Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
26 mei 2017
 

Helft MKB'ers geconfronteerd met langere betaaltermijnen

 
 

De aantrekkende economie lijkt in het bedrijfsleven vooralsnog niet te leiden tot een verbetering van het betaalgedrag aan leveranciers uit het MKB.

Bij een onderzoek in opdracht van Betaalme.nu blijkt dat bijna de helft (44 procent) van de ondervraagde mkb’ers te maken hebben gehad met verlengde betaaltermijnen en is aan 45 procent van hen het afgelopen jaar gevraagd om een langere betalingstermijn te accepteren dan wenselijk. Tegelijkertijd krijgt een derde van de ondervraagde leveranciers later betaald dan de afgesproken termijn. Ook zegt 48 procent dat hen om korting gevraagd is.

Onbalans in machtsverhoudingen
Wanneer leveranciers een groot bedrijf als afnemer hebben, is er doorgaans sprake van een onbalans in de machtsverhoudingen. Kleinere leveranciers houden hun grote afnemers graag te vriend, maar intussen zijn ze vaak wel veel kwetsbaarder. Wanneer de facturen van zzp’ers en mkb’ers te laat betaald worden, heeft dat vooral negatieve gevolgen voor hun liquiditeit en mogelijkheden voor groei. Ruim twintig procent van de ondervraagde ondernemers zegt zelfs dat hun bedrijf erdoor kan omvallen.

Geen excuus meer
"De neiging van grote bedrijven om betaaltermijnen te verlengen om hun werkkapitaal te verbeteren, zie je doorgaans in tijden van economische teruggang," zegt Joost van den Hondel van Betaalme.nu, het initiatief dat grote bedrijven stimuleert om hun leveranciers uit het MKB sneller te betalen. "We zien nog steeds druk op de betaaltermijnen, terwijl de economie nu al enige tijd beter draait. Er zijn geen goede argumenten meer om lang te wachten met betalen. Voor leveranciers uit het MKB is nu daarom een goed moment om zelf bij hun afnemers te beginnen over snellere betaling."
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat leveranciers mogelijkheden laten liggen om sneller betaald te worden. Zo stuurt de helft van de leveranciers pas een werkweek of langer na levering van hun goederen of diensten een factuur, waardoor hun betaling ook later binnenkomt.

Goedgekeurde factuur is geld waard
Bovendien blijkt dat er nog weinig informatie wordt uitgewisseld over de status van een factuur. Slechts achttien procent van de leveranciers ontvangt een apart bericht dat de factuur is goedgekeurd. "Dat betekent dat de mogelijkheden die goedgekeurde facturen bieden nog voor een groot deel onbenut blijven," zegt Van den Hondel. "Een goedgekeurde factuur is immers geld waard en kan bijvoorbeeld voor financieringen worden gebruikt. Van de ondernemers heeft 55 procent aangegeven dat ze graag bericht krijgen wanneer hun factuur is goedgekeurd. Dat betekent ook dat 45 procent misschien niet weet hoe nuttig deze informatie is, bijvoorbeeld voor het zicht op de verwachte kasstroom."
Een derde van de ondervraagde ondernemers krijgt de facturen later betaald dan de afgesproken betaaltermijn. Als vaakst voorkomende redenen hiervoor geven ze aan dat het gefactureerde bedrag niet klopt, of dat de factuurgegevens (zoals het PO-nummer) niet goed zijn ingevuld. Van den Hondel: "Het is daarom voor leveranciers heel nuttig om te weten wat de status van hun facturen is. Toch neemt 83 procent van hen pas contact op met hun afnemers als de betalingstermijn reeds is verstreken."

Vertraging door onenigheid
Onenigheid met de afnemer over de factuur veroorzaakt ook vertraging van de betaling. Van de mkb’ers zegt 33 procent wel eens te maken te hebben met disputen. De afhandeling daarvan duurt in de meeste gevallen tussen de tien en 30 dagen. "Dat is een extra reden waarom het voor leveranciers goed is om op de hoogte te zijn van de status van hun factuur", benadrukt Van den Hondel.
Een efficiënte manier om fouten of disputen te voorkomen, is elektronisch factureren. "Bij elektronisch factureren hoeven de gegevens niet meer handmatig te worden ingevuld. Daardoor verkleint de kans op fouten." De overheid heeft elektronisch factureren al verplicht gesteld, maar in het bedrijfsleven is dit nog geen gemeengoed. Van den Hondel schat dat ongeveer vijftien procent van de leveranciers uit het MKB nog steeds niet elektronisch kan factureren.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 186.61 -0.43 %
Stijgers Dalers
Nedap 41.27  5.1 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Altice 8.1  -12.1 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Air france - 10.98  -4 %
Meer beurs