Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
10 november 2015
 

Verhuisbranche in zwaar weer

 
 

Nederland klimt uit de crisis en de economische signalen zijn sinds lange tijd weer eens positief. De eerste echte indicator van economisch herstel is toch wel de stijgende huizenprijs.

In vrijwel heel Nederland stijgt de huizenprijs weer voor het eerst sinds 2009, met Amsterdam als uitschieter. Huizenbezitters zien hun grootste investering hierdoor toenemen in waarde en er wordt weer meer verhuisd.

Stagnerende omzet
Maar de verhuisbranche profiteert hier niet van mee. Vreemd, want normaalgesproken levert de toename in verhuizingen de verhuisbranche extra omzet op. Anno 2015 stagneert de omzet van de (erkende) verhuizers echter. De verhuissector weet niet te profiteren van de aantrekkende woonmarkt, aldus het CBS. "De afgelopen zes kwartalen steeg de omzet van verhuizers gemiddeld nog vier procent per kwartaal. In het eerste kwartaal plusten de verhuizers er zelfs nog zes procent omzet bij. Waarom de omzet bij de verhuizers dit kwartaal nauwelijks groeit, is niet duidelijk. Naast kopers bedienen de verhuizers uiteraard ook huurders die van woning veranderen en zakelijke klanten."

Zelf doen of uitbesteden
Heeft de crisis ons bewuster van geld gemaakt? Wanneer het over verhuizen gaat, is het antwoord ja. We lijken steeds vaker te kiezen voor het zelf verhuizen van onze spullen. ‘Busje huren en sjouwen maar’, lijkt de gedachte. Zoef.com beaamt dit. "De laatste jaren zien we steeds meer klanten voor verhuiswagens. Klanten zoeken naar manieren om zelf een verhuizing te regelen. Het busje is daar overigens maar een onderdeel van, ook steekwagens, plastic verhuisdozen en zelfs tijdelijke opslag wordt steeds vaker gehuurd."

Geen innovatieve speler
De verhuisbranche is van oudsher geen innovatieve speler. En misschien is dit wel de reden dat nu omzet misgelopen wordt. Het online boeken van een verhuizing is bijvoorbeeld nog steeds lastig. Ook zijn kosten niet transparant. De kosten bij een verhuizing zitten hem trouwens voor bijna 50 procent in het personeel. In dat licht wordt het al snel aantrekkelijk om wél zelf wat werk te verzetten.

Flexibele prijzen
Maar gelukkig zijn er ook verhuizers die zich wel aanpassen en hun prijzen flexibel maken. Bij deze  verhuizers kan de klant zelf bepalen wat ie het verhuisbedrijf laat doen en is op voorhand een prijs (online) op te vragen. Zo blijkt dat verhuizen al kan vanaf 500 euro, inclusief verzekering. "Verhuizen is goedkoper dan de meeste mensen denken. Aan ons de taak deze boodschap over te brengen. Als men op voorhand weet wat een verhuizing inhoudt en kost, is de stap kleiner om te kiezen voor een Erkend Verhuizer," aldus Erik Couwenberg van goedkoopverhuizen.nl.
Met een lage prijsstelling, verzekering en vooral het gemak moet de verhuisbranche weer van zich laten horen. En laat ze vooral transparantie niet vergeten. Alleen op deze manier kunnen verhuizers profiteren van de aanrekenende huizenmarkt, want de consument lijkt vooralsnog soms nog in crisismode te zitten.

 
Doorsturen »  10 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Verhuisdozen kopen  |   | 
10-11-2015
 | 
12:30 uur
Wij merken ook dat steeds meer mensen zelf gaan verhuizen. Mensen kopen veel vaker en veel meer doe-het-zelf artikelen om zelf te verhuizen. Doordat dit steeds makkelijker kan is de drempel kleiner geworden om zelf te verhuizen.
Moveria Nederland  |   | 
10-11-2015
 | 
23:01 uur
Verhuisbedrijven zouden hun online aanwezigheid enorm kunnen verbeteren. Mensen willen tegenwoordig online kunnen shoppen: prijzen vergelijken met name. In de verhuisbranche is dat nog nauwelijks mogelijk. Door deze drempel is het dan toch verleidelijk om het verhuizen zelf te doen.
Verhuizing  |   | 
11-11-2015
 | 
13:25 uur
Deze website geeft juist aan dat er een stijging is in het aantal offerte aanvragen.
Verhuizen  |   | 
8-03-2016
 | 
14:23 uur
Transparantie is inderdaad heel belangrijk. De consument heeft steeds meer wantrouwen in online verkoop, omdat ze bang zijn dat hun gegevens altijd voor slechte doeleinde gebruikt worden. Terwijl dit niet altijd zo is. Wees dus eerlijk tegen de consument.
Goedkoop verhuizen  |   | 
8-03-2016
 | 
14:29 uur
Transparantie is inderdaad heel belangrijk ook in de verhuisbranche. De consument heeft steeds meer wantrouwen in de online verkoop, omdat de consument bang is dat haar gegevens altijd voor verkeerde doeleinde wordt gebruikt. Terwijl dit niet zo is. Wees dus eerlijk tegen de consument.
studentverhuisservice  |   | 
18-03-2016
 | 
10:26 uur
Wij merken ook dat je moet mee spelen met de vraag van de klant, en dat een lage prijsstelling in combinatie met vooral gemak een belangrijke rol spelen in de verhuisbrannche.
VerhuizenInfo.nl  |   | 
7-11-2016
 | 
11:35 uur
Nu overal op het nieuws is dat de huizenmarkt weer aantrekt, mogelijk dat er een positieve update kan komen. Verhuizingen zijn op dit moment en zal ook populair blijven, om door veel mensen uit te besteden. Natuurlijk heeft ieder hier zijn eigen budget voor en dit is ook terug te zien in de diversiteit aan verhuisbedrijven!
Verhuizen  |   | 
27-03-2017
 | 
10:51 uur
Misschien ook kansen voor een verhuisplatform.Een airbnb op verhuisgebied. Nu de markt weer aantrekt zien we dat ook meer verhuiswagens worden verhuurt. Zowel dat mensen zelf kleine verhuisbusjes en karren huren. Maar ook grote verhuisvrachtwagens.
Hulpbijverhuizen.nl  |   | 
30-03-2017
 | 
15:58 uur
Verhuisbedrijven vergelijken brengt voor de consument veel duidelijkheid over de werkwijze, tarieven en referenties. Verhuizen is van alle tijden, de vraag is wie het beste op de vraag van de consument inspeelt.
verhuizen  |   | 
14-01-2018
 | 
22:52 uur
Maar gelukkig zijn er ook verhuizers die zich wel aanpassen en hun prijzen flexibel maken.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
In 2011 lanceerde Eric Ries De Lean Startup, een revolutionair boek dat voor velen de nieuwe bijbel zou worden bij het starten of transformeren van bedrijven. Niet alleen werd zijn boek een wereldwijde bestseller, Ries reisde de wereld over om lezingen te geven en kleine en grote bedrijven te helpen met succesvol innoveren en groeien. Dit leverde hem nieuwe inzichten en oplossingen op van onschatbare waarde, die hij in 'De startup-methode' met ons deelt. Ries is verbonden aan de Harvard Business School en het gerenommeerde designbureau ideo.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Meer beurs