Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
22 februari 2017
 

Internetbellen verovert zakelijke markt

 
 

De totale omzet in de zakelijke telecommarkt daalde in de afgelopen twee jaar met 9,5 procent. ABN AMRO verwacht dat deze omzetdaling doorzet: met zo'n vier procent per jaar. Dat is een grotere krimp dan in de totale telecommarkt, die ongeveer twee procent per jaar daalt.

De omzet in de VoIP-markt is in dezelfde periode daarentegen verviervoudigd. ABN AMRO verwacht dat deze groei zal doorzetten met ongeveer 30 procent per jaar. De zakelijke markt voor VoIP-diensten wordt gestimuleerd door de toename van cloudgebaseerde diensten. Traditionele providers, grootzakelijke operators, distributeurs met een eigen VoIP-platform maar ook IT-dienstverleners zoeken een positie in deze markt.

Zakelijke markt voor internetbellen wordt snel volwassen
Terwijl in de consumentenmarkt internetbellen al volkomen normaal is, zit de zakelijke telecommarkt midden in de transitie naar volledig plaats- en netwerkonafhankelijke Voice over IP-verbindingen. Met als gevolg dat ook de markt voor zakelijke VoIP-diensten snel volwassen wordt. In de laatste twee jaar kwam de groei van VoIP in een stroomversnelling en nam het aantal VoIP-aansluitingen toen van 74.000 naar ruim 281.000.
De meerderheid van de zakelijke markt belt nog traditioneel. Steeds meer bedrijven zien echter de voordelen van internetbellen. Zo kan VoIP eenvoudiger worden geïntegreerd met mobiele telefonie en bijvoorbeeld CRM- en ERP-systemen.

Nieuwe modellen zorgen voor opschudden speelveld
ABN AMRO verwacht dat groei vooral mogelijk is door het ontwikkelen van nieuwe diensten of de integratie van bestaande diensten. "Het speelveld in de zakelijke telecommarkt is complex en wordt flink opgeschud. De barrières tussen vast en mobiel vervagen. Aanbieders richten zich steeds meer op de integratie tussen bellen en bijvoorbeeld e-mail, instant messaging en webconferencing. Dit heet ook wel Unified Communications," vertelt Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom van ABN AMRO. "Traditionele telecomaanbieders moeten zorgen dat zij minder afhankelijk zijn van traditionele diensten. Bijvoorbeeld door klanten te adviseren over de mogelijkheden van internetbellen. Nieuwe modellen zoals pay per use en de integratie van verschillende communicatiemiddelen luiden een volgende fase in."

Het volledige rapport is hier te downloaden.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 248.62 -0.59 %
Stijgers Dalers
Altice 8.75  8 %
Yatra 5.4  6.3 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.45  -4.3 %
Brill kon 34.85  -1.8 %
Meer beurs