Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
12 september 2016
 

Vier tips voor een winstgevende website

 
 

De Nederlandse zzp’er is ervan doordrongen dat een website een belangrijk kanaal is voor het binnenhalen van omzet. 95 procent van de zzp’ers heeft een website en de gemiddelde extra omzet van deze sites bedraagt  22.500 euro. Daarbij komt dat de kosten in tijd en geld die de zzp’ers eraan besteden relatief gering zijn.

Toch doet de website van de ene zzp’er het beter dan die van de andere. Op basis hiervan is een aantal tips voor een optimale website opgesteld.
Bovenstaande blijkt uit onderzoek naar de opbrengsten en kosten van websites van zzp’ers in Nederland naar aanleiding van een vergelijkbaar onderzoek in Groot-Brittannië. Onderzoeksbureau MediaTest heeft dit onderzoek in opdracht van SIDN uitgevoerd door middel van een online enquête onder 1.280 Nederlandse zzp’ers.
 
De website is voor de zzp’er een belangrijk kanaal
De Nederlandse zzp’er is massaal online te vinden. Maar liefst 95 procent heeft een website. Dit in tegenstelling tot in Groot-Brittannië waar slechts 65 procent van de zzp’ers een website heeft.
De zzp’ers geven zelf ook aan dat de website een rol speelt bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten (84 procent). Online verkoop is maar voor een klein deel een belangrijk doel van de site (30 procent). Veel meer dient de site om de online vindbaarheid te vergroten (91 procent), expertise aan te tonen, de geloofwaardigheid te versterken en meer bereik te genereren (allen rond de 85 procent).
 
Geringe investering zorgt voor substantiële omzetstijging
Zoals gezegd levert de website de Nederlandse zzp’er gemiddeld   22.500 euro aan extra omzet per jaar op. Ook hier doen zij het beter dan de collega’s in Groot-Brittannië (19.550 euro).
Interessant gegeven is dat tegenover de   22.500 euro extra omzet relatief geringe kosten staan. Per jaar zijn de kosten gemiddeld  300 euro en steekt men rond de zestien uur in de site.
 
Handel en bouw profiteren het meest
Wel zien we dat de ene branche de website succesvoller benut dan de andere. De extra omzet binnen handel (34.250) en bouw (28.600) is beduidend hoger dan die binnen verzorging, ICT en zakelijke dienstverlening (nog geen  8.000 euro).
Daarnaast is de meerwaarde voor starters (tot vijf jaar actief) beduidend lager dan die van meer ervaren zzp’ers (8.950 versus  25.000).

Succesfactoren en tips
Vergelijken we de kenmerken van succesvolle sites (meer dan 10.000 extra omzet) met die van minder succesvolle (minder dan  1.000 extra omzet) dan zien we een aantal duidelijke verschillen. Deze verschillen leiden tot de volgende tips waar zzp’ers bij optimalisatie van hun site rekening mee moeten houden.
 
 

  • Tip 1 Zorg ervoor dat uw content up-to-date is
    56 procent van de online succesvolle zzp’ers past de site wekelijks tot maandelijks aan. Online minder succesvolle zzp’ers doen dit minder regelmatig.
  • Tip 2 Zet online promotie in
    51 procent van de online succesvolle zzp’ers doet dit tegenover twintig procent van de minder succesvolle. Met name Search Engine Optimization is populair bij de online succesvolle zzp’ers. Ook de kosten en tijdbesteding van online promotie zijn niet hoog. Gemiddeld besteedt men hier  130 euroen twaalf uur per jaar aan.
  • Tip 3 Ondersteun de site met behulp van social media
    80 procent van de online succesvolle zzp’ers zet naast de site social media en/of een app in. Onder online minder succesvolle zzp’ers is dit 66 procent.
  • Tip 4 Doe een kleine extra investering
    Het verschil tussen succesvolle en minder succesvolle sites is een investering van 250 euroen dertien uur per jaar.
 
De resultaten van het onderzoek zijn weergegeven in een whitepaper en een infographic die u hier kunt downloaden.

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Kim  |   | 
17-10-2017
 | 
09:31 uur
Wat een leuk artikel om te lezen, en heel leerzaam! Wij zijn momenteel bezig met alles omtrent optimalisatie, en er gaat een wereld voor ons open.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 249.51 -0.24 %
Stijgers Dalers
Yatra 5.4  6.3 %
Altice 8.52  5.2 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Brill kon 34.51  -2.8 %
Value8 5.05  -1.8 %
Meer beurs