Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
16 december 2015
 

Zorgverzekeringsbranche voor bijna 90 procent in handen van vier grote spelers

 
 

Hoewel er voor 2016 uit maar liefst 1.400 verschillende zorgverzekeringpakketten kan worden gekozen is het aantal bedrijven dat de zorgverzekeringen aanbiedt opvallend beperkt.

Achmea, VGZ, Menzis en CZ zijn de vier grootste zorgverzekeraars, die onder verschillende andere labels ook nog zorgverzekeringen aanbieden. "Samen zijn zij goed voor 89 procent van de zorgverzekeringsmarkt," zo meldt Anemarie de Mooij, werkzaam bij Jongerenzorgverzekering.nl. "Onder meer FBTO, Zilveren Kruis en Interpolis zijn labels welke behoren tot Achmea. Besured, Goudse en Univé zijn labels van VGZ.  Delta Loyd en Ohra zijn de bekendste labels van CZ, terwijl Hema en Anderzorg de bekendste labels zijn van Menzis. De overige negen procent van de branche wordt verdeeld over vijf bedrijven: DSW, ONVZ, Zorg en Zekerheid, ASR en ENO. "

Achmea grootste speler
Achmea is de grootste zorgverzekeringaanbieder van Nederland. Inclusief al haar labels zijn er vijfenhalf miljoen mensen via Achmea verzekerd. Bij VGZ gaat het om ruim vier miljoen verzekerden, CZ bijna 3,5 miljoen verzekerden en Menzis heeft nets iets meer dan twee miljoen verzekerden. In percentage uiteengezet zijn de marktaandelen als volgt:
 

  • Achmea 31,2 procent
  • VGZ 24,7 procent
  • CZ 20,5 procent
  • Menzis 12,6 procent

Lastig vergelijken
Hoewel door de overheid werd aangestuurd op minder verschillende zorgverzekeringspakketten, is het aantal met 100 gestegen ten opzichte van afgelopen jaar. De keuzevrijheid is daarmee vergroot, maar het maakt het voor consumenten nog lastiger om te vergelijken. Wanneer er gekozen wordt voor enkel een basisverzekering dan worden de keuzemogelijkheden gelimiteerd tot 57. Bij het vergelijken wordt aangeraden goed te kijken naar de dekking welke in welk pakket wordt opgenomen.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken