Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
6 juli 2017
 

'Softwareleveranciers moeten meebetalen aan boete GDPR'

 
 

86 procent van het bedrijfsleven vindt dat softwareleveranciers na invoering van de General Data Protection Regulation, oftewel GDPR, moeten meebetalen aan boetes als zij hier direct of indirect debet aan zijn.

Dit blijkt uit onderzoek van de Vereniging Nederlandstalige SAP gebruikers, VNSG, onder ruim 100 SAP-gebruikers. De verantwoordelijkheid van softwareleveranciers voert verder dan meebetalen aan een eventuele boete. Driekwart is van mening dat compliancy met de GDPR een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van de softwareleverancier en de organisatie. Vijf procent vindt dat softwareleveranciers de volledige verantwoordelijkheid dragen, tegenover twintig procent die vindt dat deze verantwoordelijkheid uitsluitend bij de organisatie zelf ligt.

Security-aspect
Volgens het bedrijfsleven vervullen softwareleveranciers een belangrijke rol binnen het gehele security-aspect. 53 procent verwacht niet alleen dat de betreffende oplossing goed beveiligd is, maar ook dat de leverancier proactief meedenkt over de securitystrategie van de organisatie. 89 procent ziet het verbeteren van de digitale weerbaarheid ook als een politieke verantwoordelijkheid.
Rob van der Marck, Directeur van de VNSG: "Het is van belang dat organisaties op het gebied van compliancy met de GDPR hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Indien organisaties niet voldoen aan de wetgeving staan hen forse boetes te wachten. Deze kunnen oplopen tot vier procent van de omzet. Als belangenbehartiger zien we dat de GDPR organisaties bezighoudt. Wij brengen de dialoog op gang tussen de SAP-gebruiker en de softwareleverancier, zodat de verwachtingen op elkaar worden afgestemd. Ook vragen we SAP om samen met ons de SAP-gebruiker zo goed mogelijk voor te bereiden. Door in gesprek te gaan met zowel de gebruiker als de leverancier komen zij dichter bij elkaar te staan."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken