Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
17 januari 2017
 

Webshop gaat makkelijker van Nederland naar België dan andersom

 
 

Al langer leeft het idee dat Nederlandse webshops het goed doen op de Belgische markt, beter dan omgekeerd. Dat geldt niet alleen voor grote spelers zoals Bol.com of Coolblue, ook voor kleinere webshops.

Objectief cijfermateriaal bevestigt dat dit klopt voor de huidige situatie, maar het is niet zeker dat Nederlandse webshops die voorsprong in de toekomst kunnen behouden.

Verschillen tussen google.nl en google.be in cijfers
Hoe doen .nl-, .be- en .com-websites het in google.nl vergeleken met in google.be? @iPower onderzocht dit voor de SEO-service Keyboost, voor ongeveer 1.600.000 belangrijke commerciële 'keywords', die gebruikt worden bij zoekopdrachten in Google. Daaruit blijkt dat .nl-websites het niet alleen uitstekend doen in google.nl, maar ook een flink aandeel veroveren in google.nl.
Voor de ongeveer 1.000.000 Nederlandstalige keywords die @iPower checkte in google.nl, staan er in de top tien 80 procent .nl-domeinen, twaalf procent .com-domeinen en drie procent .be-domeinen.
Voor de 600.000 Nederlandstalige keywords die @iPower checkte in google.be, staan er in de top tien 48 procent .be-domeinen, 35 procent .nl-domeinen en dertien procent .com-domeinen.

De verschillen bestaan, maar zullen wellicht kleiner worden
Het is verleidelijk om de verschillen toe te schrijven aan de manier waarop Google de wereld en het internet zo'n beetje indeelt: eerst per taal (Engels, Nederlands, Frans, enz.) en dan per lokaliteit (google.nl, google.be, enz.), waarbij het grootste deel van een taalgebied een soort van natuurlijk overwicht heeft op een kleiner deel in een andere lokaliteit: overloop van .nl-websites naar het Nederlandstalige deel van google.be, van .fr-websites naar het Franstalige deel van google.be, enz.

Investeren in optimalisatie
Maar belangrijker is dat eigenaren van Nederlandse websites en -webshops al langer en intensiever investeren in zoekmachineoptimalisatie dan die van Belgische webshops. Daardoor is de onderlinge concurrentie in google.nl heftiger, maar scoren die .nl-webshops ook beter in google.be. Het is maar de vraag of die voorsprong op lange termijn vol te houden is, want Belgische webshops zijn aan een inhaalbeweging bezig: met efficiënte zoekmachineoptimalisatie moeten .be-webshops het normaal gezien even goed kunnen doen in google.nl als .nl-webshops in google.be.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 248.62 -0.59 %
Stijgers Dalers
Altice 8.75  8 %
Yatra 5.4  6.3 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.45  -4.3 %
Brill kon 34.85  -1.8 %
Meer beurs