Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
16 maart 2017
 

Nieuwe technologie zorgt voor betere klantcommunicatie

 
 

Salesforce heeft onderzoek verricht naar de wensen en ervaringen van consumenten en professionals in Nederland en België op het gebied van klantenservice. Belangrijkste conclusie uit het rapport: consumenten willen vooral een persoonlijke, relevante service.

Daarvoor moeten bedrijven drie zaken goed geregeld hebben: hun medewerkers hebben een 360-gradenbeeld van de klant, ze gebruiken geautomatiseerde tools om aangenamere customer journeys te creëren, en hun klantinteractie vindt ook via andere kanalen dan telefoon en e-mail plaats. Zeer opvallende uitkomst van het onderzoek is dat het gebruik van WhatsApp voor klantenservice nog in de kinderschoenen staat, terwijl de meeste bedrijven die de app hiervoor gebruiken hem aanbevelen.
 Het rapport laat zien dat drie factoren een belangrijke bijdrage leveren aan een persoonlijke, relevante klantenservice: de inzet van nieuwe communicatietools; inzicht in klantinformatie; en geautomatiseerde tools.
 
Geautomatiseerde tools gebruiken voor klantenservice heeft de toekomst
De meeste consumenten en professionals vinden dat geautomatiseerde tools kunnen bijdragen aan klantcontact van betekenis. Bedrijven zijn van mening dat ze met die middelen ook in staat zijn meer relevante antwoorden te geven op vragen, of oplossingen te bieden voor problemen. De meeste professionals erkennen de positieve bijdrage van geautomatiseerde tools  (77 procent Nederlanders, 73 procent Belgen) aan de kwaliteit van de klantenservice. Zo heeft 86 procent van de Nederlanders en 88 procent van de Belgen ervaren dat ze de service sneller maken. Verder wordt een goede, gepersonaliseerde service beduidend meer gewaardeerd dan leveringssnelheid.
 
Klantinformatie is cruciaal voor een goede klantenservice
41 procent van de Nederlandse consumenten (en 56 procent Belgen) is bereid persoonlijke informatie te delen met organisaties die daarmee hun klantenservice verbeteren – als dit helpt de producten en diensten te vinden waar ze naar op zoek zijn. De meerderheid van de professionals loopt er wel eens tegenaan dat ze een klant door een gebrek aan informatie niet meteen kunnen helpen, ondanks de aanwezige expertise.
 
Grote kansen voor inzet nieuwe communicatietools op de klantenservice
Traditionele communicatietools als telefoon en e-mail genieten de voorkeur van de meeste consumenten en professionals. WhatsApp is een relatief nieuw middel op de klantenservice, wat te zien is aan het beperkte gebruik ervan (consumenten: zeventien procent Nederlanders, twaalf procent Belgen). Daarentegen zou de meerderheid van zowel de consumenten (78 procent Nederlanders, 67 procent Belgen) als de professionals (84 procent Nederlanders, 76 procent Belgen) WhatsApp aanbevelen voor klantenservicedoeleinden.
 
Kwestie van de balans vinden
Voor Joris Schoonis, Area Vice President EMEA Marketing Cloud bij Salesforce komt het gros van de resultaten niet als een verrassing: "Vandaag de dag draaien marketing, sales en service volledig om relevantie. Geen enkele consument zit nog te wachten op aanbiedingen waar hij niets mee kan. Bedrijven kunnen consumenten alleen nog op hun wenken bedienen met de juiste balans tussen de kwaliteit van hun medewerkers, omnichannel-communicatie en de beschikbaarheid van informatie op één plek – al dan niet geautomatiseerd. De klant heeft het nu écht voor het zeggen, en is er geen weg terug. Dat hoeft ook niet. Al die nieuwe technologie biedt de klant optimaal gemak, dus voor bedrijven zijn er kansen te over."
 
En op welk punt zien Nederlanders het anders dan Belgen?
Ook al reageerden veel Nederlandse en Belgische consumenten en professionals hetzelfde op de onderzoeksvragen, toch waren er een aantal opvallende verschillen. Hoewel ze het erover eens zijn dat de webshop de fysieke winkel niet vervangt, wordt er in Nederland beduidend meer online gekocht dan bij de Zuiderburen (78 procent om 57 procent). Een ander verschil met de Belgen is dat zij makkelijker hun persoonlijke gegevens delen voor commerciële doeleinden, een verschil van vijftien procent.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Frank van Marwijk, Michel Hoetmer, Asha Kalijan, Jan Vermeiren, Johanna Kroon en André de Waal. Lees de gratis artikelen van deze management best-seller auteurs op Managersonline.nl. Plus: handige checklists en het laatste managementnieuws!
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Team Nijhuis uit Borne in trek bij grote internationale spelers
Team Nijhuis maakt opnieuw een flinke ontwikkeling door. Het digital marketing bureau uit Borne is door de wereldwijde marketingspeler HubSpot geselecteerd.
BOEKENNIEUWS
Van alle innovatieprojecten haalt 80% de markt niet. Is de start van innovatie voor jou persoonlijk ook een zoektocht? Dan ben je niet de enige. Misschien word je tegengehouden door een gebrek aan tijd en middelen. Of je weet niet goed wat de eindklant wil. En veel collega’s schepen je af omdat zij hun nek niet willen uitsteken.
Lees verderMeer boeken
ADVERTORIAL
Word nu abonnee van Brisk Magazine en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists en voorbeelddocumenten voor ondernemers. Klik hier om u te registreren.
BRISK-INDEX
AEX index: 521.65 -0.11 %
Brisk-index: 274.36 0.35 %
Stijgers Dalers
Advanced met 26.84  5 %
Philips kon 32.23  4 %
Nutreco 47  3.9 %
Gemalto 44.15  -19.7 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Amsterdam co 25.85  -3.8 %
Meer beurs