Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
23 juni 2016
 

82 kantoorinrichting tips voor een positieve en productieve werksfeer

 
 

Een goede kantoorinrichting, hoe ziet deze eruit? Steeds meer werkgevers én werknemers denken na over de inrichting van het kantoor om de werksfeer te verhogen. Hoe efficiënter het kantoor is ingericht, hoe positiever en productiever er gewerkt wordt is de gedachte.

Drukbedrijf.nl zet in samenwerking met Annemarie ten Brinke van Team Nijhuis 82 kantoorinrichting tips op een rij die allemaal, op welke manier dan ook, bijdragen aan een positieve en productieve werksfeer. Of u nu een bestaand pand heeft dat wel beter ingericht kan worden of gaat verhuizen naar een nieuwe locatie. Er zitten vast tips tussen die u goed kunt gebruiken.
 
Versterk het merk
 
 

  • Vergeet het kantoorpand niet
  • Het is het eerste dat u ziet. Niet alleen is het handig om uw bedrijfsnaam duidelijk op de gevel te plaatsen, het pand kan ook dienen als extra promotie. Denk aan op maat gemaakte canvasdoeken en banners. Door een vast frame op te hangen kunt u de inhoud eens in de zoveel tijd wisselen en houdt u het up-to-date. 
     
  • De weg naar de voordeur
  • Mocht u de mogelijkheid hebben om wat creatiefs te doen met het looppad naar uw voordeur doe dat dan vooral. Een recht pad zorgt ervoor dat u de voordeur sneller bereikt, maar een pad met bochten zorgt ervoor dat u eens een ander deel van uw hersenen gebruikt. Decoreer de route bijvoorbeeld met vlaggen of tuinborden met leuke weetjes over uw bedrijf en de trip naar het werk wordt (nog) leuker.
     
  • De receptie als visitekaartje
  • Zorg er voor dat uw receptie bij uw bedrijf past en kleed deze passend aan. Op beurzen presenteren bedrijven zich altijd op de mooiste manieren, hoe vaak valt het dan tegen als u tegen de receptie aanloopt. Met baliedisplays, kranten en brochures of een roll up banner trekt de receptie direct de aandacht.
     
  • Die kale muur verdient een foto
  • Heeft u bij binnenkomst een kale muur of een wachtruimte? Gebruik deze voor de eerste kennismaking met uw team door van elke werknemer een leuke foto op canvas op te hangen. U kan er ook voor kiezen om de geschiedenis van uw bedrijf in foto’s uit te beelden en bijvoorbeeld reclame campagnes van vroeger hiervoor te gebruiken.
     
  • Relatiegeschenken
  • Dé manier om ervoor te zorgen dat u ook buiten uw kantoor herinnerd wordt en om uw kantoorpand op te vrolijken zijn relatiegeschenken. Van pennen en notitieblokken tot petten,  T-shirts, mokken en stressballen passend bij uw bedrijf. U beslist zelf hoe gek u het maakt, de mogelijkheden zijn eindeloos.
     
  • Wachten in stijl
  • In een ideale wereld komen relaties en klanten precies op tijd. Helaas zijn ze of vaak te vroeg of juist te laat. U maakt vervolgens nog snel even dat ene ding af en uw afspraak moet even wachten. Mooie stoelen, een tafel (met daarop wat leesvoer al dan niet van het bedrijf zelf) en een lekkere kop koffie maakt het wachten een stuk prettiger.
     
  • Weet welke ruimtes u nodig heeft
  • Als u een pand inricht is het handig dat u inventariseert hoeveel ruimtes u nodig heeft én vooral ook waarvoor. Uiteraard neemt u het aantal werkplekken als uitgangspunt, maar vergeet niet dat u ook vergader-, ontvangst- en ontspanruimtes nodig heeft.
     
  • Laat activiteiten terugkomen
    Bezoekers weten waarschijnlijk al welke diensten u aanbiedt, maar verwachten dit ook te zien als ze uw kantoor binnen komen lopen. Zit u in de muziek business? Richt uw kantoorpand dan in met bijvoorbeeld gitaren, piano’s en muzieknoten. Zo spreekt uw pand nog meer voor het bedrijf zelf. 
     
