Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
31 augustus 2017
 

Duurzaam ondernemen in de tuinbranche maakt het verschil

 
 

Volgens mooiezonwering.nl zal de tuinbranche de komende drie tot vijf jaar voor een behoorlijke uitdaging staan. Winkels in deze branche zullen zich nog duidelijker moeten onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.

Bouwmarkten, supermarkten en discountformules blijken serieuze concurrenten te zijn voor tuincentra. Deze winkels concurreren vaak op specifieke productgroepen van het tuincentrum, dit is voor de tuincentra dan ook merkbaar in de omzet.

Branchevreemde partijen
Door het toetreden van branchevreemde partijen en een overcapaciteit in de markt, staan tuincentra onder druk en worden zij verdrongen uit de markt. Er is ook geen sprake van een compensatie van het omzetverlies, omdat het erg moeilijk voor bedrijven in deze branche is om zich te onderscheiden van de concurrentie.
Grote tuincentra daarentegen, bieden de consumenten een inspiratiemiddag en hebben minder last van de branchevervaging. Stadswinkels zoals GroenRijkHoveniers spelen in op de trend van urbanisatie en weten daardoor ook concurrentievoordeel te behalen. Voor kleinere tuincentra blijkt het echter een stuk moeilijker om zicht te onderscheiden, waardoor zij het hardste geraakt worden door de branchevervaging.

Duidelijke doelgroepkeuze
Voor kleine tuincentra is het belangrijk dat zij een duidelijke doelgroepkeuze maken, inspelen op duurzaamheid en samenwerkingen aangaan met dienstverleners zoals stratenmakers en hoveniers. 16,5 procent van de tuinartikelaankopen worden via het internet gedaan, door het opzetten van een webshop kunnen kleine tuincentra de invloed van branchevervaging beperken.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
In 2011 lanceerde Eric Ries De Lean Startup, een revolutionair boek dat voor velen de nieuwe bijbel zou worden bij het starten of transformeren van bedrijven. Niet alleen werd zijn boek een wereldwijde bestseller, Ries reisde de wereld over om lezingen te geven en kleine en grote bedrijven te helpen met succesvol innoveren en groeien. Dit leverde hem nieuwe inzichten en oplossingen op van onschatbare waarde, die hij in 'De startup-methode' met ons deelt. Ries is verbonden aan de Harvard Business School en het gerenommeerde designbureau ideo.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Meer beurs