Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
14 april 2017
 

Logistieke sector niet bang voor baanverlies door drones

 
 

Een ruime meerderheid (61 procent) van de werkgevers en werknemers in de logistieke & supply chain sector verwacht in de toekomst drones in te zetten. Echter laat de implementatie volgens deze groep (88 procent) op zich wachten vanwege het gebrek aan wet- en regelgeving.

Hierdoor zijn bedrijven terughoudend in het investeren in de toepassing. Dat zijn de conclusies uit het Baan van de Toekomst-onderzoek dat Hays liet uitvoeren onder 350 professionals binnen de logistiek & supply chain sector.
 
Geen angst voor baanverlies vanwege drones
Om drones optimaal te benutten, is het noodzakelijk zo snel mogelijk onduidelijkheid op gebied van wet- en regelgeving weg te nemen vindt 88 procent. 44 procent verwacht dat door de inzet van drones nieuwe banen worden gecreëerd. Opvallend is dat slechts 35 procent verwacht dat banen in de sector vanwege de inzet van drones verdwijnen.
 
Gerust op werkgelegenheid in de logistieke sector, ook na 2025
Uit het onderzoek blijkt dat traditionele banen in de logistieke sector deels verdwijnen, maar dat ook nieuwe functies ontstaan. De komst van nieuwe banen in combinatie met de aantrekkende economie, maakt dat professionals verwachten dat de arbeidsmarkt de komende jaren flink aantrekt: 71 procent denkt dat de vraag naar arbeidskrachten in de sector tot en met 2025 toeneemt. 40 procent denkt dat de vraag naar professionals ondanks technologische ontwikkelingen ook na 2025 groeit.
 
Niet één, maar meerdere banen tegelijk
Ruim 41 procent van de respondenten denkt dat het overgrote deel van het personeel in de logistieke sector in 2030 meerdere werkgevers tegelijk heeft. Voor professionals die werkzaam willen blijven in de sector is volgens 90 procent continue bijscholing essentieel. Slechts 21 procent denkt dat zijn of haar huidige baan tegen die tijd niet meer bestaat.
 
Opkomst van de vrouw in logistiek
Waar de logistieke & supply chain sector van oorsprong een ‘mannenberoep’ is, ziet men de laatste jaren steeds meer vrouwen in de branche. De ondervraagden voorzien dat deze trend doorzet: 68 procent denkt dat het percentage vrouwen in de sector stijgt tot en met 2025 en 60 procent voorspelt dat het percentage werkzame vrouwen in de sector tussen 2025 en 2030 nog verder toeneemt.
 
Logistiek werk steeds persoonlijker
De competenties die worden gevraagd van professionals in de logistieke & supply chain sector veranderen. Er is volgens de respondenten meer kennis en vaardigheid nodig op het gebied van technologie (89 procent), creativiteit (86 procent), mensgerichtheid (82 procent) en de kennis en kunde om milieuproblematiek en MVO-beleid om te zetten in nieuwe businessmodellen (79 procent).  
 
Logistiek is emotie
Robbert van Veggel, Managing Director Hays Nederland: "We zien ook in deze sector dat werk steeds persoonlijker wordt. Werknemers zijn op zoek naar cultuur, waarden en sfeer die matchen met hun eigen karakter en overtuigingen. Organisaties die succesvol willen zijn, moeten (potentiële) kandidaten emotioneel raken om ze binnen te halen en te houden. Dat is de nieuwe uitdaging als het gaat om recruitment in deze sector."

 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken