Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Mkb niet voorbereid op groei m-commerce

17 mei 2016 - Nederland telt anno 2016 meer webstores dan fysieke winkels. Binnen de wereld van de online verkoop neemt het mobiele shoppen een hoge vlucht. Het mkb is niet goed voorbereid op die explosieve groei van m-commerce en mist daardoor economische kansen.

E-commerce is een groeimarkt. Eind 2015 telde Nederland voor het eerst meer webstores dan stenen winkels (namelijk ongeveer 100.000 webwinkels tegenover zo’n 99.000 fysieke verkooppunten). Onderzoek van GfK voorspelt dat het aantal online productaankopen tot 2020 verdubbelt. Hierbinnen neemt mobiel shoppen een belangrijke plaats in: de verwachting is dat m-commerce al in 2018 goed is voor de helft van alle e-commerce.

Omnichannel: online en offline
Deze grote groei van m-commerce biedt economische kansen voor de (online) ondernemer. Inzetten op het mobiele verkoopkanaal past binnen de omnichannel-aanpak waar de consument anno 2016 om vraagt. Die wil naadloos kunnen schakelen tussen desktop, mobiel apparaat en stenen winkel. De opkomst van flagship- en interactive stores laat zien dat offline en online steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Hoe belangrijk mobiel daarbij is, illustreert het groeiende smartphonegebruik. Van de Nederlanders tussen achttien en 80 jaar is 81 procent in het bezit van een smartphone (tegenover 72 procent in 2014).

Mkb niet klaar voor groei in mobiel
Meeliften op het succes van m-commerce is een kans voor de Nederlandse ondernemer, maar die blijkt hierop niet goed voorbereid. Een rapport van de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviesbureau McKinsey & Company vermeldt dat de Nederlandse ondernemer achterloopt op het gebied van online verkoop: de omzet die het mkb genereert uit online activiteiten ligt lager dan het Europese gemiddelde. "Veel ondernemers zijn zo druk met verkopen dat ze niet de tijd nemen voor het bedenken van een mobiele strategie", vertelt Karin Cats van PocketShop. "Of ze denken als kleine ondernemer niet te kunnen voldoen aan de wensen van de veeleisende consument van nu. Die vindt bij het mobiel shoppen vooral snelheid en gebruiksgemak belangrijk. Het mkb dreigt dan ook de boot te missen. Zonde, want er zijn heel makkelijke oplossingen voorhanden." Karin Cats van PocketShop: "Maar vijftien procent van de retailers heeft een uitgewerkte mobiele strategie. Hier is dus nog een hele wereld te winnen voor het mkb."

Native shopping-apps
Een van die oplossingen is een native shopping-app voor de eigen webwinkel. Cats: "Heel wat ondernemers denken: ik heb een responsive website, dan ben ik klaar voor de mobiele revolutie. Maar dat is een misvatting. Een mobiele website maakt gebruik van een browser en past zich automatisch aan het schermformaat van pc of smartphone aan. Een native app downloadt de gebruiker vanuit de appstore naar zijn mobiele apparaat. Omdat de app optimaal gebruikmaakt van de mogelijkheden van de smartphone is hij sneller en vriendelijker in het gebruik. Juist dat vindt de consument van nu belangrijk. 85 procent van de consumenten gebruikt liever een app dan een mobiele website, omdat apps sneller zijn en makkelijker in gebruik."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.