Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
23 september 2016
 

Consument kiest voor gecertificeerde vis

 
 

Uit recent onderzoek blijkt dat de consument het belangrijk vindt om vis van een duurzame bron te eten. De consument voegt ook de daad bij het woord, zo blijkt uit de allerlaatste verkoopgegevens. In het eerste half jaar van 2016 gaf hij in de supermarkt 39 procent meer uit aan MSC en ASC gecertificeerde vis dan het eerste half jaar van 2015.

Met de start van de Bewuste Visweek op 26 september wordt het de consument nog gemakkelijker gemaakt om te kiezen voor visproducten met het Marine Stewardship Council (MSC)- of Aquaculture Stewardship Council (ASC)-keurmerk. In deze week steunen supermarktketens, visspecialisten, cateraars, visleveranciers en bekende vismerken het initiatief. Ze etaleren hun assortiment aan duurzame en verantwoorde visproducten. Wat u met gecertificeerde visproducten kan maken laten sterrenkoks zien in de Seafood Challenge video. Makkelijke recepten vindt u in de "Lunchandlearn" videos.
 
Bewuste Visweek 2016
De Bewuste Visweek van 26 september t/m 2 oktober 2016 is een gezamenlijk initiatief van ASC, MSC en het Wereld Natuur Fonds. In deze jaarlijks terugkerende themaweek worden consumenten geïnformeerd over duurzame, wildgevangen (MSC) en verantwoord gekweekte (ASC) vis, schaal- en
schelpdieren en hoe zij daar heel eenvoudig voor kunnen kiezen. Door een bewuste keuze draagt de consument bij aan een gezonde zee met voldoende vis, schaal en schelpdieren en waarbij bovendien kwetsbare soorten en zeegebieden worden ontzien. Meer informatie op www.bewustevisweek.nl en volg #bewustevisweek.
 
Keuze van gecertificeerde vis
Twee op de drie (66  procent) van de visconsumenten in Nederland is het erover eens dat consumenten alleen vis uit duurzame bronnen zouden moeten eten, om de oceanen te redden. 62 procent geeft aan dat een keurmerk op een product hun meer vertrouwen geeft waar het vandaan komt. 54 procent van de visconsument is bereid om meer te betalen voor een gecertificeerd duurzaam visproduct.

Seafood Challenge
Op een frisse zomerochtend in juli monsterden twee jonge talentvolle topchefs aan op het schip van Marinus Padmos in het Nederlandse Bruinisse in Zeeland. Matthias Speybrouck (Va et Vient in Kortrijk, België en Syrco Bakker (Pure C in Cadzand, Nederland, auteur van het boek Pure C) kennen elkaar via de grote Sergio Herman, in wiens voetsporen ze beide hun eerste sporen verdienden. Hun uitdaging: de bemanning voor zich winnen met culinaire hoogstandjes op basis van verse MSC en ASC vis, schaal- en schelpdieren.
 Kapitein Marinus is zelf een MSC gecertificeerde mosselvisser, het lag dus voor de hand dat ze in de namiddag, wanneer het mosselperceel geoogst werd, ook met de Zeelandse trots aan de slag gingen. In twee cook-offs werden de kapitein en zijn bemanning verwend met gerechten van topniveau. Van de dag werden een reeks video’s gemaakt die worden gebruikt als storytelling voor de Bewuste Visweek in september.
 
LunchandLearn
Zelf aan de slag met ASC en MSC gecertificeerde visproducten gaat eenvoudig met de instructie video’s. Kijk hoe u een gemakkelijk avondmaal bereid met ASC gecertificeerde garnalen en MSC gecertificeerde schol.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 186.61 -0.43 %
Stijgers Dalers
Nedap 41.27  5.1 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Altice 8.1  -12.1 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Air france - 10.98  -4 %
Meer beurs