  • Houd rekening met de toekomstplannen
    Maakt uw bedrijf een flinke groei door, dan is het handig als u vooraf een paar werkplekken overhoudt. Andersom geldt als uw bedrijf krimpt, lege bureaus niet voor de juiste motivatie bij werknemers zorgen. Probeer bureaus weg te halen en op te slaan en de (te) grote ruimte met wat extra planten of een spreektafel toch nog gezellig in te richten.
     
  • Houd u aan de kernwaarden
  • Niet alleen uw receptie is het visitekaartje, dit geldt eigenlijk voor alles. Als één van uw kernwaarden duurzaam ondernemen is, dan is het raar als u veel plastic gebruikt. Gebruik bureaus en accessoires die bijvoorbeeld van duurzaam hout zijn gemaakt. Zo draagt de inrichting van uw kantoor bij aan versterking van uw bedrijf.
     
    Een goede indeling is het halve werk
     
     
  • Logica brengt u van A naar B
    Houd rekening met goede looproutes, zet bureaus niet te dicht op elkaar. Niets werkt demotiverender dan werknemers die zich al schuifelend door het kantoor moeten bewegen.
     
  • Een open sfeer
  • Afdelingen worden vaak van elkaar gescheiden, maar het is juist aan te raden een open sfeer te creëren. Door verschillende teams dichtbij elkaar te zetten of zelfs te combineren verbetert u de samenwerking en creativiteit.
     
  • Bellen in rust
  • Zorg ook voor wat ruimtes die wel afgesloten kunnen worden. Een ruimte waar iemand die veel belt en gebeld wordt kan telefoneren. Of waar vergaderingen gehouden kunnen worden. Zo kan er in de open ruimte ook rustig doorgewerkt worden zonder teveel afleiding.
     
  • Te groot of te klein is niet goed
    Een pand wordt vaak gekocht of gehuurd op basis van de situatie nu. Het is daarom ook belangrijk om rekening te houden met tip 9 voor uw kantoorinrichting. Het komt dus vaak voor dat een pand te groot of te klein is geworden in de loop van de tijd. Veel ruimte hebben is misschien fijn, maar het werkt onprettig voor werknemers. Zij moeten ver lopen, de sfeer is weg en de ruimte wordt als naar ervaren. Een te klein pand zorgt voor een te krappe en drukke inrichting.
    |
  • Flexibele werkplekken
    Heeft u gekozen voor een moderne inrichting, dan maakt u vast ook gebruik van flexibele werkplekken. Deze werkplekken zijn van niemand en dus is er vaak niet zo veel op deze plekken te vinden. Saai hoeft helemaal niet. Probeer elke plek in een andere stijl aan te kleden. Zo kan de werknemer zelf kiezen welke plek het beste bij hem of haar past. Sommige werknemers vinden het heerlijk om op een zitzak te werken en willen liever niet aan een bureau zitten.
     
  • Maak geen kantoortuin
    Kantoortuinen verbeteren de onderlinge communicatie, verlagen het ziekteverzuim en bevorderen de creativiteit en productiviteit, tenminste dat is de achterliggende gedachte. Helaas is dit niet het geval. Kantoortuinen zijn lawaaierig, niet goed voor de concentratie en er is een gebrek aan privacy. Liever niet dus.
     
  • Houd ruimte om te bewegen
    Een groot pand kost meer. Toch is het verstandig om het bedrijfspand wat groter te houden dan de ruimte die u echt nodig heeft. Bureaus worden vaak te dicht op elkaar gezet, waardoor werknemers een gebrek aan privacy ervaren en moeite hebben met lopen. Houd hierbij de Arbo richtlijnen altijd bij de hand.
     
  • Richt de ruimtes praktisch in
    Het is belangrijk dat u rekening houdt met de werkzaamheden van werknemers. Denk aan de afstand tussen bureau en printer. De HR-manager die veel moet printen wil niet ‘kilometers’ moeten wandelen van bureau naar printer, misschien goed voor de beweging maar niet voor de motivatie.
     
  • Maak gebruik van textielframes
    Door de vele open ruimtes, kan u last krijgen van geluidsoverlast in de aangrenzende ruimtes. Textielframes bieden de oplossing én zorgen ervoor dat het ophangen ervan niet ten koste gaat van de openheid van de ruimte. De doeken absorberen geluid en kunnen ook op muren gehangen worden. Schuimmatten achter de doeken zorgen voor extra geluidabsorptie.
     
  • Plaats akoestische panelen
  • Bij open ruimtes kan het ook voorkomen dat de akoestiek verschrikkelijk is en uw werknemers afgeleid worden door een echo. Dit werkt niet motiverend. Plaats akoestische panelen om geluid optimaler door de ruimte te transporteren.
     
  • Glazen wanden en deuren
  • Wilt u liever geen open ruimtes, maar wel die openheid suggereren? Maak gebruik van glazen wanden om een kantoor in een open ruimte te creëren. Marker erbij en u heeft direct de mogelijkheid om alle ideeën op te schrijven, zonder dat u een whiteboard nodig heeft.
     
  • Gebruik scheidingswanden
  • Dé oplossing voor het opnieuw indelen van ruimtes zijn scheidingswanden. Deze zijn gemakkelijk te verplaatsen en creëren in een handomdraai een nieuwe indeling. Om het kantoor op te fleuren kan u (samen met de werknemers) een leuke print bedenken voor op de scheidingswanden.
     
  • Haal de maximale potentie uit de ruimte
  • Verhuur wat ruimte aan een start-up als het bedrijfspand te groot is geworden. Zo verlaagt u de eigen kosten én de ruimte die de start-up krijgt richten zij naar eigen wens in. Geeft uw eigen kantoorinrichting ook weer een boost.
     
  • Creëer privacy
  • Een gebrek aan privacy waardoor er veel afleidingen zijn is een grote bron van ergernissen. Vooral werknemers die rust nodig hebben om hun werkzaamheden goed uit te voeren zet u beter niet dicht bij de lift, het trappenhuis, de printer of in een veel te drukke ruimte.
     
  • Een goede route kiezen
    De meeste bedrijfspanden hebben een receptie, waar afspraken ontvangen worden. Bij kleinere bedrijven is dit soms niet het geval. Zorg er in dat geval wel voor dat bijvoorbeeld de office manager de eerste persoon is die binnenkomende gasten zien. Zo voorkomt u verdwaalde gasten die werknemers de weg gaan vragen.  
     
  • Achter deur nummer een zit
  • Maakt u veel gebruik van gesloten ruimtes, zorg er dan voor dat elke deur aangeeft wat erachter zit. Zo ziet iedereen in één opslag waar de wc, garderobe, kantine en andere ruimtes zich bevinden.
     
    Elke ruimte een andere stijl
     
  • Modern
  • Een moderne inrichting kenmerkt zich door veel wit, strakke vormen en geen poespas. Vaak worden hierin design meubelen gezet. Deze stijl wordt veelvuldig gebruikt bij toonaangevende bedrijven. Houd er rekening mee dat het design niet te koste gaat van comfort bij werknemers en gasten.
     
  • Industrieel
  • Deze stijl maakt gebruik van veel hout (vaak donker) met stalen frames. Vergeet bij deze stijl geen lichte accenten aan te brengen, anders kan uw kantoor erg donker worden. Bij de industriële stijl wordt vaak gebruik gemaakt van de ruwe stenen muren. Heeft uw kantoor deze niet? Forex platen zijn lichtgewicht pvc platen die overal gemonteerd kunnen worden en door deze te bedrukken met een stenen muur maakt u de stijl compleet.
     
  • Klassiek
  • Denk aan wollige tapijten, warme kleuren en antieke donkere meubelen. Niet iedereen houdt van de klassieke stijl in huis, maar voor sommige bedrijfstakken past het erg goed. Notaris- en advocaten kantoren zijn vaak aangekleed in de typische klassieke stijl.
     
  • Landelijk
  • Met veel groen en ronde vormen wordt het plattenland naar binnen gehaald. De landelijke stijl is erg geschikt voor kantoren, omdat de meubelen vooral praktisch en eenvoudig zijn en er veelal met lichte kleuren gewerkt wordt.
     
  • Scandinavisch
  • De Scandinavische stijl is samen de industriële stijl helemaal de trend. Bij deze stijl wordt veel gebruikt gemaakt van licht hout, zelf gemaakte meubelen en wit. Kantoren ingericht in deze stijl ogen fris en clean. Let wel op dat het niet té clean is, u wilt niet dat uw inrichting kil overkomt.
     
  • Vintage en retro
  • De jaren ’50 en ’60 zijn hip en dit kan ook prima in een kantoor. De receptie of kantine wordt vaak in deze stijl aangekleed. Grote retro fauteuils, veel leer in cognac kleur en drukke prints op de muren. Een extra tip; gebruik deze stijl in één ruimte, anders wordt het kantoor te druk.
     
  • Elke functie een bijdrage
  • Hoe u het kantoor ook inricht, zorg ervoor dat elke werknemers iets van de eigen functie kan laten zien. De grafische afdeling kan bijvoorbeeld wat concept versies laten zien van gemaakt promotiemateriaal.
     
  • Koffiedrinken en lunchen
    Of het nu een grote kantine is of een keuken, daar waar een kop koffie gedronken of de lunch gegeten wordt hoort ontspannend te zijn. Zorg voor goed zittende stoelen, waar ruimte genoeg is voor iedereen. Omdat deze ruimte vaak afgesloten is voor relaties en klanten, mag deze best rommelig overkomen door verschillende stoelen en tafels neer te zetten en veel decoraties aan de muur.
     
  • Vergaderen in stijl
  • Wie aan een vergaderzaal denkt, denkt vaak aan een lange tafel, een whiteboard en beamer. Uiteraard moet dit aanwezig zijn, maar het mag best wat creatiever. Zo zijn er bedrijven die verschillende thema kamers aanbieden. Een ‘standaard’ kamer en daarnaast nog ruimtes met hangstoelen [Google] of vergaderen in een apenkooi met bijbehorende touwen en bananen [Coolblue].
     
  • Het kleine kamertje
  • Ook de toiletruimte hoort erbij. Een smerige ruimte geeft het verkeerde beeld af aan uw relaties en ook werknemers worden er niet vrolijk van. Hang bijvoorbeeld planken op, met daarop een plant een verfrissende spray en wat leesvoer. Een leuke poster op de deur zorgt ervoor dat u nog wat leuks te kijken heeft.
     
  • Maak een ‘verboden te werken’ ruimte
  • Een kantine wordt hier vaak voor gebruikt, maar onder het genot van een boterham komen toch weer die werk gesprekken op gang. Gebruik hiervoor een leegstaande ruimte, of gewoon een hoek die u afschermt met panelen. Denk aan:
     
    • Gameroom: met Miss Pacman, tafeltennis-, voetbal- of biljarttafel
    • Fitnessruimte: voor wat inspanning om het hoofd leeg te maken
    • Bar: schenk wel pas na een bepaalde tijd alcohol en kies hiervoor één dag in de week of maand
    • Ontspanningskamer: met een bed of stretcher voor een powernap
  • De lift
  • Bevindt zich een lift in het gebouw, zorg er dan voor dat u deze niet vergeet bij het inrichten. Hang kliklijsten op en zorg voor muziek in de lift, maar vergeet niet ook de liftdeuren mee te nemen. Deze kan u leuk aankleden met een mooie sticker, zowel binnen als buiten de lift.
     
    Effectief kan ook comfortabel zijn
     
     
  • Verbrand calorieën en geen elektriciteit, neem de trap
  • Stimuleer iedereen om de trap te nemen door buiten de lift motiverende posters en spreuken te hangen zodat ze eens die trap nemen om een verdieping hoger te gaan.
     
  • Maak de trap uitdagender
  • Besticker de treden of laat er aangepaste vloerbedekking opleggen. Motiverende spreuken of leuke grappen, u kan de trap aanpassen zoals bij uw bedrijf past. Werkzaam in de muzieksector? Maak van de trap een werkende piano, vrolijkheid gegarandeerd. Alleen wel even opletten dat de piano niet teveel afleidt van de werkzaamheden en voor irritaties zorgt.
     
  • Werken op een goede bureaustoel
  • Stilzitten is niet goed voor de mens, toch doen we dat steeds meer en vooral langer. Zie hier het ontstaan van de couch potato. Op kantoor is een goede werkhouding belangrijk. Bespaar daarom niet op goede bureaustoelen. Laat de stoel professioneel afstellen, passend bij het ergonomisch werken. Iedereen zit goed en werkt productiever.
     
  • Bureaus
  • Er zijn allerlei soorten bureaus van verschillende materialen. Gebruik bureaus die bij elkaar passen en bij de stijl van het kantoor. Zorg er bovendien voor dat het bureaus zijn waaraan gemakkelijk gewerkt kan worden. U zal echt niet de eerste zijn die voor mooie design bureaus gekozen heeft, die eigenlijk toch niet zo praktisch zijn.
     
