Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
20 juni 2017
 

Vijf praktische tips voor horecaondernemers

 
 

Horecaondernemer worden is zeker niet voor iedereen weggelegd. Er is een goede visie en uithoudingsvermogen voor nodig, en de wil om tijd en energie te investeren.

Horecaondernemers moeten van alle markten thuis zijn, aangezien ze zich bezig moeten houden met het menu, gastvrijheid, sfeer in de zaak, personeel, inkoop, administratie en marketing. Hoe u uw horecaonderneming nog succesvoller kunt maken? Martine Engels van KOVU geeft u vijf praktische tips.
 
Duurzaamheid is geen trend meer
Engels geeft aan dat er in de horeca steeds meer gelet wordt op duurzaamheid. "Denk hierbij aan het cradle-to-cradle principe met bijvoorbeeld tweedehands meubels, het scheiden van afval, voorkomen van voedselverspilling, keuze voor bepaalde schoonmaakmiddelen en het aanbieden van een doggybag. Door duurzaamheid te combineren met design verliest het het geitenwollensokkenimago, verbetert het imago van uw onderneming en kunt u kosten besparen."
 
Besparen op inkoop van ingrediënten
Inkoop van ingrediënten is volgens Engels de tweede grootste kostenpost, na het personeel. "Logisch dus dat hier zorgvuldig mee omgegaan moet worden, bijvoorbeeld door deze op de juiste temperatuur gekoeld te bewaren. Niet alleen ten behoeve van de voedselveiligheid, maar ook om de kwaliteit van producten te behouden en minder weg te hoeven gooien." Engels voegt hier nog aan toe dat – heel duurzaam – ook koel- en vriesapparatuur tweedehands aangeschaft kan worden.
 
Het gezicht van de onderneming
Het personeel vormt het gezicht van uw zaak. De lonen van medewerkers vormen de grootste kostenpost (ongeveer 30 procent van de omzet) in de meeste horecazaken, maar er zijn volgens Engels verschillende manieren om ze in dienst te nemen. "U kunt u laten adviseren of zelf bepalen of mensen in dienst nemen, payrolling of inhuren via een uitzendbureau de beste keuze is om de continuïteit van het bedrijf in geval van ziekte of ongevallen te kunnen waarborgen. Bij iedere vacature moet er een afweging gemaakt worden van loon, leeftijd en ervaring."
 
De omzet of marge verhogen
Engels geeft aan gerechten op het menu ingedeeld kunnen worden in vier categorieën: "Winnaars met hoge omzet en hoge marges, slapers met lage omzet en hoge marges, hardlopers met hoge omzet en lage marges en verliezers met lage omzet en lage marges. Winst valt vooral bij de slapers en hardlopers te halen. Een hardloper kan een winnaar worden door een kleine prijsstijging, en klanten kunnen gemotiveerd worden te kiezen voor slapers door deze te benadrukken op het menu of aan te laten prijzen door het personeel." Engels voegt hier nog aan toe dat regelmatige analyse nodig is, om verliezers te kunnen vervangen.
 
Houd overzicht op de administratie
Volgens Engels is het voor financieel overzicht belangrijk om minimaal eens per week de administratie van uw horecabedrijf bij te houden en betalingen te doen. "Leveranciers hoeven meestal niet direct betaald te worden, maar het geeft ook geen betrouwbare indruk om dit consequent te laat te doen. Eens per week kunt u de omzet boeken, en eens per maand analyseren wat de kosten voor voornamelijk inkoop en personeel zijn ten opzichte van de omzet. Zelf de administratie doen geeft snel en meer inzicht, en bespaart kosten."
 
Gezien de groei van het aantal horecazaken in veel grote steden in Nederland (in Utrecht bijvoorbeeld van 770 in 2007 naar ruim 1400 in 2015, en in Amsterdam gemiddeld drie openingen per week) is het vooral belangrijk onderscheidend te zijn en te blijven!
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken