Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Zzp’er verward door belastingregels zakelijk bellen

5 mei 2017 - Zzp’ers weten niet goed welke belastingregels gelden rondom zakelijk bellen. Voor veel zelfstandigen is het niet duidelijk wanneer een zakelijk abonnement of prepaid mag worden afgetrokken van de belasting.

Dat stelt Lars Braamhaar van PrepaidVergelijken.nl.

Zakelijke kosten zijn aftrekbaar
Veel zelfstandigen worstelen met de belastingregels. Het is niet duidelijk wanneer zakelijke kosten voor mobiele telefonie mogen worden afgetrokken, constateert Braamhaar: "Veel zzp’ers weten dat alle zakelijke kosten aftrekbaar zijn, maar wanneer een gesprek zo moet worden aangemerkt, is ingewikkeld. Sommigen geven daardoor helemaal geen zakelijke kosten voor mobiele telefonie op."
Braamhaar raadt aan goed te kijken naar de zakelijke kosten: "Voor iedere zzp’er geldt dat zakelijke kosten aftrekbaar zijn. Daaronder valt dus ook de zakelijke telefoon, zakelijke telefoongesprekken en zakelijk dataverbruik. Het is jammer om deze kosten wel te maken, maar niet af te trekken van de belasting."

Zakelijk en privé
Volgens Braamhaar zijn de regels vaak moeilijk te interpreteren doordat veel zzp’ers ook privé bellen met het toestel: "Veel zzp’ers hebben gewoon een privé abonnement of kopen een prepaid simkaart voor zichzelf. Ze bellen er dan ook wel eens met klanten mee. Daar begint de verwarring, want dan moet er een schatting gemaakt worden: welk deel is privé en welk deel is zakelijk?"
Braamhaar wijst op het belang van een goede administratie: "Bewaar de facturen en bonnetjes van abonnementen en prepaid tegoed. Sla alle telefoonnummers en bijbehorende namen van klanten op. De Belastingdienst kan altijd achteraf om een specificatie van de telefoonkosten vragen. Het is dan cruciaal dat de kosten exact zijn te verantwoorden."

Wanneer zijn zakelijke kosten aftrekbaar?
Wie thuis een alles-in-een-abonnement heeft, kan geen btw aftrekken, vertelt Braamhaar: "Tegenwoordig heeft bijna iedere Nederlander een telefoon- en internetabonnement thuis. Iedereen heeft die kosten, dus voor een ondernemer zijn dit geen extra kosten. De meerkosten van zakelijke telefoongesprekken zijn wel aftrekbaar. Hetzelfde geldt voor internetgebruik, maar dat is bijna onmogelijk vast te stellen."
Zakelijke kosten worden bij een bepaald percentage als ‘zakelijk’ gedefinieerd, legt Braamhaar uit: "De telefoonkosten van een mobiele telefoon zijn aftrekbaar als minstens tien procent zakelijk wordt gebruikt. Wie een apart toestel met een aparte kaart gebruikt, zal op honderd procent uitkomen. Er is dan nooit verwarring over."
Braamhaar wijst erop dat soms kosten helemaal niet aftrekbaar zijn: "Stel dat u vooral veel privé belt, en maar heel soms met een klant belt. Dan overheerst het privé-gedeelte en zijn de kosten in het geheel niet aftrekbaar. Wie helemaal nooit zakelijk belt, heeft ook geen recht op btw-aftrek."

Strikte scheiding
De oprichter van PrepaidVergelijken.nl beveelt een strikte scheiding van privé en zakelijk gebruik aan: "Gebruik echt twee verschillende simkaarten. De één alleen voor het bedrijf, de ander alleen voor persoonlijk gebruik. Geef het zakelijke nummer door aan klanten. Houd het privénummer geheim voor klanten. Op deze manier is er nooit verwarring over of er zakelijk of privé gebeld is."
Prepaid kan helpen bij de scheiding van de twee manieren van bellen: "Bij een prepaid kaart krijgt u een apart nummer dat u steeds weer kunt opwaarderen. De eigenaar van de simkaart bepaalt bovendien hoe hoog de kosten voor zakelijke telefonie zijn. Bij een mobiel abonnement zit u vast aan contracten en zijn de kosten niet altijd van tevoren bekend. Prepaid kan in dat opzicht dus wat administratieve handelingen schelen."

Voordelen zakelijk bellen
Braamhaar ziet ook de voordelen van zakelijk bellen: "Het is een feit dat de administratie een stuk overzichtelijker is als de zzp’er een aparte telefoonrekening heeft voor het bedrijf. De kosten  zijn dan aftrekbaar van de inkomsten- en de omzetbelasting. Het scheelt een hoop rekenwerk. Bovendien zijn alle bedragen exclusief btw."
 

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Teliva

8-05-2017 06:03  |  

Wij hebben die vraag ook regelmatig ontvangen van bezoekers. Beste advies is inderdaad gewoon 2 verschillende soorten sim-kaarten. Scheelt veel problemen.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.