Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
5 augustus 2016
 

Succesvolle mkb’ers besteden hun IT uit

 
 

Kaseya presenteert de resultaten van zijn jaarlijkse benchmarkonderzoek dat inzicht biedt in de succesfactoren voor IT-afdelingen in het mkb. De resultaten laten een verband zien tussen het volwassenheidsniveau van een organisatie en het tempo waarmee de omzet groeit.

Daarnaast blijkt dat volwassener bedrijven hun IT-diensten vaker uitbesteden. Wereldwijd deden er 1.200 medewerkers van mkb’s mee aan het onderzoek.
 
Omzetgroei
Er blijkt een sterk verband te bestaan tussen het volwassenheidsniveau van een IT-organisatie en het tempo waarmee de omzet van dat bedrijf groeit. 36 procent van de volwassen bedrijven zag zijn omzet tussen 2014 en 2015 met meer dan tien procent groeien, tegenover slechts 21 procent van de jongere bedrijven.
Daarnaast komt naar voren dat bedrijven met hogere volwassenheidsniveaus diensten als back-up en herstel, remote monitoring en beheer, virtuele-desktopdiensten en private-cloudbeheer vaker uitbesteden. Volwassen IT-organisaties besteden gemiddeld twintig procent meer diensten uit dan organisaties met een lager volwassenheidsniveau. Deze organisaties maken vijftig procent vaker gebruik van clouddiensten als PaaS, IaaS en SaaS dan minder volwassen IT-organisaties.
 
Andere opvallende resultaten
 

  • 45 tot 50 procent van alle ondervraagde IT-organisaties geeft aan sterk te overwegen om clouddiensten het komende jaar uit te besteden.
  • In de top drie van IT-prioriteiten voor 2016 staat ‘projecten op tijd afronden’ bovenaan, gevolgd door ‘betere dienstverlening leveren’ en ‘klantervaring verbeteren’.
  • De meeste IT-afdelingen van mkb’s (86 procent) hebben een laag niveau van IT-volwassenheid. Slechts veertien procent van de respondenten ziet zijn organisatie als volwassen; dit is een toename van drie procent ten opzichte van het onderzoek van vorig jaar.
  • 44 procent van de bedrijven met hogere volwassenheidsniveaus is verplicht te rapporteren over zijn service level agreements (SLA’s) en die te behalen, en 48 procent houdt de mean time to recovery (MTTR) bij.

Vijf niveaus van volwassenheid 
Het jaarlijkse benchmarkonderzoek van Kaseya vergelijkt IT-afdelingen van bedrijven volgens het ‘IT management maturity model’. Dit model, dat Kaseya specifiek ontwikkelde voor het mkb, bestaat uit vijf niveaus van volwassenheid voor wat betreft IT-beheer:
- Reactive: reageren op problemen en vragen van individuele gebruikers
- Efficient: een systematische aanpak hanteren voor het afhandelen van dagelijkse taken en het oplossen van bekende problemen;
- Proactive: een proactieve aanpak hanteren voor IT-beheer, waarbij steeds terugkerende taken en herstelmaatregelen veelal geautomatiseerd zijn;
- Aligned: monitoren en beheren volgens SLA’s voor beschikbaarheids- en prestatieverwachtingen;
- Strategic: operationele IT-taken optimaal uitvoeren en een strategische rol vervullen in het stimuleren van innovatie in het bedrijf.

Focus op resultaat en tevredenheid
"De meeste IT-organisaties van kleine en middelgrote bedrijven hebben moeite hun doelstellingen te behalen, voornamelijk doordat ze beperkte middelen hebben," zegt Kirk Feathers, vicepresident Customer Enablement van Kaseya. "Organisaties die een hoger IT-volwassenheidsniveau hebben bereikt door alledaagse activiteiten te automatiseren, processen te standaardiseren en te stroomlijnen, en gebruik te maken van clouddiensten, hebben tijd om zich te richten op IT-projecten die bedrijfsresultaten en tevredenheid van de eindgebruiker ten goede komen."
 
Het volledige onderzoek is te downloaden op de website.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken