Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 april 2016
 

Supermarktomzet in de lift

 
 

De supermarktomzet is in het eerste kwartaal van dit jaar gestegen van 8,34 miljard (2015) naar 8,58 miljard euro. Dit is een stijging van 2,9 procent. Dit komt echter mede door de vroege paasweken. Deze buiten beschouwing gelaten, dan is de supermarktomzet in het eerste kwartaal van 2016 gestegen met 1,8 procent van 8,34 miljard (2015) naar 8,49 miljard.

De omzet per kassabon steeg licht naar 22,34 euro  (+0,5 procent) in vergelijking met de eerste drie maanden van 2015. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg echter ruim met 2,4 procent. Dit blijkt uit cijfers van GfK.

In maart stijging omzetgroei, mede door Pasen
In de maand maart ziet GfK een forse stijging van 6,5 procent in de omzetgroei naar 3,39 miljard (3,19 miljard euro in maart 2015). Dit komt echter mede doordat Pasen dit jaar in de maand maart viel en in 2015 was Pasen in april. De week voor en de week na Pasen zorgen voor circa 95 miljoen euro extra omzet in vergelijking met een gemiddelde week in 2016.

Klantenkring supermarkten blijven groeien
Grote supermarktformules trekken steeds meer klanten. De consument bezocht in 2015 4,5 verschillende supermarktformules. Albert Heijn heeft de meeste huishoudens (87,3 procent) gevolgd door Lidl (71 procent), Jumbo (67,7 procent), Aldi (56,8 procent) en Plus (28,8 procent). De supermarkten blijven groeien qua klantenkring, uitgezonderd de Aldi (-1,2 procent). Vanwege de overname van C1000 laat de klantenkring van Jumbo de meest forse groei zien; van 62,5 procent in 2014 naar 67,7 procent in 2015.
De speciaalzaken verliezen consumenten in 2015 maar ook worden de markt en warenhuizen minder bezocht voor dagelijkse boodschappen.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 239.21 -4.26 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Arcadis 19.45  3.6 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Altice 8.18  -4 %
Advanced met 38.69  -1.9 %
Meer beurs