Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
29 mei 2017
 

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online

 
 

De meeste Nederlanders bekijken en kopen hun producten liever in de winkel dan online. Ongeveer een kwart (27 procent) geeft de voorkeur aan online winkelen, terwijl het West-Europese gemiddelde op 40 procent ligt.

Bovendien wordt het gat groter, omdat de voorkeur onder Nederlanders voor online winkelen langzamer groeit dan in andere West-Europese landen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Total Retail 2017’ van PwC onder 2.000 Nederlandse shoppers.

Hoge winkeldichtheid
Volgens retail-expert Shana Laurie de Hernandez van PwC, zijn het vrij logische resultaten. "Nederland heeft een hoge winkeldichtheid. U kunt dus snel op en neer naar de fysieke winkel, en er is veel keus in winkelstraten. Verder hecht het Nederlandse winkelpubliek verhoudingsgewijs meer waarde aan het advies van een verkoper. Ze oriënteren zich online maar kopen het vervolgens in de winkel. Dat is goed nieuws voor winkeliers."

Slimme algoritmen
Toch verschuift de klantvoorkeur als gevolg van nieuwe technologieën, zoals slimmere algoritmen, langzaam richting online winkelen. Bijna drie op de tien jongeren tot 35 jaar koopt minstens eenmaal per week online. Hoe ouder de consument, hoe lager het percentage. Zo shopt een kwart van de 35 tot 55 jarigen en dertien procent van de 55-plussers wekelijks online.

E-commerce intensiveren
De Hernandez: "Ondanks het feit dat Nederland qua groei achterloopt op andere landen, is het duidelijk dat zowel het aantal online consumenten als de frequentie waarmee ze aankopen doen zal stijgen. Retailers zullen hun e-commerce dus moeten intensiveren. Dat kan bijvoorbeeld door meer te focussen op specifieke klantvoorkeuren en daar nieuwe digitale strategieën voor te ontwikkelen. Maar vooral ook door hun bedrijfsvoering zo in te richten dat ze sneller kunnen inspelen op veranderende wensen van consumenten. Er blijft plaats voor bakstenen, maar de status quo wordt doorbroken."

Snelle bezorging
Producten die Nederlanders verhoudingsgewijs vaker online aanschaffen, zijn al geruime tijd op het web te vinden. Denk aan boeken en speelgoed. Producten die relatief kort online verkocht worden, zoals meubels en boodschappen, zijn vooral populair bij consumenten jonger dan 35 jaar. En ook al bezorgen webshops in Nederland binnen een dag, het trekt consumenten niet over de streep. Zij zijn namelijk ook tevreden met de gemiddelde Europese bezorgtijd, die tussen de een en drie dagen bedraagt.

Mobiel shoppen
Met de mobiel in de hand winkelen doen Nederlanders weinig. Tijdens het shoppen gebruikt 24 procent zijn telefoon om productinformatie te raadplegen en zestien procent om beoordelingen te lezen. Voor Britten, Duitsers en Fransen liggen die percentages hoger: respectievelijk 39 en 28 procent. Het aantal Nederlanders dat via zijn telefoon aankopen doet, neemt wel toe. In 2013 kocht elf procent minstens eenmaal per maand een product via mobiel, nu is dat opgelopen naar twintig procent. Dat zijn wederom vooral consumenten onder de 35 jaar. PwC verwacht dat mensen in deze leeftijdscategorie al in 2020 vaker via hun mobiel online winkelen dan via tablet, pc of laptop.
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
In 2011 lanceerde Eric Ries De Lean Startup, een revolutionair boek dat voor velen de nieuwe bijbel zou worden bij het starten of transformeren van bedrijven. Niet alleen werd zijn boek een wereldwijde bestseller, Ries reisde de wereld over om lezingen te geven en kleine en grote bedrijven te helpen met succesvol innoveren en groeien. Dit leverde hem nieuwe inzichten en oplossingen op van onschatbare waarde, die hij in 'De startup-methode' met ons deelt. Ries is verbonden aan de Harvard Business School en het gerenommeerde designbureau ideo.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Meer beurs