Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
6 juli 2017
 

Occasions nog sneller verkocht, EV's voorop

 
 

Occasions worden steeds sneller verkocht. In 2016 daalde de gemiddelde statijd bij autobedrijven van 74,4 naar 72,8 dagen; het kortste in tien jaar. Dit is één van de conclusies die is getrokken uit het nieuwe Nationaal Occasion Onderzoek.

De statijden van occasions bij autobedrijven dalen al sinds 2013. In 2009 stond een occasion nog gemiddeld 88 dagen te koop. Die statijd was in 2016 met 72,8 dagen ruim zeventien  procent korter. En deze trend zet zich in 2017 voort. Dat komt vooral doordat steeds meer consumenten occasions kopen in plaats van nieuwe auto’s. Dit leidt tot een sterke vraag naar occasions. Tegelijkertijd slagen autobedrijven er beter in om courantere auto’s in de showroom te krijgen, die sneller verkopen.
 
Elektrische auto’s snelste verkocht
De statijden van personenauto’s met een benzinemotor daalden in 2016 naar gemiddeld 72,6 dagen, drie procent minder dan in 2015. Bij diesels namen statijden juist wat toe (+twee procent). Echter, met gemiddeld 72,1 dagen worden diesels nog net wat sneller verkocht. Er zijn nog weinig elektrische auto’s op de occasionmarkt, maar ze worden wel snel verkocht. Volledige elektrische auto’s gemiddeld al binnen 50 dagen. Dat is twee dagen sneller dan in 2015 en het laagste van alle soorten occasions. Het aanbod van gebruikte elektrische voertuigen is nog niet groot; in 2016 zijn er 614 stuks verkocht. Plug-in hybrides worden al meer als occasion aangeboden (6.887verkopen in 2016), waarbij de statijd in 2016 behoorlijk toenam naar 63 dagen. Dat is gelijk aan diesels van dezelfde leeftijd. Hybrides zonder stekker stonden in 2016 nog wat langer te koop: gemiddeld 65 dagen.
 
Karl en crossovers
De Opel Karl is – net als in 2015 - de occasion die gemiddeld het snelste verkocht wordt. Na gemiddeld 31 dagen heeft de kleinste Opel alweer een nieuwe eigenaar. Onder de modellen met de kortste statijden zijn vooral kleine auto’s uit het A-segment en opvallend veel kleinere crossovers, zoals de Mazda CX-3 en Opel Mokka. Dit soort auto’s blijkt op de occasionmarkt zeer gewild. Opvallend is daarnaast de sterke notering van de dure Audi Q7, met slechts 50 stadagen.
 
Nationaal Occasion Onderzoek 2017: trends en inzicht in de occasionmarkt
Dit zijn enkele van de conclusies die voortkomen uit het Nationaal Occasion Onderzoek 2017 (NOO), dat is uitgevoerd door VWE Automotive in samenwerking met het vakblad Automobiel Management. Marc van der Elst, onderzoeker bij VWE, onderzocht de trends van de Nederlandse occasionmarkt. Nieuw dit jaar is de aanvulling op het onderzoek door Finnik, wat inzicht geeft in de koopmotieven van de consument.
 
Het Nationaal Occasion Onderzoek 2017 is te downloaden via  automobielmanagement.nl.  
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken