Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
17 september 2010
 

Kwart bedrijven reageert niet op sollicitatie

 
 

Een kwart van de bedrijven in Nederland reageert niet op een sollicitatie. Dit blijkt uit het onderzoek van Digitaal-Werven dat voor het vierde jaar wordt uitgevoerd. In het onderzoek worden 350 organisaties in Nederland getest op het digitale deel van hun werving.

Een mystery sollicitatie maakte onderdeel uit van het proces. 25 procent gaf geen inhoudelijke reactie. "We zien wel een verbetering, want vorig jaar reageerde 33 procent niet op de mystery sollicitatie," aldus initiatiefnemer Bas van de Haterd. In 2008, voor de crisis uitbrak, was dit echter ‘maar’achttien procent. 

Concrete belofte
Opvallend is dat slechts twintig procent van de organisaties op de website of in de automatische mail een concrete belofte (in dagen of weken) maakt over de reactietermijn, terwijl 50 procent van de bedrijven keurig binnen één week reageert. Van die twintig procent die wel een belofte doet, maakt 38 procent deze belofte overigens niet waar. Ook opvallend is dat nog ruim vijf procent per brief op een digitale sollicitatie. 

Sollicitatie-proces

Een belangrijk onderdeel van de corporate recruitmentsite is ook het online sollicitatie-proces. Bij 2,3 procent van de organisaties is geen mogelijkheid om direct te solliciteren. Deze sturen een kandidaat naar bijvoorbeeld een extern bureau. Bij bijna dertien procent moet een kandidaat eerst een profiel aanmaken voordat hij mag solliciteren. 

Lange formulieren

Lange formulieren zijn voor kandidaten vaak een afknapper. Bijna een kwart (23 procent) van alle organisaties hebben meer dan vijftien verplichte invulvelden, waarvan de meeste ook in het CV vermeld staan. Bij vier organisaties (ruim één procent dus) is het al mogelijk om met je Linkedin profiel te solliciteren, iets dat het proces zeer vereenvoudigd. Ook biedt elf procent van de organisaties de mogelijkheid het CV te 'extraheren', dat wil zeggen dat het CV geupload wordt en vervolgens automatisch de velden worden ingevuld met dit informatie.
Opvallend is dat ruim 75 procent van alle organisaties geen specifieke privacy statement heeft waarin staat hoe er met sollicitaties omgegaan wordt, of deze bewaard worden en hoe je ze dan zou kunnen laten verwijderen. Ook komt het zeer regelmatig voor dat een organisatie eist dat je een privacy verklaring accepteert voor je sollicitatie die nergens te vinden is. 

Social Media
Voor het eerst is dit jaar ook de aanwezigheid van een organisatie op verschillende social media meegenomen. Zo heeft bijna 25 procent van de onderzochte organisaties nog geen Hyve en heeft 12,5 procent van de organisaties meerdere Hyves, maar geen als Hyve die herkenbaar is als 'dé bedrijfshyve'.
Bij de bedrijven die een Hyve hebben is een vraag gesteld gerelateerd aan werk. Bijna 90 procent van de organisaties heeft hier niet op gereageerd. Daarentegen hebben in totaal zes organisaties (ruim twee procent van de organisaties met een Hyve) binnen 24 uur gereageerd.
Opvallend is ook dat 21 procent van de organisaties geen recruiters in Linkedin hebben. Aangezien sommige bedrijven geen specifieke recruiters hebben is hier breed gezocht, dus op het feit dat iemand binnen de organisatie aangeeft iets met de werving te maken te hebben.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
In 2011 lanceerde Eric Ries De Lean Startup, een revolutionair boek dat voor velen de nieuwe bijbel zou worden bij het starten of transformeren van bedrijven. Niet alleen werd zijn boek een wereldwijde bestseller, Ries reisde de wereld over om lezingen te geven en kleine en grote bedrijven te helpen met succesvol innoveren en groeien. Dit leverde hem nieuwe inzichten en oplossingen op van onschatbare waarde, die hij in 'De startup-methode' met ons deelt. Ries is verbonden aan de Harvard Business School en het gerenommeerde designbureau ideo.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Meer beurs