Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
15 mei 2017
 

Ondernemers: pensioen komt wel goed als ik bedrijf verkoop

 
 

Vier op de tien ondernemers en directeuren liggen weleens wakker van hoe het pensioen voor henzelf of hun werknemers is geregeld.

Ze geven toe dat ze eigenlijk te weinig met het eigen pensioen bezig zijn en vertrouwen er grotendeels op dat het later alsnog goed komt als ze hun bedrijf verkopen. Onder 45-plussers is dit aandeel nog groter.
Dit blijkt uit een recent onderzoek onder zakelijke beslissers en ondernemers in het MKB en grootbedrijf. De peiling is in maart/april 2017 verricht in opdracht van Stichting Decision Makers Survey (DMS), met als participanten FD Mediagroep, Telegraaf Media Groep, One Business, De Zaak en MKB Servicedesk. Ook RTLZ, De Ondernemer, NRC Media en Nu.nl zijn aangesloten bij Stichting DMS.

Geen prioriteit
Het onderwerp pensioenen heeft geen grote prioriteit. Een op de drie ondervraagden geeft aan hier al zeker een jaar niet mee bezig te zijn geweest. Vooral bij de groep ondernemers tussen de 45 en 59 jaar leeft dit onderwerp nauwelijks – zij zijn bezig met het draaiende houden van hun bedrijf en nemen weinig tijd voor hun pensioen. Voor ondernemingen met een omvang van twee tot 49 medewerkers geldt dat eveneens.

Kennis over ontwikkelingen is matig
De kennis van ontwikkelingen en trends binnen pensioenvoorzieningen is eveneens matig. Zo weten bijna zes op de tien ondervraagden niet van de toenemende verschuiving van het beleggersrisico. Dat lag vroeger bij het pensioenfonds, maar wordt nu steeds vaker door de begunstigde zelf gedragen. Over het algemeen is de pensioenkennis vooral bij bedrijven met minder dan 50 werknemers laag. Grotere ondernemingen hebben vaak iemand in dienst die zich daarmee bezighoudt.

Google, pensioenaanbieders en persoonlijke aanbevelingen leidend in keuzeproces
Keuzes voor het pensioen worden naast de communicatie vanuit de pensioenaanbieders en het gebruik van zoekmachines hoofdzakelijk gemaakt op basis van aanbevelingen van vrienden en collega’s.

Top vijfdelen die gebruikt worden bij het kiezen van een pensioenaanbieder:
- Aanbevelingen van vrienden of collega's
- Informatie op websites van pensioenaanbieders
- Zoekmachine (Google)  
- Een brief of email van pensioenaanbieders  
- Artikelen in tijdschriften en/of dagbladen  

Online zoekmachines zoals Google en surfen naar websites van pensioenaanbieders zijn de belangrijkste bronnen die gebruikt worden in het keuzeproces van een pensioenaanbieder. Dit geldt in nog sterkere mate voor ZZP’ers.
Maar online tools zijn niet de enige bron. Juist ook het mond-tot-mond circuit is van groot belang bij de uiteindelijke keuze. De ‘traditionele’ media als tv, radio, print lijken een meer ondersteunende rol te verlenen (i.c. worden duidelijk minder vaak genoemd als bron).

Meer informatie vindt u in ons vrijelijk te downloaden whitepaper Zakelijke beslissers en pensioenen - van gespreid bedje naar dwarsligger op stichtingdms.nl.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Frank van Marwijk, Michel Hoetmer, Asha Kalijan, Jan Vermeiren, Johanna Kroon en André de Waal. Lees de gratis artikelen van deze management best-seller auteurs op Managersonline.nl. Plus: handige checklists en het laatste managementnieuws!
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Team Nijhuis laat ondernemers kennis maken met digitale marketing dankzij gratis online cursus
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
ADVERTORIAL
Word nu abonnee van Brisk Magazine en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists en voorbeelddocumenten voor ondernemers. Klik hier om u te registreren.
BRISK-INDEX
Brisk-index: 267.38 -0.45 %
Stijgers Dalers
Postnl 3.35  4.7 %
Nutreco 47  3.9 %
Aperam 44.53  3.4 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Beter bed 15.48  -3.3 %
USG people 17.2  -1.5 %
Meer beurs