Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
30 december 2015
 

Drie grootste supermarktketens van plofkip af

 
 

De drie grootste supermarktketens - Albert Heijn, Jumbo en Lidl - halen begin 2016 de plofkip uit hun vleesschap. De impact hiervan is groot: bijna de helft van de Nederlandse kipconsumptie is in één klap plofkipvrij.

Wakker Dier viert deze doorbraak met een radiocampagne. De drie supermarkten stappen ieder over op een eigen type kip die wat betreft welzijn tussen plofkip en kip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming in zit. Jumbo hanteert de hoogste welzijnsnormen. Wakker Dier: "Dit is een belangrijk moment in de campagne. Het is nog niet het welzijnsniveau dat we willen, maar wel een omslagpunt om bij stil te staan".
 
Minder kreupelheid, voetzweren en antibiotica
De drie supermarktketens stappen over op een kippenras met een gezonder groeitempo dan de plofkip en geven de kip meer ruimte en tijd om te groeien. Deze kip verdient nog geen ster van het Beter Leven Keurmerk, maar het welzijn is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de plofkip. De kippen zijn minder vaak kreupel, hebben minder pijn door voetzweren en hebben minder antibiotica nodig. De ketens stellen verschillende welzijnseisen aan hun nieuwe kip, waarbij Jumbo de hoogste eisen stelt.
Albert Heijn zegt vanaf 1 januari alle verse plofkip door hun Nieuwe AH kip te vervangen. Ook de Lidl geeft aan dat haar kipschap per 1 januari plofkip-vrij is. Jumbo zal in de tweede week van februari helemaal om zijn naar haar Nieuwe Standaardkip. De overstap geldt alleen voor verse kip, met de omschakeling voor bijvoorbeeld vleeswaren zijn de supermarkten nog bezig.
 
Andere supermarkten volgen op de voet
De kleinere ketens MCD en Boon’s Markt geven ook aan dat zij vanaf de start van 2016 al hun verse plofkip vervangen door hun Betere Kip, met dezelfde welzijnseisen als Jumbo.
De meeste andere supermarktketens stappen later in 2016 over op betere kip. Veel ketens hebben inmiddels hun nieuwe kip geïntroduceerd en faseren de plofkip uit. De meeste zijn hier al ver mee, sommige moeten nog beginnen. Alleen van supermarktketen Nettorama heeft Wakker Dier nog geen plan mogen ontvangen.
 
Campagne Stop de Plofkip
Wakker Dier startte in januari 2012 met de campagne tegen plofkip. Plofkip is het ‘gangbare’ vleeskuiken dat volgens EU normen wordt gehouden. Het groeit extreem snel en slijt haar korte leven in een overvolle stal met twintig soortgenoten per vierkante meter. De eerste doorbraak in de campagne kwam van Unilever: in april 2012 beloofden zij om te schakelen naar kip met één Beter Leven ster.
 
Convenant Kip van Morgen
Een jaar na de start van de campagne spraken de supermarkten af om te stoppen met plofkip (het Kip van Morgen-convenant). Maar dan wel pas in 2020 en met zeer beperkte welzijnsverbeteringen. Wakker Dier sprak over een ‘plofkip in flauwekulsaus’ en ‘flopkip’, en keurde het convenant af.
Sindsdien zijn de supermarktketens gelukkig individueel aan de slag gegaan, met als resultaat dat de meeste ketens in 2016 al overstappen op een kip met hogere welzijnseisen dan oorspronkelijk was afgesproken. Wakker Dier is blij, maar ziet de nieuwe kipconcepten als tussenstap. De campagne gaat door totdat alle kip in alle supermarkt minimaal voldoet aan één Beter Leven ster.
 
Ook horeca moet plofkip-vrij
Supermarkten zijn inmiddels goed op weg naar een betere kip. Maar op veel andere plekken wordt er nog volop plofkip verkocht. Het zit in vleeswaren en snacks, en staat nog verrassend vaak op de menukaarten van restaurants en kantines. In het komende jaar zal Wakker Dier zich inspannen om de trend naar betere kip ook in die sectoren door te zetten. Het wordt hoog tijd dat ook restaurantketens en achterblijvende A-merken de plofkip in de ban doen.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 239.21 -4.26 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Arcadis 19.45  3.6 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Altice 8.18  -4 %
Advanced met 38.69  -1.9 %
Meer beurs