Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Nederlandse zp'er staat stevig in eigen schoenen

27 augustus 2015 - De Nederlandse zelfstandige professional (zp’er) staat stevig in zijn schoenen en is zich bewust van zijn kwaliteiten.

Een meerderheid (84 procent) van de zelfstandigen bestempelt zichzelf als vakman en meer dan de helft (52 procent) vindt dat een zp’er zo goed is als zijn meest recent afgeronde opdracht. Dat blijkt uit onderzoek van sourcing partner FastFlex onder ruim 1.500 zp’ers.
 
Ondersteuning van buitenaf
Traditionele bemiddelingsbureaus zijn minder in trek bij Nederlandse zelfstandigen: ruim 89 procent wil zonder tussenpartij aan een opdracht komen. Deze uitkomst borduurt voort op de ontwikkeling die zich al enkele jaren voordoet. Vorig jaar lag het percentage dat aan de slag wil zonder een bemiddelingspartij in te schakelen onder de 80 procent. Daarnaast is 58 procent van de zp’ers van mening dat hij zelf voldoende inzicht heeft in de fiscale en financiële gevolgen van het zp-schap. Dit staat in groot contrast met het gegeven dat slechts een vijfde van de ondervraagden (21 procent) vindt dat hun collega zp’ers hier voldoende kaas van hebben gegeten.

Aantrekkende tarieven
Uit het onderzoek blijkt ook dat zp’ers de overtuiging hebben dat de tarieven in de nabije toekomst verder gaan aantrekken. Een meerderheid (62 procent) gelooft dat zij aankomende periode hun uurtarief weer kunnen verhogen, ten opzichte van de 49 procent die dit vorig jaar voorspelde. Dat de zelfstandigen in Nederland bewuster met hun tarief omgaan, blijkt uit het feit dat 71 procent van de ondervraagden bereid is het tarief te verlagen voor een interessante opdracht. Het jaar daarvoor was dit nog bijna 80 procent.
Niels Huismans, Business Developer bij FastFlex: "Het gaat steeds beter met de Nederlandse zp’er en ik ben ervan overtuigd dat zij de komende periode meer en meer macht zullen krijgen. De wil om zonder bureau aan de slag te gaan is begrijpelijk, maar de realiteit is vaak toch anders. Zaken als acquisitie en administratie blijven een blok aan het been en ook inzicht in financiële gevolgen van het zp-schap ontbreekt vaak. Bemiddelingsbureaus moeten nóg duidelijker hun toegevoegde waarde laten zien om zp’ers aan te trekken. Momenteel zijn er te veel partijen die wel marge maken, maar onvoldoende waarde leveren."
 
Whitepaper
Naar aanleiding van het onderzoek publiceerde FastFlex in samenwerking met ABN AMRO het whitepaper: The war for talent is over – and talent won’.

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Bianca

2-09-2015 15:07  |  

geen commetaar

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.