Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
12 juli 2017
 

Vijf signalen dat uw klanten in zwaar weer kunnen verkeren

 
 

Zijn uw belangrijkste klanten kredietwaardig?

Iedere keer dat uw bedrijf een factuur stuurt aan een klant, heeft u een kans dat de schuld niet wordt betaald. Dit leidt tot risico's voor de cashfl­ow en winstgevendheid van uw bedrijf.

Eén grote onbetaalde factuur kan ervoor zorgen dat de groei van uw bedrijf in gevaar komt of zelfs leidt tot faillissement van uw bedrijf. Linda Meeder, online communicatiemanager bij Euler Hermes, somt de vijf  meest voorkomede signalen voor u op. En geeft u tips om problemen te voorkomen.

Heeft u niet betalende klanten?
Onderstaande signalen kunnen betekenen dat uw klanten in zwaar weer verkeren:
 

  • Late betalingen: Probeert uw klant betalingsvoorwaarden te wijzigen of voldoet hij niet meer aan de betalingsovereenkomst? Het is aannemelijk dat ze een lage cashflow hebben.
  • Twijfelachtige kredietbeslissingen: Heeft uw klant een abnormale, grote deal gesloten met een verdachte partij? Wees op uw hoede. Zijn problemen kunnen uw problemen worden, als hij geen goed creditmanagementproces voert op deze partij.
  • Nieuwe financiering: Probeert uw klant steeds nieuwe financiering te krijgen of wisselt hij regelmatig van bank? Zij kunnen dit doen omdat de huidige bank geen krediet meer verstrekt. Wees hier alert op!
  • Toename controles: Staat uw klant continu onder verscherpt toezicht bij kredietverstrekkers? Dit kan betekenen dat ze moeite hebben met betalen van de schuldeisers.
  • Excuses, excuses, excuses: Non-stop excuses van uw klant waarom hij niet betaalt, kan een signaal zijn dat er betaalproblemen zijn.
  • Voorkom problemen wanneer u start met een nieuwe klant
    U neemt een mooie order aan van een nieuwe klant. Natuurlijk bent u blij, maar bent u zich bewust van de risico's die u loopt door deze klant op rekening te beleveren? De kans bestaat dat deze klant na een mooie start plotseling zijn facturen niet meer betaalt? Dit kan zomaar het voortbestaan van uw eigen onderneming in gevaar brengen. Zorg daarom voor een goed en efficiënt debiteurenbeheer. Ook voordat u een nieuwe order aanneemt.
    Bekijk uw nieuwe klanten grondig op financiële status, kredietgeschiedenis en de relatie met andere debiteuren en crediteuren. Maak een risicoanalyse van alle nieuwe klanten en bepaal hoe en hoe vaak u de nieuwe klant monitort. En zorg dat u continu nieuwe financiële informatie verzamelt van uw klanten, zeker wanneer het risicoprofiel hoog is.

    Check gratis de kredietwaardigheid van uw drie belangrijkste afnemers
    Een goed creditmanagementproces dekt niet alle risico’s. Met bijvoorbeeld een kredietverzekering dekt u het betaalrisico af. Waardoor u met vertrouwen kunt groeien in binnen-en buitenland. De gratis afnemerscheck van Euler Hermes geeft u inzicht in de financiële situatie van uw drie belangrijkste klanten. Vul de check in en u ontvangt binnen drie werkdagen de resultaten in uw mailbox.
     

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Frank van Marwijk, Michel Hoetmer, Asha Kalijan, Jan Vermeiren, Johanna Kroon en André de Waal. Lees de gratis artikelen van deze management best-seller auteurs op Managersonline.nl. Plus: handige checklists en het laatste managementnieuws!
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Team Nijhuis uit Borne in trek bij grote internationale spelers
Team Nijhuis maakt opnieuw een flinke ontwikkeling door. Het digital marketing bureau uit Borne is door de wereldwijde marketingspeler HubSpot geselecteerd.
BOEKENNIEUWS
Van alle innovatieprojecten haalt 80% de markt niet. Is de start van innovatie voor jou persoonlijk ook een zoektocht? Dan ben je niet de enige. Misschien word je tegengehouden door een gebrek aan tijd en middelen. Of je weet niet goed wat de eindklant wil. En veel collega’s schepen je af omdat zij hun nek niet willen uitsteken.
Lees verderMeer boeken
ADVERTORIAL
Word nu abonnee van Brisk Magazine en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists en voorbeelddocumenten voor ondernemers. Klik hier om u te registreren.
BRISK-INDEX
AEX index: 521.65 -0.11 %
Brisk-index: 274.36 0.35 %
Stijgers Dalers
Advanced met 26.84  5 %
Philips kon 32.23  4 %
Nutreco 47  3.9 %
Gemalto 44.15  -19.7 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Amsterdam co 25.85  -3.8 %
Meer beurs