Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Afschaffing roamingtarieven leidt niet tot lagere kosten

19 juni 2017 - Het afschaffen van roamingtarieven binnen de EU leidt niet automatisch tot lagere belkosten of besparingen voor bedrijven. Bellen naar het buitenland wordt niet goedkoper maar soms zelfs duurder.

Kosten voor buiten-bundel bellen nemen toe, nieuwe abonnementen worden duurder en door ondoorzichtige contracten worden hogere tarieven berekend aan bedrijven. Bovendien gelden in andere Europese landen nog wel roamingtarieven. Bellen vanuit Zwitserland is zelfs duurder geworden.
Dat stellen specialisten van A&B Groep. Vanaf 15 juni kunnen mensen in het buitenland bellen en internetten vanuit hun standaard belbundel. Onder de titel ‘Roam Like at Home’ heeft de EU een eind gemaakt aan de hoge kosten voor bellen, sms’en en internetten in het buitenland - roaming – die mobiele providers de afgelopen jaren in rekening brachten.
Het afschaffen van de roamingtarieven is een stap in de goede richting, maar dit gaat volgens de telecom expense management consultants van A&B Groep niet ver genoeg. Zij durven te beweren dat bedrijven lang niet zoveel zullen besparen als aanvankelijk gedacht.

Vijf voorbeelden
De afgelopen maanden werd de suggestie gewekt dat roaming vanaf vandaag gratis is, maar in de praktijk is dat niet zo. A&B Groep geeft vijf voorbeelden die duidelijk maken dat deze nieuwe wetgeving niet per definitie leidt tot besparing:

Bellen naar het buitenland niet goedkoper
De afschaffing van roaming betekent niet dat bellen naar het buitenland vanaf vandaag goedkoper wordt. Het tarief voor bellen naar het buitenland – bijvoorbeeld van Nederland naar een ander EU land – is gelijk gebleven. Het komt ook voor dat verschillende providers de tarieven voor bellen naar het buitenland hebben verhoogd.
Ron Rijkenberg, CEO van A&B Groep vraagt zich hardop af:  "Waarom heeft de Europese Commissie deze ‘echte afschaffing’ van de telecomlandsgrenzen niet willen aanpakken?" Hij vervolgt met een concreet voorbeeld: "Iemand bevindt zich in Nederland. Zijn collega in België belt met zijn of haar mobiele telefoon naar diens mobiele telefoonnummer. Dit gesprek is qua tarief duurder dan wanneer deze Belgische collega eerst de grens met Nederland passeert en dan vanuit Nederland belt. Dit roaminggesprek is qua tarief lager dan het internationale gesprek."

Roaming geldt nog steeds voor landen buiten de EU
Naast de verschillende EU landen zijn er ook een hele groep Europese landen waar roamingtarieven nog steeds gelden. Jorg Wiedijk, global marketing director van A&B Groep geeft een voorbeeld: "Wij werken voor een grote Europese klant met vestigingen in heel Europa. Het blijkt nu dat het tarief voor bellen vanuit Zwitserland naar een EU land zelfs is verhoogd de afgelopen maanden. Hetzelfde gaat ook op voor bellen vanuit een EU land naar Zwitserland."

Buiten-bundel-kosten drastisch verhoogd
Vanaf vandaag kunnen mensen in een ander EU land bellen en internetten vanuit de standaard belbundel. De huidige EU bundels – als opties in zakelijke telecomcontracten – komen door deze wetgeving te vervallen. Jorg Wiedijk geeft aan: "Doordat de indruk nu ontstaat dat het gratis is geworden, zullen we een stijging van data-verbruik gaan zien. Het verbruik van deze data wordt vanaf vandaag ook meegerekend met de nationale belbundel. De limieten van de databundels worden dus sneller bereikt, met als gevolg dat bij overschrijding de tarieven voor buiten-bundel gaan gelden. Deze tarieven zijn de afgelopen maanden sterk verhoogd."

Bestaande contracten blijven geldig
Bedrijven met bestaande contracten krijgen altijd een aangepast tariefplan, waardoor het heel goed kan zijn, dat mensen veel meer moeten gaan betalen. Tevens is het optimaliseren van telecomcontracten niet altijd mogelijk tijdens de periode van de overeenkomst. Het komt dus voor dat de buitenbundeltarieven gaan zorgen voor een stijging van de kosten.

Ondoorzichtige rekenmethodiek
De Europese telecommarkten zijn ondoorzichtig en complex. Dit maakt het voor telecomaanbieders nog steeds mogelijk om hoge tarieven door te berekenen, zonder dat het voor bedrijven duidelijk is of datgene wat contractueel werd afgesproken ook wel juist wordt gefactureerd.
De analisten van A&B Groep constateren dat gemiddeld elf procent van de telecomfacturen niet overeenkomt met onderliggende contracten.  Volgens hen blijft de complexiteit van de Europese telecommarkt blijft het echte probleem.
Een ander probleem waarmee bedrijven worden geconfronteerd, is de complexiteit van de Europese en wereldwijde telecommarkten. Daardoor is het erg ingewikkeld om scherpe contracten te sluiten met telecomaanbieders. Een internationaal opererend bedrijf moet bijvoorbeeld in afzonderlijke landen met meerdere providers een contract sluiten – zelfs als die onder dezelfde naam opereren.
Rijkenberg daarover: "Er zijn heel veel telecomaanbieders. Providers die wereldwijd opereren, doen dat ook per land en elk land heeft weer zijn eigen regelgeving. Het maken van global deals is daardoor bijna onmogelijk. Als uvoor uw complete bedrijf op zoekt bent naar het beste telecomcontract, is dat een extreem moeilijke exercitie."
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.