de kosten voor deze klik. Door de zoekterm ‘gratis’ op te nemen in het lijstje van uitsluitingswoorden in AdWords, wordt zijn advertentie in dit geval niet getoond. En de leverancier bespaart weer veel irrelevante kliks!

Conclusie: Stel de juiste uitsluitingswoorden in om irrelevante kliks te voorkomen. Ga wel verstandig om met het kiezen van de uitsluitingswoorden om te voorkomen dat u ook relevante kliks misloopt.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 186.61 -0.43 %
Stijgers Dalers
Nedap 41.27  5.1 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Altice 8.1  -12.1 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Air france - 10.98  -4 %
Meer beurs