  • Muismatten
  • Niet iedereen heeft ze nodig, maar bij een houten bureau zijn ze vaak handig. Uiteraard kan u de muismat ook als relatiegeschenk gebruiken, kies daarom voor vrolijke kleuren en prints passend bij het bedrijf.
     
  • Efficiënte verlichting kan ook sfeervol zijn
  • Denkt u nu ook dat kantoorverlichting niet sfeervol kan zijn? U bent niet de enige, want de meeste kantoren zijn uitgerust met TL verlichting. Gelukkig is er met de komst van halogeen en LED veel veranderd. Maak hier gebruik van, maar let op dat het niet doorslaat. Sfeer is goed, maar er moet wel in gewerkt kunnen worden.
     
  • Te warm of te koud
  • Een pand met veel ramen en openheid is prachtig, maar ook erg warm als de zon erop schijnt. Zonnewering, zonwerende raamstickers en airco zijn dan een echte must. Laat werknemers vooral meedenken voor een passende oplossing, zij zitten er middenin en weten waar behoefte aan is.
     
  • Eenrichtingsverkeer door de ramen
  • Prachtig al die ramen, maar heeft u last van inkijk? Een mooie one way vision sticker is dan de oplossing. U kijkt naar buiten, maar passanten niet naar binnen. Een extra tip: bedruk de buitenzijde met een eigen ontwerp om direct reclame te maken.
     
  • Tweerichtingsverkeer door de ramen
  • Wilt u de ramen bedrukken, maar ervoor zorgen dat passanten binnen kunnen kijken? Kies dan voor transparante stickers of glass edged folie. Verwerk hierin het bedrijfslogo voor wat extra reclame.
     
  • Tijdelijk ruimtes afschermen
  • Statisch hechtende folie gebruikt u wanneer u een tijdelijk afgesloten ruimte wilt creëren, bijvoorbeeld de vergaderruimte van glas. Deze folie is makkelijk aan te brengen en bij het afhalen laat het geen lijm achter.
     
  • Laat buiten binnenkomen
  • De zon die vol op het beeldscherm schijnt is erg vervelend, maar daglicht op kantoor hoort erbij. Zorg ervoor dat alle ruimtes voldoende ramen hebben die, als het even kan, ook nog open kunnen.
     
  • Onderuit gezakt
  • Ontspanning is belangrijk, ook op kantoor. Richt hiervoor een ruimte of lege hoek in met comfortabele banken, stoelen en zitzakken. De zitzakken kan u zelfs naar keuze laten bedrukken in vrolijke kleuren of prints, waardoor u een eigen unieke ruimte creëert.
     
  • Verstop de kabels
  • Kabels zijn een grote irritatiebron binnen een kantoor, waar u gemakkelijk over kan struikelen. Werk kabels netjes weg in muren, onder vloerkleden of plak er een vrolijke sticker overheen.
     
  • Een opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd
  • Werknemers hebben ruimte nodig om efficiënt te werken en een opgeruimde werkplek zorgt voor rust in het hoofd. Gebruik pennenbakken voor de pennen die u verzameld heeft, gebruik ordners voor papieren en schaf postvakjes aan voor de inkomende en uitgaande post.
     
  • Open en dichte kasten
    Zonder een goede kastenwand kan u niet opruimen. Open kasten kunnen als scheidingswand gebruikt worden. Decoreer de open kast met leuke spullen die gezien mogen worden. Dichte kasten zijn handig om die belangrijker ordners met contracten veilig op te kunnen bergen.
     
  • Vergeet buiten niet
  • Heb u een balkon, dakterras of zelfs een tuin? Vergeet deze dan niet bij de kantoorinrichting te betrekken. Een buitenruimte is fijn om even te ontsnappen aan de drukte. Zet er lekkere relax fauteuils of een picknick tafel neer, voor een ontspannen pauze.
     
    De inrichting bepaalt de sfeer
     
     
  • Breng wat extra kleur aan
  • Alleen witte muren op kantoor getuigen niet echt van creativiteit, maar zijn wel belangrijk om de rust in kantoor te behouden. Kies er daarom voor om enkele muren een andere kleur te geven. Uit onderzoek blijkt dat oranje kan bijdragen aan de creativiteit, dat blauw de productiviteit verhoogt en dat met paarse muren de werknemers beter kunnen (na)denken.
     
  • Stickers kunnen overal
  • Stickers zijn niet alleen een relatief goedkope oplossing voor decoratie en vrolijkheid. U kan er verschillende dingen mee en ze geheel naar wens laten bedrukken.  Bovendien werken stickers daarbij ook nog:
     
    • Motiverend
    • Sfeerbepalend
    • Ruimtebepalend
    Af en toe nieuwe stickers laten drukken en de ruimte krijgt een make-over.
     
  • Behangen hoeft niet moeilijk te zijn
  • Behang een muur eens in een unieke print. Hiervoor kan u Airtex gebruiken, een PVC-behang dat niet kreukt of scheurt. Wilt u niet te lang tegen dezelfde print aankijken? Denk dan eens aan de textielframes beschreven bij tip 19. Voordeel hiervan is dat het frame kan blijven hangen, maar de invulling kan wisselen. "Wij hebben zelf het motiverende ‘WAKE UP. KICK ASS. REPEAT’ opgehangen."
     
  • Speel met vormen
  • Tegenwoordig is er veel mogelijk op drukwerk gebied, combineer verschillende vormen met elkaar. Gebruik rondjes, vierkanten en rechthoeken door elkaar om dat speelse effect te creëren.
     
  • 3D objecten
  • Geef ruimtes wat meer diepgang door kunst in 3D. Laat het bedrijfslogo maken van gerecycled en op elkaar geperst karton of kies voor 3D schilderijen aan de muur.
     
  • Wall of Fame
  • Kies uw beste werknemer per maand. Laat de gepubliceerde artikelen zien (bijvoorbeeld uit de kranten door de jaren heen). Of stel de beste reviews die u ontvangen heeft, de favoriete plekken of leuke (inspirerende) spreuken van werknemers tentoon op de Wall of Fame.
     
  • Planten
  • Planten zijn een absolute must have in elk kantoor. Niet alleen zorgt een mooie plant voor wat extra kleur, vrolijkheid en sfeer in de ruimte, kantoorplanten leveren zuurstof en verhogen de productiviteit. Bovendien voelen mensen zich prettiger in een groene omgeving.
     
  • Dieren
  • Net als planten hebben dieren een positief effect. Met name honden zorgen voor vrolijkheid, een goede sfeer en minder ziekteverzuim. Bijkomend voordeel, het uitlaten van de hond zorgt voor fitte en ontspannen werknemers. Richt een leuk hoekje in voor de hond, met een hondenmand, speeltjes en drink- en eetbakken. Let er wel op dat er geen werknemers allergisch of bang zijn voor honden.
     
  • Waterelementen
  • In de Feng Shui staan waterelementen voor rust en reinheid . Plaats een aquarium of een fontein of vijver in de tuin. Gebruik liever geen waterelementen binnen die stromen, dit leidt af en zorgt ervoor dat medewerkers vaker naar het toilet moeten.
     
  • Leg de loper uit
  • Wat u ook op de vloer legt, zorg dat het bij de bedrijfsactiviteiten past. Lopen er vaak mensen met vieze schoenen binnen ga dan voor een gladde vloer die gemakkelijk schoon te houden is, bijvoorbeeld vinyl. Heeft u last van slechte akoestiek en holle ruimtes dan is een tapijt juist een goed idee. Bedruk deze met het logo erin. Wilt u een grote entree suggereren denk dan eens aan een loper of grote mat. 
     
  • Bewegwijzeringsborden
  • Leuk om bij de ingang te zetten. Een bord dat niet alleen wijst naar de verschillende ruimtes in het pand, maar ook de afstand aangeeft tot de opslag die op een andere locatie zit en belangrijke (inter)nationale plaatsen voor het bedrijf.  
     
  • Magnetische wanden
  • Wilt u niet veel gaten in de muren, maar wel de mogelijkheid om alles op te hangen? Denk dan eens aan magnetische muren. De magneten kunnen geheel in eigen bedrijfsstijl gemaakt worden en alles wat werknemers willen ophangen kan direct op de muur ‘geplakt’ worden.
     
  • Maak een schoolbord van de deuren en muren
  • De muur in de kantine is hier bijvoorbeeld erg geschikt voor. Op die manier kan iedereen met leuke kleurige krijtjes zowel belangrijke interne boodschappen kwijt als een leuke tekening maken. Uw collega’s succes wensen voor die belangrijke pitch bijvoorbeeld.
     
  • Breng thuis naar het werk
    Het is een goed idee om elke werknemer iets persoonlijks te laten meenemen voor zijn of haar bureau. Iets persoonlijks zoals een foto van het gezin of het huisdier zal ervoor zorgen dat ze zich op hun gemak voelen en dus liever op het werk zijn. Wilt u één stijl op de bureaus, zorg er dan voor dat de lijsten hetzelfde zijn.
     
  • Gebruik posters als decoratie
  • Kale muren zorgen niet voor een goede werksfeer en motivatie. Hang daarom op meerdere muren kliklijsten, hang hierin leuke posters en promotiemateriaal van het bedrijf of van verschillende klanten. Vervang de posters regelmatig om met een kleine moeite het interieur weer te veranderen.

    Hip en trendy inrichten
     
     
  • Afvalscheiding hoort erbij
  • Afvalscheiding is hip, dus gebruik verschillende prullenbakken voor afval en papier.
     
  • Water komt uit de kraan
  • U kan ervoor kiezen om de waterkoeler de deur uit te doen en iedereen gewoon gezond kraanwater te laten drinken. Zo zijn die plastic bekertjes ook niet meer nodig. Creëer hiervoor één of meerdere hoekjes met een tafelt, een kan met water en glazen. Staat nog gezellig en huiselijk ook.
     
  • Hergebruik meubelen
    Niet alleen is het kosten besparend, maar ook goed voor het milieu als u meubels tweedehands koopt. Probeer er wel op te letten dat de bureaus bij elkaar passen, anders krijgt u een rommelig geheel.
     
  • Duurzame materialen
    Of het nu één van de kerntaken is van het bedrijf of. U kan altijd rekening houden met duurzaam ondernemen. Veel plastic is niet alleen slecht voor het milieu maar kan ook een negatieve invloed hebben op werknemers. Gebruik duurzaam hout en gebruik re-board voor uw uitingen, dat is een gerecycled karton.
     
  • Glijden is leuker dan lopen
  • Waarom de trap nemen als u ook de glijbaan kan nemen? Sommige bedrijven maken van hun bedrijf een speelplaats voor volwassenen. Het vermindert stress, bevordert de productiviteit en creativiteit en zorgt voor vrolijke werknemers. Daarnaast staat het natuurlijk ook gewoon tof.
     
  • Ook volwassenen houden van spelletjes
  • Denk aan een hinkelbaan, twister spel of een startblok met atletiekbaan die u op de grond laat drukken. Helemaal losgaan? Dan kan u zelfs een interactieve vloer mét verschillende spellen en geluiden laten installeren.
     
  • Kweek uw eigen planten en groenten
  • Een grote supermarktketen zette de trend echt op de kaart en het kan ook prima op kantoor. Een kweekbak hoeft niet groot te zijn dus veel ruimte hoeft u er niet voor te reserveren. Het kweken van eigen planten en groenten werkt ontspannend. Een extra tip; stel een ‘verzorgingslijst’ op, om er zeker van te zijn dat de planten verzorgd worden.
     
  • Een kast kan ook een werkplek zijn
  • Weinig ruimte vraagt om creatievere oplossingen. Combineer een bureau met een kastenwand, die eromheen gebouwd is. Zo bespaart u ruimte maar levert u niet in op werkcomfort.
     
  • Staan is het nieuwe zitten
  • In plaats van zittend die vergadering te doen, kan u ervoor kiezen om statafels te gebruiken. We zijn het niet gewend, maar staand werken zorgt uiteindelijk voor een betere concentratie, een hogere productiviteit, meer creativiteit en meer gemotiveerde werknemers.
     
  • Creëer ‘geheime’ ruimtes
  • Verstop een vergaderruimte achter een dichte boekenkast zoals in de film. Maak een ruimte bereikbaar via een brandweerpaal of klein luik. Door speels om te gaan met de benadering van ruimtes houdt u het vrolijk. Zorg er wel voor dat het niet te dol wordt. U wilt niet dat uw gasten en werknemers gefrustreerd raken, omdat ze eerst een heel hindernisparcours moeten afleggen.
     
