Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
29 juni 2016
 

Tien tips om bedrijven te laten groeien met Facebook

 
 

Veel grotere bedrijven hebben al een strategie om producten en diensten via mobiel aan consumenten te tonen. Dit is slim, want mensen in Nederland besteden gemiddeld meer dan tweeëneenhalf uur per dag aan hun mobiel. Kleine- en middelgrote bedrijven die online willen uitbreiden, weten vaak niet waar ze precies moeten beginnen.

Facebook onderzocht op basis van zijn statistieken hoe mkb’ers kunnen groeien door het sociale medium slim en eenvoudig in te zetten als marketinginstrument. Op 27 juni kregen meer dan 250 Nederlandse mkb’ers tijdens het evenement Boost Your Business in Utrecht tips en informatie hoe ze eenvoudig aan de slag kunnen gaan met het zakelijk gebruiken van Facebook. Facebook zet tien gouden tips op een rij voor ondernemers die willen groeien met behulp van het sociale platform.

Tip één: Begin een gesprek
De Facebookpagina van een bedrijf is de perfecte plek om te ontdekken hoe goed u klanten eigenlijk kent. Door het stellen van vragen aan klanten, het delen van nieuws en tips en mensen te laten vertellen wat zij belangrijk vinden, wordt betrokkenheid bij klanten gecreëerd. Betrokken klanten zullen sneller trouw blijven, waardevolle feedback geven, en een bedrijf aanbevelen bij hun vrienden – dit zijn allemaal potentiële nieuwe klanten.
 
Tip twee: Plaats berichten over acties
Mensen ondernemen vaak pas iets – zoals het volgen van een Facebookpagina of het kopen van een product – wanneer ze daar een goede reden voor hebben. Berichten met leuke acties, mooie aanbiedingen en kortingen kunnen helpen om een groter publiek te bereiken en om nieuwe klanten te winnen. Door gericht aandacht te vragen voor acties of aanbiedingen via advertenties, zullen nog meer mensen tot handelen overgaan.

Tip drie: Voeg de recensiefunctie toe
Een sterke manier om het verhaal achter een organisatie te vertellen, is door feedback van klanten te delen. Daarnaast stimuleren positieve recensies dialoog en trekken ze bezoekers naar de site. Het vragen aan klanten om feedback te geven op een pagina resulteert vaak in positieve reacties en het toevoegen van een recensiefunctie zorgt ervoor dat de scores die uw klanten geven automatisch zichtbaar zijn op uw pagina.

Tip vier: Wees dé plek waar je interessante informatie vindt
Zorg ervoor dat content deel uitmaakt van een merk. Inspireer uw publiek met leuke, nuttige of informatieve content en betrekt hen bij uw producten. Deel tips in video’s of geef een kijkje achter de schermen met foto’s van producten. Wanneer mensen iets leren van content op een pagina, zullen ze terugkeren.

Tip vijf: Bouw aan een goede klantenservice via Pages Messaging
Opvallen in de grote hoeveelheid online content en het creëren van loyaliteit kan door het aanbieden van bijzondere diensten. Zo zijn er nieuwe manieren om een bijzondere service te leveren met een persoonlijke noot, zoals met Page Messaging. Via deze functie is het sneller en eenvoudiger om vragen van klanten te beantwoorden. En door het automatische toevoegen van de reactiesnelheid op een pagina, zien klanten hoe behulpzaam een bedrijf is.

Tip zes: Geef video’s een kans
Niet alleen een groot merk met een groot budget heeft de mogelijkheid om leuke video’s te maken. Producten en diensten kunnen op een authentieke en geloofwaardige manier in de schijnwerpers worden gezet door tips of informatie te delen via video’s die simpel te maken zijn met een smartphone, tablet of laptop.

Tip zeven: Gebruik Facebook Insights om te leren wat werkt
Wie zijn de bezoekers van een pagina? Op welk tijdstip wordt een pagina het vaakst bekeken? Hoe komen mensen op een pagina terecht? Welke berichten krijgen de meeste reacties? Hier is eenvoudig achter te komen via de simpele tool Facebook Insights. Weten wat het beste werkt zorgt ervoor dat een pagina nog optimaler in te zetten is.  

