Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
14 april 2016
 

Tien tips om de SEO van uw webwinkel te verbeteren

 
 

SEO is een belangrijk onderwerp voor webwinkels. Als u hier geen beleid in voert riskeert u dat u impressies, klikken en sales misloopt. Er zijn veel elementen die bij een webwinkel geoptimaliseerd kunnen worden. Daarbij is dit een doorgaand proces, vanwege de regelmatige veranderingen van algoritmes op zoekmachines en de veranderingen van uw productcatalogus.

Om op weg te helpen geeft Twenga Solutions een paar tips om de SEO op uw webwinkel 2016-waardig te maken:
 
1. Optimaliseer sitemaps
Een sitemap is een overzicht van de webpagina’s en bestanden op uw site. Dit is een van de beste manieren om een zoekmachine te helpen de juiste pagina’s op de website te vinden.  Vergeet niet om de relevantie van pagina’s aan te geven zodat robots weten welke als eerste te crawlen. Controleer tevens dat uw sitemap aan specifieke zoekmachine protocollen voldoet. Hier kunt u bijvoorbeeld sitemap.org voor gebruiken.

2. Leg de focus op linkverwijzingen
Maak gebruik van een interne linkstructuur om de website navigatie te bepalen. Creëer een goede hiërarchie en geef uw ‘link juice’ een boost. Ga na dat de hyperlinks, tekstverwijzingen of zoekwoorden en opmaak op correcte wijze geoptimaliseerd zijn.

3. Optimaliseer alt-tags bij afbeeldingen
Afbeeldingen zijn een goede manier zijn om klanten aan te spreken. Maar als u de zoekmachine robots wilt aanspreken, dan zijn de alt-tags achter de afbeeldingen belangrijk. Zorg ervoor dat de alt- en titel-tags de afbeelding beschrijven om hoger in de zoekresultaten geplaatst te worden.

4. Vind de beste zoekwoorden
Goed geoptimaliseerde e-commerce websites spreken dezelfde taal als zijn potentiële bezoekers en klanten. Maak gebruik van hulpmiddelen voor SEO zoekwoorden om de juiste bewoording te vinden en zo uw website te optimaliseren.

5. Schrijf unieke productbeschrijvingen
Breid uw zoekwoorden uit en speel met de structuur van de verkregen productbeschrijvingen om ze zo uniek te maken. Anders riskeert u dat u dezelfde inhoud als tientallen andere retailers zult hebben. Is uw catalogus te groot, werk dan vooral aan topproducten.

6. Houd de inhoud vernieuwend
Zelfs als de catalogus niet vaak verandert, kunt u de inhoud vernieuwend houden. Probeer in dit geval om aanbiedingen op het hoogste niveau te plaatsen. Daarnaast kunt u regelmatig de categoriebeschrijvingen bijwerken om er zeker van te zijn dat deze de laatste trends en zoekopdrachten reflecteren.

7. Verbeter de pagina relevantie
Zorg ervoor dat klanten snel kunnen vinden waar ze naar zoeken in landingpagina’s. Stel hierbij de volgende vragen: is er een duidelijke beschrijving? Is er een duidelijk vastgestelde productafbeelding of galerij? Is de koopknop goed zichtbaar? Als klanten moeite hebben met het vinden waar ze naar zoeken, zullen ze snel de pagina verlaten, waardoor uw  bounce rate stijgt. Dit zal een impact op de relevantie hebben en daarom ook op uw SEO.

8. Werk aan een goede website navigatie
Als uw site makkelijk te navigeren is, zal dit de bounce rate ook doen dalen. Verzeker u ervan dat klanten kunnen vinden wat ze zoeken. Zorg ervoor dat alle afbeeldingen kloppen en dat de verwijzingen tot actie aanzetten.

9. Verbeter de laadsnelheid van de website
Goede zoekmachines raden niet graag langzame pagina’s aan. Maak daarom gebruik van gratis hulpmiddelen zoals Pingdom of PageSpeed Tools om de laadsnelheid van de website te meten.
Weetje: In 2016 hebben top websites niet langer dan twee tot drie seconden nodig om te laden.

10. Haal pagina’s niet offline
Het is verleidelijk om pagina’s offline te halen wanneer producten niet meer op voorraad zijn. Maar dit kan schadelijk voor de SEO zijn. Bied in plaats daarvan gelijksoortige producten aan of de mogelijkheid om het artikel te reserveren, maar u kunt ook de klant doorsturen naar de hoofdcategorie van het product. Zo blijft u namelijk aanwezig voor zoekresultaten terwijl u een betere klantenervaring aanbiedt.

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Vincent  |   | 
11-06-2016
 | 
17:24 uur
Goede tips! Alleen het belangrijkste wordt vergeten, namelijk relevante backlinks naar de website.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 186.61 -0.43 %
Stijgers Dalers
Nedap 41.27  5.1 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Altice 8.1  -12.1 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Air france - 10.98  -4 %
Meer beurs