  • Maak een eigen bibliotheek
  • Of u nu een hele ruimte ervoor pakt, of gewoon een boekenkast neerzet, een ‘bibliotheek’ is een mooie manier om het kantoor in te richten. Zet hierin boeken die werknemers zelf aanraden, zowel fictie als non-fictie en werk gerelateerde uitgaven. Misschien drukt u elk jaar wel een super mooi boek of brochure. Vergeet deze dan zeker niet in de bibliotheek te zetten. Leuk bord erboven om aan te duiden dat de boeken geleend mogen worden en de eigen interne bibliotheek is klaar.
     
  • Die deur mag er wel uit
  • Om te voorkomen dat werknemers zich terugtrekken in hun kantoor kan u de deuren verwijderen. Zo creëert u een open sfeer binnen een hokjesruimte.
     
  • Keep calm it’s casual friday
  • Werkkleding, helemaal als het bedrukt is in eigen huisstijl maakt deel uit van uw kantoorinrichting. Soms is het goed om even iets anders aan te doen, voor zowel de sfeer als de onderlinge band met collega’s. Misschien niet elke vrijdag, maar laat werknemers die stropdas eens afdoen en introduceer een casual friday.
     
    Conclusie
    Er zijn veel verschillende manieren te bedenken voor een ideale en creatieve kantoorinrichting om de werksfeer te verbeteren. U bepaalt zelf wat u wel of niet in uw kantoor wilt hebben. De mogelijkheden zijn er in ieder geval.
     

     
    Doorsturen »  5 reacties »  Nieuwsbrief »  

     

    Gerelateerde nieuwsitems

     
     
    Reacties
     
    Willemsen  |   | 
    23-06-2016
     | 
    10:53 uur
    Wat een leuke tips! Zeer geschikt voor bedrijven die net starten. Vooral de tip over relatiegeschenken heeft me aan het denken gezet.
    Annemarie ten Brinke  |   | 
    27-06-2016
     | 
    15:59 uur
    @ Willemsen: dank voor de complimenten, leuk om te lezen. Fijn dat de relatiegeschenken tip je aan het denken heeft gezet!
    W. Van Helden  |   | 
    21-02-2017
     | 
    13:59 uur
    Wat een leuk artikel! Echter 82 tips dat is nogal wat. Wat betreft de relatiegeschenken komen we er wel uit, echter voor de andere 81 gaan we eens een prioriteitenlijstje maken. Bedankt!
    Loek van Laarhoven  |   | 
    22-02-2017
     | 
    15:04 uur
    Jammer dat de auteur een beperkte kennis van akoestiek en de oplossing van akoestische problemen lijkt te hebben, je kunt natuurlijk ook niet alles weten. ( akoestische panelen die het geluid door de ruimte transporteren?) Maar sommige tips helpen niet echt om akoestische problemen op te lossen, (textielframes die geluid absorberen, zonder ''schuimmatten'' die zorgen voor ''extra'' geluidsabsorptie'' ?)
    M+N projecten  |   | 
    4-09-2017
     | 
    10:05 uur
    Goede tips! Zonwering heeft inderdaad veel invloed op de productiviteit.

    Reageren

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.
    ADVERTORIAL
    Frank van Marwijk, Michel Hoetmer, Asha Kalijan, Jan Vermeiren, Johanna Kroon en André de Waal. Lees de gratis artikelen van deze management best-seller auteurs op Managersonline.nl. Plus: handige checklists en het laatste managementnieuws!
    Team Nijhuis laat ondernemers kennis maken met digitale marketing dankzij gratis online cursus
    Meer dan 100 checklists
    Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
    Managersonline.nl
    Het internetmagazine voor directeuren en managers
    BOEKENNIEUWS
    De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
    Lees verderMeer boeken
    ADVERTORIAL
    Word nu abonnee van Brisk Magazine en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists en voorbeelddocumenten voor ondernemers. Klik hier om u te registreren.
    BRISK-INDEX
    Brisk-index: 267.38 -0.45 %
    Stijgers Dalers
    Postnl 3.35  4.7 %
    Nutreco 47  3.9 %
    Aperam 44.53  3.4 %
    TNT express 8.45  -9.5 %
    Beter bed 15.48  -3.3 %
    USG people 17.2  -1.5 %
    Meer beurs