Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Vijf tips om meer omzet uit uw webshop te halen

15 juni 2017 - Het is geen geheim meer dat het belangrijk is om ten opzichte van de concurrenten hogere posities te scoren in Google. Een hogere ranking bij Google (of een andere zoekmachine) betekent immers een grotere kans op traffic en dus conversie.

Bas Klein van Search Signals geeft nog vijf tips om meer omzet uit uw webshop te halen.
 
#1: Stel e-commerce tracking in 
Allereerst is het volgens Klein belangrijk om te bepalen waar uw kansen laat liggen of welke kanalen of pagina’s juist goed converteren. "Maakt u gebruik van Google Analytics dan kunt e-commerce tracking instellen om inzicht te krijgen in de prestaties van de website. Zo komt u bijvoorbeeld meer te weten over de prestaties van verschillende online kanalen zoals organisch verkeer, Adwords, en verwijzend of direct verkeer, van de verschillende landingspagina’s zoals de homepage of categorie A of B, van de verschillende online producten en de invloed van de ondersteunende conversies via verschillende kanalen."
 
#2: Intuïtieve navigatiestructuur 
Daarnaast zijn volgens Klein mensen die een webshop bezoeken inmiddels gewend geraakt aan het vertonen van de belangrijkste (hoofd)categorieën en subcategorieën in het navigatiemenu. "Toch zijn er ook nog webshops die in het navigatiemenu beginnen met informatie over het bedrijf of de klantenservice, zoals een ‘over ons’ pagina. Om het voor de bezoeker zo eenvoudig mogelijk te maken naar de belangrijkste pagina’s binnen de website te navigeren, is het belangrijk goed na te denken over een optimale hiërarchie in het navigatiemenu." Klein voegt hieraan toe dat in de optimalisatieslag niet het oog op de bezoeker verloren mag worden door puur en alleen te focussen op wat optimaal is vanuit SEO perspectief. "Uiteindelijk is het een bezoeker die overgaat tot het bestellen van een product of het invullen van een contactformulier en niet een algoritme van Google of een andere zoekmachine."
 
#3: Optimaliseer filters > voor bezoekers EN (longtail) zoekintenties 
Naast een intuïtief navigatiemenu is het volgens Klein ook belangrijk om filters toe te voegen. "Denk aan filters die het voor bezoekers mogelijk maakt om te filteren op factoren zoals merk, materiaal, prijs, kleur of maat. Voor bezoekers is het mogelijk om het productaanbod nog beter te filteren. Denk eerst na over welke filters voor de bezoekers van toegevoegde waarde zijn. Maak vervolgens deze filters en optimaliseer de desbetreffende pagina vervolgens voor een verzameling van zoekwoorden met dezelfde zoekintentie." Hij noemt het voorbeeld van een webshop die televisies verkoopt: "Bij bijvoorbeeld tv’s kan het zijn dat een aanbieder Samsung tv’s verkoopt. Deze tv’s kan je filteren op inchmaat. Optimaliseer deze pagina’s voor zoekwoorden in combinatie met de inchmaat, bijvoorbeeld Samsung 47 inch, zodat de website ook op inchmaat gerelateerde zoekwoorden scoort."
 
#4: Voorkom duplicate content  
Klein legt uit dat duplicate content betekent dat de content van twee of meer pagina’s nagenoeg dezelfde inhoud hebben. "Zeker bij webshops komt het geregeld voor dat de content op pagina’s nagenoeg hetzelfde zijn binnen een eigen domein of in vergelijking met content op externe domeinen. Reden hiervoor is dat de productinformatie vaak wordt overgenomen van de leveranciers. Het resultaat is dat de productinformatie bij aanbieders A, B en C hetzelfde is." Dit kan volgens Klein een remmende werking hebben op de vindbaarheid van de website. Hij raadt aan om altijd te kiezen voor unieke productinformatie, zeker bij categoriepagina’s. "Bedenk dat het niet alleen vanuit SEO perspectief belangrijk is om nieuwe content te schrijven, maar dat het voor de bezoeker ook belangrijk is om niet iedere keer dezelfde content te vinden."
 
#5: Focus niet alleen op de aankoopfase van de doelgroep  
 Volgens Klein ligt de focus vaak op zoekwoorden die gerelateerd zijn aan de aankoopfase, zoals ‘kopen’ of ‘bestellen’. "De aankoopfase is een belangrijke fase, omdat de doelgroep tijdens deze fase overgaat tot de aankoop van een product. Commercieel gezien is deze fase dus zeer interessant, maar door deze focus laten bedrijven echter wel groeikansen liggen. Voorafgaand aan een commerciële zoekintentie kan er ook sprake zijn van informatieve zoekintenties. Zeker bij producten met een hoge aanschafwaarde zoeken mensen eerst naar meer informatie. Met behulp van het SEE – THINK – DO – CARE model van Google is het mogelijk om deze verschillende zoekintenties in kaart te brengen." Klein neemt weer het voorbeeld van de webshop met televisies: "Stel u verkoopt naast regulier tv’s ook OLED tv’s en QLED tv’s, die redelijk prijzig zijn. Voor bezoekers die interesse hebben in een OLED tv van LG of een QLED tv van Samsung is het zeer interessant om te weten wat de grootste verschillen zijn tussen deze twee tv’s. Andere voorbeelden van informatieve content zijn een checklist met de stappen die men kan volgen om een tv aan de muur op te hangen of hoe klanten een home cinema set het beste thuis kunnen inrichten." Volgens Klein komt u zo eerder in contact met de doelgroep en kunt u eerder klanten aan u binden. Een ander voordeel is volgens hem dat u de informatie kunt mixen met commerciële content. Kortom: focus niet alleen puur op de aankoopfase maar op de gehele buyer journey. 
 
Hogere conversie
Hoewel bijvoorbeeld Amazon een conversiepercentage van maar liefst 75 procent heeft, is bij ‘normale’ webshops een conversiepercentages tussen de drie en zes procent realistischer. Hoeveel het conversiepercentage en de omzet van uw webshop nu absoluut gezien zijn maakt niet zoveel uit, maar met bovenstaande tips zullen ze ongetwijfeld de volgende maand hoger zijn.
 
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.