Tip acht: Promoot uw berichten gericht
De beste klantervaringen ontstaan wanneer een klant zich bijzonder voelt. Promoot daarom berichten en video’s bij een specifiek publiek dat zich ook daadwerkelijk aangesproken zal voelen. Hiervoor zijn de eenvoudige interesse- en demografische opties in de Facebook advertentiefunctie te gebruiken. Vergeet ook niet om er een sterke ‘call to action’ aan te verbinden, bijvoorbeeld om een pagina te liken of om een website te bezoeken.

Tip negen: Vind een nieuw publiek
Bedrijven kunnen groeien door een nieuw publiek aan te boren. Maak gebruik van een eigen database om aangepaste en of juist vergelijkbare doelgroepen te maken voor advertenties. Op deze manier worden mensen bereikt die een product of dienst waarschijnlijk het meest interessant vinden.

Tip tien: Laat fans klant worden
Er worden voortdurend nieuwe advertentie-opties ontwikkeld om het nog makkelijker te maken voor bedrijven om in gesprek te gaan met klanten en om te groeien. Zo trekken de onlangs geïntroduceerde ‘carrouseladvertenties’ meteen de aandacht door verschillende afbeeldingen van een product op hetzelfde moment te tonen. Ook kunt u met dynamische productadvertenties relevante producten promoten voor klanten die op uw website of in uw mobiele app door uw productcatalogus bladeren.

 
Doorsturen »  3 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
peter zzp-boekhouder  |   | 
29-06-2016
 | 
09:11 uur
De 40plusser heeft vaak meer moeite met de integratie van Facebook als marketingtool. Zoek je vernieuwende boeken over ‘macht’en het zakelijk toepassen en integreren van Facebook, Google+ dan zijn er drie Engelstalige boeken die voor de liefhebber interessant zijn:
De trilogie bestaat uit:
-Deel 1 The Netocrats – Over hoe het internet een wereldwijde upperclass creëert, die de strijd aan gaat met de oude machtsstructuren.
-Deel 2 The Global Empire –Over hoe de Netocrats naar de wereld kijken, en laat zien dat dit een ander wereldbeeld is dan enige andere ideologie in de geschiedenis.
-Deel 3 The body machines – Hoe is het om mens te zijn in een interactieve wereld.

De belangrijkste onderwerp dat aan bod komt: ligt macht bij opkomende elite (de netocracy), de jeugd? Of kan de ’oudere orde’ (de bourgeoisie) zich aanpassen en weet ze haar macht ook via het internet te behouden?
Christopher Beyn  |   | 
29-06-2016
 | 
15:20 uur
Niet alle bedrijven kunnen groeien via Facebook. Zeker niet nu het steeds drukker wordt met bedrijven die reeds op Facebook verkeren. Het loont steeds minder (tot niet) om tijd en energie in een bedrijfspagina op Facebook te steken. Zet de tijd en arbeidskosten maar eens af tegen de leads die het oplevert. Wat heeft een groenteboer, een fysiotherapeut of een advocaat dan te zoeken op Facebook? Uiteindelijk blijft het enkel delen van tekst, afbeeldingen en video. Daar krijgen mensen al zo veel van voorgeschoteld, dat het steeds lastiger is op deze manier op te vallen.
Harry Heijligers  |   | 
15-10-2016
 | 
11:41 uur
Met name voor ZZP'ers is Facebook lastig volgens mij, omdat je niet zo snel veel fans krijgt. Dit betekent dus dat je lezerspubliek relatief klein blijft en je niet snel doordringt tot de pool van potentiele opdrachtgevers. Bovendien is het ook lastig om steeds nieuwe content te bedenken. Al met al vraag ik me daarom af of Facebook wel een positieve ROI levert voor ZZP'ers.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 249.86 -0.10 %
Stijgers Dalers
Yatra 5.4  6.3 %
Altice 8.52  5.2 %
Advanced met 39.43  4.4 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.45  -4.3 %
Brill kon 34.51  -2.8 %
Meer beurs