Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
24 mei 2016
 

Drie adviezen voor startups met groeipijn

 
 

Als startup zult u op een gegeven moment moeten inzien dat u niet meer het kleine bedrijf bent zoals u dat ooit was. De groei die een startup doormaakt kan ervoor zorgen dat u als oprichter voor uw gevoel niet meer alle touwtjes in eigen handen hebt.

De uitdaging hierbij is hoe u structuur aanbrengt in het bedrijf, zonder dat u de essentie kwijt raakt van wat uw startup groot heeft gemaakt. Als u uw oorspronkelijke waarden uit het oog verliest, kunt u wel eens flinke groeipijn doormaken. Om u op weg te helpen, geeft Hays drie tips.
 
1.       Vind de juiste balans tussen processen en vrijheid
Een van de lastigste dingen is een balans te vinden tussen het invoeren van nieuwe processen en tegelijkertijd medewerkers de vrijheid bieden en het vertrouwen te geven om dingen op hun eigen manier te doen. "Mensen voelen zich vaak meer verantwoordelijk voor beslissingen die zij zelf hebben gemaakt dan voor keuzes die door iemand anders zijn gemaakt," zeg Robert van Veggel, Managing Director Hays Nederland. "Soms betekent dit dat het beter is om de verleiding om strikte processen en beleidsmaatregelen te implementeren te weerstaan."
 
2.       Zoek mensen die persoonlijk matchen met uw organisatie
Personen vinden die passen bij uw startup en die flexibel genoeg zijn is belangrijk. "Het komt voor dat bedrijven zich in eerste instantie volledig focussen op technische vaardigheden en ervaring en pas als laatste kijken of iemand bij een organisatie past. Maar wanneer we kijken naar waar in de praktijk een arbeidsrelatie vaak op stuk loopt, blijkt dat het niet zelden gaat omdat iemand als persoon niet past bij de organisatie of de rest van de werknemers," aldus Van Veggel.
 
3.       Koester medewerkers van het eerste uur
Er wordt soms vergeten hoe belangrijk de medewerkers van het eerste uur zijn, zij kennen de roots en de oorspronkelijke karakteristieken van het bedrijf. "Het gebrek aan loopbaanontwikkeling of duidelijke vervolgstappen zijn belangrijke redenen voor medewerkers om verder te gaan kijken," zegt Van Veggel. "Een manier om mensen die werden aangetrokken door werken bij een startup te behouden is om ze tijdig een nieuwe frisse uitdaging te geven. Het gaat niet zozeer om meer salaris of een nieuwe titel, maar om het gevoel iets nieuws te leren en geprikkeld te blijven."
 
Cultuurveranderingen
Een bedrijf dat groeit moet de nodige cultuurveranderingen en implementatie van de nodige processen doorstaan. "Daarnaast is het belangrijk dat zij zich verplaatsen van een cultuur die bouwt op een of twee sleutelfiguren naar een cultuur die meer focust op teams en projectmatig werken. Een valkuil is dat de oprichters te veel op de operationele kant blijven en daardoor de focus op de toekomst en strategie verliezen. Wat in elk geval vaststaat is dat zachte kerncompetenties en ruimte voor persoonlijke inbreng, aandacht voor de juiste samenstelling van je team en loyaliteit essentieel zijn voor toekomstig succes. Kennis en expertise zijn belangrijk, maar zonder aandacht voor de human factor redt u het niet," aldus Van Veggel.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken