Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
23 december 2016
 

Kerstinkopen: bijna 40 procent bij webwinkeliers

 
 

De Kerstmis Barometer van de Ferratum Group laat zien dat Nederland een van de koplopers is als het gaat om kerstinkopen bij webwinkeliers. Bijna 40 procent van de Nederlandse consumenten verwacht hun kerstinkopen online te doen.

Van de twintig onderzochte landen geven Nederlandse consumenten relatief het minst uit aan kerstcadeaus. Dat blijkt uit het onderzoek onder meer dan 13.000 huishoudens in twintig landen in Europa en het Gemenebest, waaronder 1.100 Nederlandse huishoudens.
Online kerstcadeaus kopen is populair in Nederland. Maar liefst 36 procent van de ondervraagde Nederlanders verwacht hun kerstcadeaus bij webwinkeliers te kopen. Alleen het Verenigd Koninkrijk scoort hoger met 42 procent.

Zuinig
Het onderzoek toont verder aan dat Nederlandse huishoudens relatief het minst uit denken te geven aan kerstcadeaus vergeleken met de rest van de onderzochte landen. De verwachte besteding aan kerstcadeaus is 10,6 procent van het besteedbaar inkomen in Nederland. Dat is de helft van het gemiddelde van alle ondervraagden (22 procent). Duitse huishoudens verwachten 31 procent van hun besteedbaar inkomen te besteden aan kerstcadeaus, waarmee zij koploper zijn onder de onderzochte landen.

Boeken minder populair als kerstcadeau
Kerst ziet er dit jaar niet goed uit voor uitgeverijen en boekenshops. Boeken waren vorig jaar het op één na meest populaire cadeau (15,5 procent). Dit jaar zal het aandeel van boeken als kerstcadeau naar verwachting dalen naar zes procent. Daarmee zal het boek uit de top drie verdwijnen en zijn de drie populairste cadeaus speelgoed (achttien procent), kleding (zeventien procent) en consumentenelektronica (elf procent).
Dr. Clemens Krause, hoofd financiën van Ferratum Group, over de uitkomsten van het onderzoek:
"Het feit dat slechts 10,6 procent van het besteedbaar inkomen wordt uitgegeven aan kerstcadeaus, is op zich geen slecht gegeven aangezien Nederlanders in januari de financiële gevolgen van december merken.Overigens zit de aankoop van consumentenelektronica de laatste jaren sterk in de lift. Dit omdat de technologie steeds beter wordt en de prijzen hiervan steeds lager worden."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 237.75 -3.60 %
Stijgers Dalers
Doc data 0.44  4.8 %
Value8 5.27  4.6 %
Binck 4.25  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Altice 7.56  -8.8 %
Beter bed 14.36  -3.6 %
Meer beurs