Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
27 maart 2017
 

CRM- of ERP-programma: wat past het beste bij de onderneming?

 
 

De termen ERP en CRM worden regelmatig door elkaar gebruikt. Beide programma’s zorgen, mits goed ingezet, voor een hogere efficiëntie binnen het bedrijf en meer omzet.

De systemen kunnen geïntegreerd worden met elkaar, maar ook afzonderlijk van elkaar draaien. Er zijn echter ook duidelijke verschillen. Zo richten beide programma’s zich op andere gebieden. Voordat een keuze voor één of beide systemen wordt gemaakt, is het belangrijk dat de verschillen en overeenkomsten duidelijk zijn. Welke bedrijfssoftware het beste past binnen het bedrijf is namelijk vooral afhankelijk van het doel.
Om inzicht te krijgen in de verschillen tussen ERP en CRM software, zet Software Vergelijken de verschillen tussen beide programma’s op een rijtje.
 
Bedrijfsdoelstelling
Het grootste verschil tussen ERP en CRM zit in de bedrijfsdoelstelling waarvoor de software wordt aangeschaft. Enterprise Resource Planning (ERP) is software waarin de bedrijfsprocessen worden gemonitord. Customer Relationship Management (CRM) software is een programma waarin de klantgegevens en de contacthistorie worden bijgehouden. ERP-systemen richten zich op de interne bedrijfsprocessen, op het bedrijf. CRM software is meer naar buiten georiënteerd. Het is gericht op de commerciële processen van een bedrijf, op de klanten en het vergroten van de sales.
 
ERP: minder uitgaven
Kies als bedrijf voor een ERP als het voornaamste doel is om de uitgaven te verlagen. Een ERP-systeem brengt de interne bedrijfsprocessen in kaart. Hierdoor is het als manager eenvoudig in te zien waar de workflow geoptimaliseerd kan worden. Het optimaliseren van de workflow heeft als voordeel dat het inzichtelijk is wat op elk niveau in de organisatie gebeurt. De afdeling inkoop krijgt bijvoorbeeld meer inzicht in de voorraad waardoor zij gerichter kunnen inkopen. Hierdoor worden de opslagkosten verlaagd. Een geoptimaliseerde workflow zorgt ervoor dat werknemers efficiënter gaan werken en de interne communicatie wordt verbeterd. Ander voordeel van ERP is dat verschillende bedrijfssoftware geïntegreerd kan worden. Zo kan een boekhoudprogramma aan het ERP-programma worden gekoppeld. Indien gewenst kan CRM-software gekoppeld worden waardoor de ERP ook inzicht biedt in de externe bedrijfsprocessen.
 
CRM: meer sales
Een bedrijf kan beter voor CRM-software kiezen als het primaire doel is om de sales te vergroten. CRM maakt het makkelijker om de klantrelaties te onderhouden en te vergroten. Hierdoor worden de relatie met de klanten verbeterd. Informatie zoals de klantgegevens en contacthistorie worden ingevoerd en opgeslagen in het systeem. Hierdoor is het snel inzichtelijk wat de behoeftes en interesses van de klant zijn. Op die manier kan een individuele strategie op de klant worden afgestemd.
 
CRM- of ERP-programma?
Of de onderneming beter voor een ERP- of CRM-systeem kan kiezen is ook afhankelijk van de plek waar de onderneming staat. Een beginnende ondernemer doet er waarschijnlijk verstandig aan om eerst een CRM-systeem aan te schaffen. Voordat een ondernemer de processen kan optimaliseren moeten er processen zijn om te optimaliseren. Als de ondernemer al wat langer meegaat zijn er bedrijfsprocessen en kosten die geoptimaliseerd kunnen worden. De combinatie van een ERP- en CRM-programma zorgen er tezamen voor dat de maximale groei uit het bedrijf wordt gehaald. Het CRM-programma zorgt voor meer sales en het ERP programma voor minder kosten.
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
anton  |   | 
16-04-2017
 | 
16:44 uur
Aanvullend zou ik willen toevoegen. Breng eerst je bedrijfsprocessen in beeld en ga dan kijken hoe je het slimst kunt automatiseren. Naast ERP en CRM zullen mogelijk nog meer zaken zijn die je wilt automatiseren waarin bv een ERP niet standaard voorziet. Kostentechnisch maar ook beheersmatig is het dan te adviseren weg te blijven van maatwerk binnen ERP maar dan te kijken of je bv een generieke registratie tool kunt toevoegen welke je eventueel met we services aan het ERP/CRM verbindt.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Goede beveiliging verkleint risico autodiefstal met 75 procent
Met een goed, door vakmensen ingebouwd beveiligingssysteem kunnen autobezitters het risico op diefstal van hun vervoermiddel met bijna 75 procent verkleinen.
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 195.03 -27.38 %
Stijgers Dalers
Binck 4.56  4.4 %
Tomtom 9.62  4.1 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.48  -4 %
Boskalis wes 30.14  -2.4 %
Meer beurs