Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
9 november 2016
 

´Onbelaste kilometervergoeding moet omhoog´

 
 

Sinds 2006 is de onbelaste kilometervergoeding 0,19 euro per kilometer. Onterecht, volgens de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR), aangezien deze vergoeding de daadwerkelijke variabele autokosten niet dekt.

De onbelaste kilometervergoeding is de maatstaf voor de vergoeding die een werknemer krijgt als deze zijn privéauto zakelijk gebruikt. Deze 0,19 euro staat in geen verhouding tot de daadwerkelijke autokosten die de werknemer heeft. Zo geeft het NIBUD aan dat de werkelijke kosten voor een middenklasse auto 49 cent per kilometer zijn.
 
Geen inflatiecorrectie
De huidige onbelaste kilometervergoeding van 0,19 euro dateert van 1 januari 2006. Op kamervragen heeft staatssecretaris De Jager van Financiën destijds geantwoord dat de negentien  cent is bedoeld om de variabele kosten per kilometer te dekken. Ook gaf hij aan het bedrag alleen te willen verhogen met de inflatie. Dit is echter sinds 2006 niet meer geëffectueerd.
 
Hogere variabele kosten
Voorzitter Jan van Delft hierover: "De variabele kosten in mobiliteit zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Denk hierbij aan de kosten van reparatie, onderhoud en banden, maar ook kosten als brandstof zijn steeds hoger geworden. Zeker als we deze vergelijken met tien jaar geleden. Omgerekend met de consumentenprijzenindex van het CBS zou per eind 2015 de onbelaste kilometervergoeding minstens 22 cent moeten zijn.
Allereerst vinden wij dat werkgevers de daadwerkelijke autokosten moeten vergoeden aan de werknemer. Daarnaast is ons standpunt over de onbelaste kilometervergoeding dat deze zo snel mogelijk naar 0,22 gebracht moet worden. Dit alleen nog maar ter dekking van de inflatie van de afgelopen jaren op de variabele kosten. Wij zien het als onterecht en oneerlijk dat werkgevers de onbelaste kilometervergoeding als norm hanteren. Hier moeten de daadwerkelijke kosten van de auto gedeclareerd kunnen worden op basis van de normen van het NIBUD. Door het verhogen van de onbelaste en belaste kilometervergoeding die de werkgever verstrekt, ontstaat er ruimte in veel mobiliteitsdiscussies."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 246.63 -1.29 %
Stijgers Dalers
Arcadis 19.72  5.1 %
Oci 20.03  5 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.42  -6.7 %
Altice 8.29  -2.7 %
Meer beurs