Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 april 2017
 

Waar moet u rekening mee houden bij het maken van een flyer?

 
 

Hoewel marketing steeds meer digitaal gaat, is een flyer toch nog steeds een erg populair en effectief marketinginstrument. Online ligt de bal om bijvoorbeeld uw website te bezoeken toch vaak nog bij de eventuele klant, al is bijvoorbeeld door middel van blogs en linkbuilding zeker trafic te genereren.

Voordelen van een flyer zijn de actievere benadering van een eventuele klant, en zeker bij evenementen gericht op een bepaalde doelgroep kunt u direct de doelgroep bereiken. Maar waar moet u op letten bij het maken van een flyer, om deze niet linea recta de vuilnisbak in te laten verdwijnen? Ferry Lammerts van PeterPrint vertelt er meer over.
 
Welke afbeeldingen op een flyer?
‘Plaatjes kijken’ is volgens Lammerts toch altijd weer het eerste wat mensen doen als ze een flyer bekijken:  "Plaats foto’s die voldoende groot zijn en niet al teveel details bevatten, deze worden toch niet opgemerkt. Houd bij het ontwerp in gedachten dat foto’s meer de aandacht trekken dan illustraties, en dat de ogen van lezers vooral naar gezichten worden getrokken. De foto’s kunnen weergeven welke producten of diensten u levert, of iets zeggen over uw bedrijf. Bij dit laatste valt te denken aan een representatieve foto van het bedrijfspand of de medewerkers, dit geeft mensen vertrouwen in uw bedrijf. Laat de afbeeldingen voor zichzelf spreken, en beeld en tekst elkaar aanvullen en versterken. In de tekst benoemen wat er afgebeeld staat is overbodig."
 
Welke tekst op een flyer?
Volgens Lammerts krijgen flyers vaak maar enkele seconden aandacht. "Een pakkende titel is dus erg belangrijk, en het helpt om hiervoor een groot en dik lettertype te gebruiken in een contrastkleur. De tekst moet weergeven wat de lezer absoluut te weten moet komen, wat hij of zij moet denken na het zien van de flyer, en wat hij of zij moet doen. De belangrijkste vraag van een lezer is echter altijd wat het hem of haar oplevert. De tekst moet dus vanuit het perspectief van de lezer geschreven zijn, en u moet aangeven welke voordelen u te bieden hebt en wat u bijzonder maakt. Belangrijke informatie is samengevat in korte zinnen en voordelen worden als opsomming weergegeven. Een flyer moet prikkelen en interesse opwekken." Lammerts vat samen dat kort en bondig het beste werkt. Hij vult aan dat u ook onvolledig kunt zijn, en voor meer informatie kunt verwijzen naar uw website.
 
Flyers ontwerpen en laten drukken
Het ontwerpen van flyers hoeft u volgens Lammerts niet helemaal zelf te doen. "Er zijn flyer templates beschikbaar met standaard layouts en beeldmateriaal ter inspiratie, maar het mooiste resultaat krijgt u door een PDF te maken vanuit Adobe Illustrator of InDesign. Laat overigens voor het daadwerkelijke drukken de flyer door iemand anders beoordelen. Mensen zijn vaak blind voor spel- of typfouten in eigen teksten." Lammerts geeft aan dat bij het drukken van de flyers meestal zelf een formaat te kiezen is. "Het is handig om te weten dat het standaardformaat voor flyers A5 is met 105 millimeter bij 148 millimeter. Ook het papiersoort is van belang omdat het iets toevoegt aan de boodschap. Moeten de flyers snel verspreid worden, let dan goed op de tijd die het de drukker kost om de flyers te drukken en te bezorgen."
 
Meet het rendement van een flyeractie
Met een flyer wilt u de aandacht van eventueel geïnteresseerden trekken, die enthousiast raken en tot handeling overgaan. Lammerts: "Dit kan bijvoorbeeld door af te sluiten met een aanbod en klanten een voordeel te geven als ze snel reageren, zeker als de aanbieding of korting een gevoel van urgentie oproept. Resultaten van een flyeractie kunt u meten door de lezer een bepaalde code of unieke URL te laten gebruiken die op de flyer vermeld staat."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Frank van Marwijk, Michel Hoetmer, Asha Kalijan, Jan Vermeiren, Johanna Kroon en André de Waal. Lees de gratis artikelen van deze management best-seller auteurs op Managersonline.nl. Plus: handige checklists en het laatste managementnieuws!
Registeraccountant Stefano Golia versterkt directie Team Nijhuis
Golia studeerde aan het Nyenrode en werkte 12 jaar als adviseur bij diverse ondernemingen via De Jong & Laan accountants.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Van alle innovatieprojecten haalt 80% de markt niet. Is de start van innovatie voor jou persoonlijk ook een zoektocht? Dan ben je niet de enige. Misschien word je tegengehouden door een gebrek aan tijd en middelen. Of je weet niet goed wat de eindklant wil. En veel collega’s schepen je af omdat zij hun nek niet willen uitsteken.
Lees verderMeer boeken
ADVERTORIAL
Word nu abonnee van Brisk Magazine en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists en voorbeelddocumenten voor ondernemers. Klik hier om u te registreren.
BRISK-INDEX
AEX index: 519.50 0.02 %
Brisk-index: 297.48 -3.59 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Brunel inter 12.24  3.8 %
Ahold kon 17.09  3.7 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Nn group 30.44  -4 %
Randstad 51.19  -3.6 %
Meer beurs