Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Connected kassa is koppel- en datacentrum voor onderneming

4 januari 2017 - Bijna iedere consument is in 2017 volledig connected, maar het mkb blijft nog achter. Het merendeel van de mkb-ondernemers (60 procent) heeft namelijk nog een eenvoudig afrekensysteem, een zogeheten kasregister.

Dit blijkt uit onderzoek van de Stichting Betrouwbare Afrekensystemen (SBA), dat samen met CheckOut.nl is uitgevoerd. Daarmee loopt het mkb niet in de pas met de consument. Die is inmiddels de hele dag door verbonden en verwacht in een retail- of horecazaak op dezelfde manier bediend worden als online, aldus onderzoek van Cashr.
 
Online kassasysteem
Bijna de helft (48 procent) van de consumenten vindt dat in een restaurant een online kassasysteem (met mobiele pin) niet mag ontbreken. Dit blijkt uit onderzoek van Kienonderzoek in opdracht van Cashr onder ruim 500 consumenten. In winkels (45 procent), supermarkten (40 procent) en cafés (22 procent) is zo’n kassasysteem steeds meer gewenst. Dat geldt ook evenementen en festivals (26 procent). De online kassa moet koppelen met alle apparaten die de consument op zak heeft. De connected consument is continu online met smartphone, tablet of laptop – om bijvoorbeeld informatie op te zoeken, te communiceren of prijsvergelijkingen te maken. En dat gebeurt niet alleen thuis en op kantoor, maar ook onderweg.
 
Data voor ondernemer goud waard
Uit het onderzoek van SBA blijkt bovendien dat de afrekenfunctie van online kassasystemen niet meer het allerbelangrijkste is voor de ondernemer. Het kassasysteem wordt steeds meer een bedrijfsautomatiseringssysteem met informatie die vaker in de cloud wordt opgeslagen. Hier komen alle processen en data samen. Doordat veel ondernemers ook steeds meer online verkopen, worden de bedrijfsprocessen complexer. Daarom hebben ze baat bij de stuurinformatie en koppelingen die een online kassa biedt.
Volgens SBA kijken veel ondernemers bij de aankoop van een kassa vooral naar de prijs. Ze realiseren zich onvoldoende dat de functie en waarde van hun bedrijf groter wordt naarmate er meer data wordt verzameld en deze op een goede manier wordt ontsloten. Hun bedrijf krijgt bij een eventuele verkoop extra waarde dankzij deze nuttige data. Een goed afrekensysteem ondersteunt de ondernemer bovendien op het gebied van bijvoorbeeld de bewaarplicht (zeven jaar), voldoen aan privacywetgeving rondom klantgegevens, betrouwbare opslag van transactiegegevens, managementinformatie en rapportages.
 
Cloud
Om dezelfde informatie op alle plekken en door diverse partijen in de keten benaderbaar te maken, is cloudopslag een logische oplossing. Gegevens in de cloud moeten echter wel zorgvuldig beschermd, bewaard en ontsloten worden. De betere computerkassa’s van nu ondersteunen ondernemers hierbij. Kassaleveranciers moeten dan wel zorgen voor de noodzakelijke koppelingen vanuit de kassa naar apparaten, andere software of bestanden van de ondernemer of ketenpartners, randapparatuur et cetera, zonder securitygevaren door databeveiliging.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.