Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
27 februari 2017
 

Auto zakelijk of privé rijden?

 
 

Een auto heeft een status aparte fiscaal gezien. De belastingdienst geeft u niet vaak de keuze, maar bij een auto kunt u als ondernemer zelf kiezen of u deze privé of zakelijk wilt rijden.

Beide varianten hebben voor- en nadelen, en het verschilt per geval wanneer het voordeel het grootst is (minste kosten en / of meeste belastingaftrek). Anna Stavertii van Auto-onderdelenexpert.nl vertelt u welke factoren een rol spelen bij de overweging om een auto privé of zakelijk te gaan rijden.
 
Wel of geen keuze in zakelijk of privé rijden?

Stavertii geeft allereerst aan dat de vraag wel speelt of u mag kiezen hoe u de auto boekt. "Gebruikt u de auto uitsluitend privé, dan moet deze ook privé geboekt worden. Wordt met de auto minder dan 500 kilometer per jaar privé gereden, dan moet deze als zakelijk geboekt worden. Is een van beide gevallen aan de orde, dan is er geen keuze mogelijk."
 
Welke variabelen spelen een rol?
Voor beide opties kunnen volgens Stavertii de kosten berekend worden: "De uitkomsten zijn afhankelijk van kosten, cataloguswaarde, het tarief voor de inkomstenbelasting en het aantal gereden kilometers voor werk, woon-werkverkeer en privé. Omdat de werkelijke kosten en het aantal gereden kilometers vooraf nog niet bekend is, is het alleen mogelijk een inschatting te maken van de voordeligste optie."
 
Voor- en nadelen van zakelijk rijden
Als de auto als ondernemingsvermogen wordt gezien, dan mogen volgens Stavertii kosten zoals aanschaf, motorrijtuigenbelasting, verzekering, APK, brandstof, reparatie- en onderhoudskosten, parkeergeld, wasserettekosten en mogelijk tol van de winst afgetrokken worden. "Ook kan de BTW als voorbelasting teruggevorderd worden en afgeschreven worden op de auto. Ook in het geval van het leasen van een auto kunnen de kosten van de winst worden afgetrokken. Bij meer dan 500 kilometer per jaar voor privégebruik, krijgt u echter wel te maken met bijtelling. Dit is eigenlijk een correctie op de kosten voor privéritten die zakelijk worden geboekt." De bijtelling wordt volgens Anna Stavertii bepaald door de cataloguswaarde te vermenigvuldigen met een bijtellingspercentage. Vanaf 2017 is dat bij volledig elektrische auto’s vier procent, bij alle overige auto’s 22 procent. "En rijdt u minder dan 500 kilometer per jaar privé met een zakelijke auto en wilt u geen bijtelling betalen, dan zal dit door middel van een sluitende rittenadministratie moeten worden kunnen aangetoond."
 
Voor- en nadelen van de auto als privévermogen
De mogelijke aftrek als de auto als privévermogen is aangemerkt kan op twee manieren berekend worden. Stavertii legt uit: "Er kan gewerkt worden met een kilometeradministratie. Voor iedere volgens de kilometeradministratie gereden zakelijke kilometer voor werk of woon-werkverkeer mag negentien eurocent afgetrokken worden van de winst. De BTW bij aanschaf van de auto is niet aftrekbaar, maar bij de laatste BTW-aangifte van het jaar wel de BTW voor bijvoorbeeld brandstof, reparatie en onderhoud. Dit geldt overigens enkel voor het percentage van het aantal zakelijke kilometers ten opzichte van het totaal aantal kilometers, en wordt woon-werkverkeer hier als privégebruik beschouwd. Maximaal mag 75 procent van de in rekening gebrachte BTW teruggevorderd worden." Bij de tweede optie is volgens Anna Stavertii geen verplichte kilometeradministratie voor de Belastingdienst noodzakelijk. "In dit geval mag alle BTW over het gebruik en onderhoud afgetrokken worden, waarna aan het eind van het jaar de afgetrokken BTW gecorrigeerd wordt voor privégebruik. Hierbij dient u anderhalf procent van de cataloguswaarde aan te geven als verschuldigde BTW."
 
Uitkomst verschilt per ondernemer

Zoals gezegd is de situatie van iedere ondernemer anders, en verschilt het dus of zakelijk of privé rijden het voordeligst is. Over het algemeen kan wel gesteld worden dat in het geval van veel zakelijke kilometers het verstandig is een privéauto zakelijk te rijden. Dit is ook het geval als er langer in de auto wordt doorgereden omdat de bijtelling voor privégebruik altijd wordt berekend over de nieuwwaarde. Als er weinig zakelijke kilometers worden gereden, of in het geval van een duurdere auto, dan is het voordeliger de auto fiscaal aan te merken als ondernemingsvermogen.
 

 
Doorsturen »  3 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Gert Koutstaal  |   | 
27-02-2017
 | 
11:48 uur
Ik rijd al jaren met veel plezier een youngtimer. Fiscaal en bedrijfseconomisch is dat voor mij de beste oplossing.
De bijtelling is dan wel 35%, maar gaat over de aanschafprijs die ik ervoor heb betaald.
Ik rijd nu een BMW 530d voor een bijtellingsbedrag wat gelijk is aan één maand bijtelling voor een bijna nieuwe V70.
Ramon  |   | 
1-03-2017
 | 
19:29 uur
De opmerking ''Wordt met de auto minder dan 500 kilometer per jaar privé gereden, dan moet deze als zakelijk geboekt worden.'' klopt niet. Ik heb een eigen bedrijf en een eigen auto in privé. Waarom zou ik die auto zakelijk MOETEN boeken? De fiscus verplicht mij niet om een privé auto als zakelijke auto te boeken.
Dit komt omdat ik een BV heb en geen eenmanszaak. Dit onderscheid mis ik in dit artikel.
Anthon  |   | 
1-03-2017
 | 
22:43 uur
Zelf ook een youngtimer, Jaguar XJR voor een zeer interessant bijtelling bedrag:-)

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken