Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
15 september 2010
 

Kredietverzekeraars pakken de draad weer op

 
 

Kredietverzekeraars breiden sinds een aantal maanden de dekking van transacties in binnen- en buitenland weer uit. "Feitelijk zijn we ongeveer een jaar geleden begonnen met het herstellen van de dekking en met het verhogen van onze capaciteit voor nieuwe aanvragen," aldus Bert Bruning, algemeen directeur van Atradius Nederland.

Bruning: "Naarmate in de loop van 2010 de cijfers van bedrijven over 2009 bekend werden, hebben we dat proces versterkt kunnen doorzetten. In veel sectoren en landen is een groot gedeelte van het terrein dat tijdens de crisis in 2008 en begin 2009 verloren was gegaan alweer teruggewonnen. De bouwsector in Nederland en bepaalde regio’s in Oost- en Zuid-Europa zijn de enige die enigszins achterblijven in het herstel. We hebben ons ingesteld op de nieuwe situatie, die natuurlijk minder goed is dan zo’n drie jaar geleden. Niettemin menen wij op grond van onze actuele informatie en analyses dat we de dekking in veel gevallen weer kunnen uitbreiden." 

Aangescherpte procedures
Daarmee lijken kredietverzekeraars vooruit te lopen op banken, waarvan pas onlangs bleek dat ‘de loketten weer opengaan’. Naast bankkrediet is leverancierskrediet een zeer belangrijke financieringsbron voor het Nederlandse bedrijfsleven. Volgens Atradius is dat tijdens de crisis ook niet substantieel verminderd. Wel merkt ’s lands grootste kredietverzekeraar in de dagelijkse praktijk dat bedrijven credit management serieuzer zijn gaan nemen. "Bedrijven maken duidelijkere afspraken, zitten er meer bovenop en nemen meer voorzorgsmaatregelen. Aan de ene kant zien we dat de vraag naar ons product toeneemt en dat de concurrentie ook weer sterker wordt. Aan de andere kant zijn ondernemingen kritisch als het op voldoende dekking en een scherpe prijs aankomt. Bedrijven hebben niet alleen hun credit management procedures aangescherpt, maar letten ook meer op de kosten en zijn alleen bereid bij een echt goede dekking een polis aan te schaffen," aldus Bruning.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken