Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Europees bedrijfsleven betaalt te veel voor telecom

26 november 2015 - Bedrijven betalen nog steeds te veel voor bellen, sms'en en dataverbruik bij mobiel internetten, vooral als zij over de landgrenzen opereren.

De roamingtarieven, de extra kosten die moeten worden betaald voor dataverbruik in het buitenland, worden weliswaar in 2017 afgeschaft. Maar het echte probleem is en blijft de lappendeken die Europa is op het gebied van telecom, stelt A&B Groep.

Afschaffen roamingtarieven
"Het afschaffen van de roamingtarieven is een stap in de goede richting, maar niet genoeg," aldus A&B Groep. "Wij durven te beweren dat bedrijven niet heel veel zullen besparen door het afschaffen van de roamingtarieven. Providers zullen dan altijd nog op andere manieren hun geld willen verdienen.’’
Het echte probleem waarmee bedrijven worden geconfronteerd, is de complexiteit van de Europese en wereldwijde telecommarkt, stelt A&B Groep. Daardoor is het erg ingewikkeld om scherpe contracten te sluiten met telecomaanbieders. Een internationaal opererend bedrijf moet bijvoorbeeld met een Nederlandse provider een contract sluiten, maar ook met een provider in het buitenland – zelfs als die onder dezelfde naam opereren.

Onvolwassen telecommarkt
"De Europese telecommarkt is nog erg onvolwassen. Er zijn heel veel providers. Providers die wereldwijd opereren, doen dat ook per land en elk land heeft weer zijn eigen regelgeving. Het maken van global deals is daardoor bijna onmogelijk," zegt Ron Rijkenberg, CEO van A&B Groep. "Als u voor uw complete bedrijf op zoekt bent naar het beste telecomcontract, is dat een extreem moeilijke exercitie.’’

Dataverbruik werknemers
Behalve het optimaliseren van telecomcontracten, blijft het belangrijk om grip te houden op het dataverbruik van werknemers.
Uit eigen onderzoek blijkt tenslotte dat elf procent van die facturen niet klopt. Rijkenberg: "Door de steeds complexer wordende constructies en bundels is het voor providers erg lastig geworden om facturen foutloos in hun systemen te verwerken. Maar zij zijn natuurlijk wel verantwoordelijk voor de rekening die ze aan de klant versturen.’’

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.