Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 april 2016
 

Supermarktomzet in de lift

 
 

De supermarktomzet is in het eerste kwartaal van dit jaar gestegen van 8,34 miljard (2015) naar 8,58 miljard euro. Dit is een stijging van 2,9 procent. Dit komt echter mede door de vroege paasweken. Deze buiten beschouwing gelaten, dan is de supermarktomzet in het eerste kwartaal van 2016 gestegen met 1,8 procent van 8,34 miljard (2015) naar 8,49 miljard.

De omzet per kassabon steeg licht naar 22,34 euro  (+0,5 procent) in vergelijking met de eerste drie maanden van 2015. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg echter ruim met 2,4 procent. Dit blijkt uit cijfers van GfK.

In maart stijging omzetgroei, mede door Pasen
In de maand maart ziet GfK een forse stijging van 6,5 procent in de omzetgroei naar 3,39 miljard (3,19 miljard euro in maart 2015). Dit komt echter mede doordat Pasen dit jaar in de maand maart viel en in 2015 was Pasen in april. De week voor en de week na Pasen zorgen voor circa 95 miljoen euro extra omzet in vergelijking met een gemiddelde week in 2016.

Klantenkring supermarkten blijven groeien
Grote supermarktformules trekken steeds meer klanten. De consument bezocht in 2015 4,5 verschillende supermarktformules. Albert Heijn heeft de meeste huishoudens (87,3 procent) gevolgd door Lidl (71 procent), Jumbo (67,7 procent), Aldi (56,8 procent) en Plus (28,8 procent). De supermarkten blijven groeien qua klantenkring, uitgezonderd de Aldi (-1,2 procent). Vanwege de overname van C1000 laat de klantenkring van Jumbo de meest forse groei zien; van 62,5 procent in 2014 naar 67,7 procent in 2015.
De speciaalzaken verliezen consumenten in 2015 maar ook worden de markt en warenhuizen minder bezocht voor dagelijkse boodschappen.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
In 2011 lanceerde Eric Ries De Lean Startup, een revolutionair boek dat voor velen de nieuwe bijbel zou worden bij het starten of transformeren van bedrijven. Niet alleen werd zijn boek een wereldwijde bestseller, Ries reisde de wereld over om lezingen te geven en kleine en grote bedrijven te helpen met succesvol innoveren en groeien. Dit leverde hem nieuwe inzichten en oplossingen op van onschatbare waarde, die hij in 'De startup-methode' met ons deelt. Ries is verbonden aan de Harvard Business School en het gerenommeerde designbureau ideo.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Meer beurs