Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Infographic: hoe regelt de zzp'er zijn flexwerkplek?

23 september 2015 - Bijna de helft van de zzp’ers (46,6 procent) werkt voornamelijk vanuit huis. Iets meer dan één op de drie zzp’ers heeft de beschikking over een eigen kantoor (21,7 procent) of een flexwerkplek (13,4 procent).

De meerderheid van de zzp’ers werkt echter vanaf locatie: bij de klant of opdrachtgever. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 554 zzp’ers in Nederland.
Gemiddeld geeft de zzp’er die iets aan een flexwerkplek of kantoor uitgeeft, 153,75 euro op maandbasis uit. De zzp’ers die nog geen flexwerkplek heeft, is bereid hier 84,18 euro per maand voor te betalen.

Eenzame zzp’er zoekt contact
De zzp’er die wél gebruikmaakt van een flexwerkplek, vindt sociaal contact het belangrijkste argument om zich ergens wel of niet te vestigen. De zzp’er heeft geen personeel en is daarom op zichzelf aangewezen. De flexwerkplek kan hierin uitkomst bieden. Uitbreiding van het netwerk, inspiratie en sfeer zijn verder belangrijke argumenten om van een bepaalde flexwerkplek gebruik te maken.

Aantal flexwerkplekken groeit snel
"Het aantal aanbieders van flexwerkplekken is de afgelopen jaren flink gestegen," aldus Jeroen Sakkers, initiatiefnemer van ZZP Barometer. Nieuwe partijen als Het Nieuwe Kantoor (HNK), The Startup Orgy (TSO) en Tribes zetten in op deze groeimarkt. Kantorenreus Regus nam eerder al Spaces over. "Alleen eerstgenoemde – Het Nieuwe Kantoor – is vanuit initiatiefnemer NSI tot nu toe zeer succesvol met een miljoenenomzet en vestigingen in onder meer Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Tribes is met voormalig Regus-directeur Eduard Schaepman aan het roer en onder meer Marcel Boekhoorn als investeerder ook kanshebber om de zzp’er landelijk aan zich te binden."

Deeleconomie
De zzp’er maakt nog niet veel gebruik van mobiliteitskaarten (15,5 procent) of het delen van de auto via initiatieven als Greenwheels, Bla Bla Car of Snappcar. Slechts één op de zestien zzp’ers (6,4 procent) maakt gebruik van deze zogenaamde car sharing-initiatieven.

Over het onderzoek
De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 554 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan een miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, mei 2015). De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.