Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
13 juni 2017
 

Zo wordt u als MKB door de online consument gevonden

 
 

Vroeger ging de consument naar een fysieke winkel, kreeg daar advies van de verkoopmedewerker en deed vervolgens een aankoop. Tegenwoordig ziet het koopgedrag van consumenten er heel anders uit.

 Emile van de Klok, Managing Director bij TIE Kinetix: "Het vertrouwen van consumenten met betrekking tot advies in de winkel is de afgelopen jaren aardig afgenomen, waardoor zij zeer kritisch naar hun aankopen kijken. Om een goede keuze te maken, besteden potentiële klanten veel tijd aan het zoeken naar informatie en het vergelijken van producten." Dit doen zij voornamelijk online; pas als ze genoeg informatie hebben verzameld en kennis hebben opgedaan, komen ze in de aankoopfase terecht. "Het is daarom voor bedrijven in het kanaal belangrijker dan ooit om slim om te gaan met online marketing en goed online vertegenwoordigd te zijn," aldus Van de Klok.
 
Bovenaan de zoekresultaten
De customer journey begint tegenwoordig meestal bij het invoeren van een zoekopdracht in Google. "Op het moment dat een potentiële klant op zoek gaat naar een product of dienst, wil ieder bedrijf die dit aanbiedt natuurlijk bovenaan de lijst met zoekresultaten staan. Als kleine of middelgrote onderneming is het echter ontzettend moeilijk om hier op een organische manier terecht te komen. Vooral als u erbij stilstaat dat u concurreert met grote bedrijven met ervaren SEO-experts, die ook als doel hebben in de top drie zoekresultaten te staan," zegt Van de Klok. "Google AdWords, het online advertentieprogramma van Google, biedt kleine en middelgrote bedrijven evenveel kans op een hoge ranking als grote ondernemingen. Bovendien maakt Google AdWords het mogelijk om potentiële klanten te bereiken op lokaal niveau; zoekopdrachten zijn vaak gerelateerd aan een locatie. Kleinere, lokale ondernemingen hebben een voorsprong als ze hierop inspelen via online marketing."
 
Gebrek aan kennis, tijd en technologie
De eerste resultaten in Google Search zijn altijd relevante advertenties die matchen met de zoekopdracht van de consument. Van de Klok: "Google AdWords zorgt er dus voor dat u als bedrijf wordt gevonden, maar dit lukt alleen door goede campagnes te draaien. Het inkopen van Google AdWords en het draaien van campagnes is voor grote bedrijven een vast onderdeel van online marketing; op deze manier worden prospects immers naar het bedrijf gewezen. Voor kleine en middelgrote bedrijven is dit echter nog lastig. Zij hebben vaak te maken met verschillende obstakels, zoals het gebrek aan kennis en technologische middelen en het gebrek aan tijd om zelf succesvolle online marketingcampagnes op te zetten." Van de Klok legt uit dat er toch een manier is om als MKB-bedrijf in het kanaal te profiteren van Google AdWords. "MKB-bedrijven kunnen namelijk gebruikmaken van een geïntegreerd platform, direct gefaciliteerd vanuit hun leverancier. Via het platform kunnen leveranciers Google AdWords-campagnes centraliseren en hun partners (de MKB-bedrijven in het kanaal) hulp bieden bij het creëren, beheren en optimaliseren van hun online campagnes." MKB-bedrijven hoeven hier zelf geen kennis of tools voor in huis te hebben; hun enige taak is het opvolgen van leads en het verkopen van hun producten en diensten. En laat dit nou net het doel zijn van de MKB’s.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken