Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
12 augustus 2016
 

Bedrijven verwaarlozen blog

 
 

Slechts zeventien procent van de bedrijven houdt bloggen voor hun eigen website vol. Uit onderzoek van Contany.nl is gebleken dat maar liefst vier op de vijf bedrijven al na gemiddeld zeven blogposts stopt. Is bloggen voor ondernemers nog wel in trek?

Bloggen is de laatste jaren enorm populair geworden. Niet alleen jongeren houden tegenwoordig hun eigen blog bij, maar ook bedrijven proberen door middel van een blog hun doelgroep aan te spreken.

Gratis advertentiekanaal
Deze populariteit is niet verwonderlijk; via een blog blijft u onder de aandacht bij (potentiële) klanten en zorgt u ervoor dat u een gratis advertentiekanaal hebt. "De blogs van bedrijven zijn steeds vaker informatieve artikelen. Om goede kwaliteit te kunnen leveren moet er tijd voor vrijgemaakt worden. Omdat het vaak geen prioriteit heeft houden maar weinig bedrijven dit op periodieke basis vol," vertelt Jordi Bron, eigenaar van Contany.nl.

Google
Google hecht steeds meer waarde aan een goede blog op een website. Om hoog te scoren in de zoekmachine is het daarom van groot belang dat de blog actief en de content van hoge kwaliteit is. "Het moeilijke van bloggen is dat u niet direct resultaat ziet. Veel van onze klanten geven aan dat ze weten dat het belangrijk is, maar dat ze niet weten wat het oplevert," vervolgt Jordi. "Wat u daarom kunt doen is een contentstrategie en metrics opstellen zodat u kunt meten wat de resultaten zijn. Het blijft een strategie voor de lange termijn, dus is een lange adem vereist."

Onderzoek
Contany.nl heeft in kaart gebracht hoeveel bedrijven periodiek bloggen en hoeveel daarvan weer vroegtijdig stoppen. Wat blijkt: maar liefst 83 procent van de bedrijven die zelfstandig bloggen houdt dit niet vol. Dit terwijl het juist belangrijk is om het publiceren van blogs op constante basis te blijven doen. Aan de respondenten werd gevraagd wat de voornaamste redenen zijn voor het niet onderhouden van hun blog. Hieronder de cijfers samengevat:
 

  • De voornaamste reden voor vroegtijdig stoppen met bloggen is dat een bedrijf hier te weinig tijd voor heeft, ofwel het geen prioriteit heeft (89 procent).
  • 52 procent van de respondenten geeft aan niet in te zien wat het hen oplevert. Te weinig kennis van contentmarketing resulteert vaak in een gebrek aan inzicht in de lange termijn voordelen.
  • Onvoldoende kwaliteit van de blogs staat op de derde plaats met 45 procent. Dit kan betekenen dat het bedrijf wel actief is op de blog, maar dat er simpelweg niet genoeg tijd in wordt gestoken om het gewenste resultaat te bereiken.

  • Bloggen blijft voor veel bedrijven een uitdaging. Doordat men niet direct resultaat ziet wordt er veelal geen tijd voor vrijgemaakt.

    Meer over de aanpak en de resultaten vindt u hier: Onderzoek bloggen bij bedrijven.

     
    Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

     

    Gerelateerde nieuwsitems

     
     
    Reacties
     
    Peter  |   | 
    12-08-2016
     | 
    08:56 uur
    Veel bedrijven willen inderdaad direct resultaat zien. Wat kost het, wat levert op en hoe snel. Zo werkt SEO, bloggen niet. Het is een lange termijn investering, die zeker vruchten afwerpt. Bedrijven betalen nog liever voor een Facebookcampagne of adds op andere sites. Zonde,want dat heeft evt. alleen een kort instant-succes, als dat al zo is. Je bedrijf via een blog promoten en zorgen voor goede storytelling verleidt de klant en is gratis. Het kost alleen wat werktijd. Ik zou elk bedrijf adviseren om hier tijd voor vrij te maken. Het zou een key-priority kunnen zijn, nu wordt het meer gezien als een noodzakelijk kwaad, dat er even naast wordt gedaan.

    Reageren

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.
    Meer dan 100 checklists
    Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
    Managersonline.nl
    Het internetmagazine voor directeuren en managers
    BOEKENNIEUWS
    In 2011 lanceerde Eric Ries De Lean Startup, een revolutionair boek dat voor velen de nieuwe bijbel zou worden bij het starten of transformeren van bedrijven. Niet alleen werd zijn boek een wereldwijde bestseller, Ries reisde de wereld over om lezingen te geven en kleine en grote bedrijven te helpen met succesvol innoveren en groeien. Dit leverde hem nieuwe inzichten en oplossingen op van onschatbare waarde, die hij in 'De startup-methode' met ons deelt. Ries is verbonden aan de Harvard Business School en het gerenommeerde designbureau ideo.
    Lees verderMeer boeken
    BRISK-INDEX
    Stijgers Dalers
    Nutreco 47  3.9 %
    Ballast neda 0.31  3.3 %
    Nedap 50.2  2.9 %
    TNT express 8.45  -9.5 %
    USG people 17.2  -1.5 %
    Corio 52.5  -1.1 %
    Meer beurs