Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Zondagomzet supermarkten stijgt met ruim twintig procent in 2015

8 februari 2016 - De zondagomzet van de supermarkten is in 2015 gegroeid naar 1,41 miljard. Dit is een stijging van 21 procent ten opzichte van 2014. Ruim twee van de drie huishoudens doen per jaar bijna negen keer boodschappen op zondag.

Vooral de jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) maken gebruik van de zondag opening. In alle regio's groeit het zondagaandeel. De huishoudens in het Noorden en Oosten maken minder gebruik van de zondagopening dan die in de Randstad en het Zuiden.

Lager omzetaandeel van de vrijdag & zaterdag
Door de groei van de zondagomzet is het omzet aandeel van de vrijdag en zaterdag afgenomen (46 procent in 2012 en 42,6 procent in 2015). De vrijdag en zaterdag blijven echter nog wel de twee belangrijkste omzetdagen.

Stabilisatie omzetgroei januari 2016
De omzet van de Nederlandse supermarkten in januari is met 2,61 miljard stabiel gebleven (-0,1 procent t.o.v. januari 2015). De gemiddelde omzet per kassabon daalde met -1,9 procent naar 22,03 euro. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg echter met bijna 2,0 procent. De stabilisatie van de supermarktomzet in de eerste maand van 2016 wordt mede veroorzaakt door een verschuiving van de oud & nieuw omzet. Wordt de verschuiving van deze oud & nieuw omzet buiten beschouwing gelaten, dan is de omzet in januari licht gestegen met 0.6 procent.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.