Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
22 juni 2016
 

Nederlandse ondernemers zijn idealistisch

 
 

Een kwart van de Nederlandse ondernemers heeft een idealistische drijfveer. Ze ondernemen om een droom te realiseren, of streven naar duurzaam ondernemen met balans tussen mens, milieu en winst. Dat blijkt uit onderzoek van Tom, uitgevoerd door Maurice de Hond.

De top drie van drijfveren bestaat uit kwaliteit leveren (twintig procent), onafhankelijkheid nastreven (zestien procent) en geld verdienen (zestien procent).

Verandering
De drijfveren van ondernemers zijn flink veranderd. Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker. Voor vier procent van de ondervraagde ondernemers was dat de oorspronkelijke drijfveer; nu is dat met elf procent bijna drie keer zoveel. Ook wordt het nastreven van onafhankelijkheid minder belangrijk. Voor bijna de helft van de ondernemers was dit de oorspronkelijke drijfveer (49 procent), tegenover slechts zestien procent nu.

Consequent
Ondernemers die hun bedrijf begonnen met een streven naar duurzaam ondernemen, blijven hun drijfveer het meest trouw. Voor 71 procent van deze ondernemers is duurzaamheid nog altijd het belangrijkst. Gevolgd door ondernemers die geld verdienen als oorspronkelijke drijfveer hadden (45 procent) en ondernemers die een droom wilden realiseren of kwaliteit wilden leveren (beide 31 procent). Martin Schuurman, directeur van Tom: "Dit bevestigt het beeld dat ondernemers Nederland veranderen. Ze hebben impact op hun bedrijf, maar ook op hun omgeving en op de samenleving. Hun wil om bij te dragen aan een houdbare samenleving wint daarbij aan belang."

Bewust
Twee derde van de ondernemers koos bewust voor het ondernemerschap. Ruim de helft (55 procent) van de ondernemers vindt de reden waaróm of hóe ze ondernemen, belangrijker dan wát ze doen (45 procent). Vooral ondernemers die bewust ondernemer werden vinden het waaróm van hun ondernemerschap belangrijk. Van hen vindt ruim een derde de drijfveren, idealen en ambitie het belangrijkst (36 procent). Ondernemers die geen werk konden vinden en daarom ondernemer werden, houden zich hier het minst mee bezig (twintig procent). Zij hechten de meeste waarde aan wat ze doen (58 procent).

Motivatie
Ondernemers raken het meest gemotiveerd door tevreden klanten. Bijna de helft (49 procent) van de ondernemers wordt hierdoor geïnspireerd. Voor vrouwen (53 procent) geldt dat sterker dan voor mannen (45 procent). Terwijl voor mannelijke ondernemers juist uitdagende opdrachten meer motiveren (zeventien procent) dan voor vrouwelijke ondernemers (elf procent). Onderaan de motivatielijst staat waardering van medewerkers; dat is voor een procent van de ondernemers de belangrijkste motivator.

Horizon
In hun onderneming richt de helft van de Nederlandse ondernemers zich op de langere termijn (52 procent): op volgend jaar of nog verder weg. Voor een op de tien ondernemers is die horizon juist de volgende dag. Mannen en hoger opgeleide ondernemers hebben een langere horizon dan vrouwen en lager opgeleide ondernemers. Ruim de helft van de mannen (57 procent) en de hoger opgeleiden (55 procent) is gericht op het volgende jaar of verder. Onder vrouwen en lager opgeleide ondernemers is ruim de helft (55 procent) georiënteerd op de volgende maand of korter.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 186.61 -0.43 %
Stijgers Dalers
Nedap 41.27  5.1 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Altice 8.1  -12.1 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Air france - 10.98  -4 %
Meer beurs