Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
17 juli 2017
 

Zeven tips voor het opstellen van een liquiditeitsprognose

 
 

Meer dan eens wijkt de uiteindelijke cashflow van Nederlandse werkgevers behoorlijk af van de gemaakte liquiditeitsprognose. CreditExpo liet eerder zien dat zo’n 70 procent van de Nederlandse ondernemers uiteindelijk meer dan tien procent afweek van de eerder gemaakte prognose.

 Dat meer en meer bedrijven kiezen voor het extern laten opstellen van hun liquiditeitsprognose is dan ook het logische gevolg.
 
Zelf de liquiditeitsprognose opstellen
Een betrouwbare, kloppende liquiditeitsprognose is essentieel voor de voortgang van een onderneming. Bernd Vinke, General Manager Finance bij Debiteurenbeurs, benadrukt het belang van het zélf opstellen van een liquiditeitsprognose door de ondernemer en stelde in samenwerking met experts uit het vakgebied een overzicht op met bruikbare tips.
 
Tip 1: Schakel niet direct een accountant of bedrijfsadviseur in
Vinke: "Ondernemers kennen zelf hun dagelijkse business het best en weten wat reële aannames zijn. Het is van belang dat ondernemers zelf de liquiditeitsprognose maken. Zo houden zij gevoel bij de getallen en het bedrijf. Besteed het opstellen van een liquiditeitsprognose niet direct aan de accountant of bedrijfsadviseur, laat deze hoogstens door hen toetsen."

Tip 2: Kijk niet te ver vooruit
Vinke: "Vaste uitgaven zijn vaak voor lange termijnen  te plannen, dit geldt echter niet voor flexibele uitgaven, noch voor de inkomsten. Acht tot twaalf weken vooruit plannen is vaak al genoeg om in te zien welke actie wanneer ondernomen moet worden. Gaat u verder vooruit plannen, dan is het gevolg vaak dat de planning onzekerder wordt, hetgeen juist niet de bedoeling is van de prognose."
 
Tip 3: Krap bij kas? Gebruik kleinere tijdseenheden
Vinke: "Wanneer een ondernemer krapper bij kas zit, zal er exacter gestuurd moeten worden. Bij weinig financiële ruimte raden wij aan om de prognose te maken op wekelijkse basis, zodat er op korte termijn al gestuurd kan worden."
 
Tip 4: Wees realistisch met betaaltermijnen
Vinke: "Hoewel het eenvoudig is om de betaaltermijn aan te houden als periode waarbinnen bepaalde inkomsten ontvangen worden, is het beter om rekening te houden met het daadwerkelijke betaalgedrag van klanten. Een ondernemer die zijn klantenkring kent weet dat bepaalde klanten sneller betalen dan anderen. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om inkomsten te baseren op een betaaltermijn van veertien dagen als belangrijke klanten doorgaans na een maand betalen."
 
Tip 5: Test scenario’s met de prognose
Vinke: "Het is goed om de liquiditeitsprognose voor meer te gebruiken dan alleen het voorspellen van het financiële plaatje wanneer er op huidige voet wordt doorgegaan. Kijk eens naar wat er zou gebeuren als klanten plots een week langer of korter nodig hadden om te betalen. Wat is de invloed van uw eigen betaalgedrag op de prognose? Hoe ziet het plaatje eruit wanneer u besluit te verhuizen naar een andere locatie?"
 
Tip 6: Maak de prognose samen
Vinke: "Hoewel het voor een kleine ondernemer misschien nog mogelijk is om zelf perfect in te schatten wat er aan inkomsten en uitgaven gebeurt, geldt dit niet voor grote organisaties met meerdere afdelingen. Het is goed om de afzonderlijke afdelingen een overzicht te laten maken van inkomsten en uitgaven met de daarbij behorende termijn. Een goede interne afstemming met de relevante afdelingen is cruciaal, om zo tot een betrouwbare situatieschets te komen."
 
Tip 7: Houd oog voor de werkelijkheid
Vinke: "Een goede liquiditeitsprognose kan goud waard zijn voor een onderneming, toch is het goed om niet blind te varen op gedane voorspellingen. Een liquiditeitsprognose is één van de instrumenten om een onderneming te verbeteren. Het belangrijkste is om vooral niet te vergeten om naar de werkelijkheid te blijven kijken."
 
Meer weten over hoe u zelf uw liquiditeitsprognose kan opstellen? Bekijk hier het artikel met 25 tips voor ondernemers dat Debiteurenbeurs schreef met een tiental experts op het gebied van liquiditeitsprognoses en –begrotingen.
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 243.10 2.25 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Altice 7.85  3.8 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Yatra 5.05  -8 %
Doc data 0.43  -2.3 %
Meer beurs