Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
16 juli 2015
 

Bedrijf starten – denk als een ondernemer

 
 

Jaarlijks starten meer dan 100.00 mensen een eigen bedrijf. De redenen variëren van meer vrijheid hebben, hun passie te volgen, hun creativiteit kwijt kunnen of om op hun eigen manier een positieve bijdrage te leveren aan de wereld.

Helaas blijkt uit onderzoek van de Kamer van Koophandel dat tussen de 85 tot 95 procent van alle startende ondernemers stoppen, in de eerste vijf tot tien jaar. Dit komt omdat de overgrote meerderheid van de ondernemers geen kennis heeft van het ondernemen en de werknemers-mindset hebben. Hieronder legt Johan Korsten, eigenaar van 123bedrijfstarten uit waarom dit is.

Geen goede kennis van het ondernemen
Veel ondernemers die hun eigen bedrijf starten of runnen hebben vaak alleen kennis van hun expertise. Ze zijn bijvoorbeeld een kapper, een coach, een automonteur of een webdesigner. Maar wat ze niet weten, is hoe ze moeten ondernemen. "Weten hoe u moet ondernemen is net zo belangrijk, of nog belangrijker," stelt Korsten. "Weten hoe u moet ondernemen vergroot uw kans op succes als ondernemer."

Geen ondernemersmindset maar een werknemersmindset
"Veel startende ondernemers hebben de werknemersmindset, in plaats van de ondernemersmindset," weet Korsten uit ervaring. "Ze nemen hun mindset en ervaringen mee naar een nieuwe ervaring en dit neemt allerlei problemen met zich mee. U kunt namelijk niet denken als een werknemer als u een eigen bedrijf start of runt. U zult moeten denken als een ondernemer en proactief moeten zijn om succesvol te kunnen worden.
Veel ondernemers zijn zich niet bewust van het feit dat als u een werknemer bent en u op komt dagen, u tussen negen tot vijf netjes uw werk doet, u sowieso uw salaris ontvangt. Als u een ondernemer bent, maakt het niet uit of u op komt dagen op uw werk of niet, en is het werken van negen tot vijf geen garantie tot succes.
Als ondernemer zal u (zeker de eerste jaren) hard moeten werken om succesvol te kunnen worden met uw eigen bedrijf. Het starten van een bedrijf kost veel energie, net zoals het lanceren van een raket."

Klanten, klanten, klanten
Wat belangrijker is, is dat u potentiele klanten weet aan te trekken en deze om kunt zetten tot betalende klanten. Deze twee gebieden in een bedrijf zijn de belangrijkste onderdelen van een bedrijf en heten marketing en sales. "U moet uzelf als startende ondernemer dus richten op de marketing en de verkoop," adviseert Korsten. "Des te meer u verkoopt, des te meer u verdiend.  Als ondernemer is er geen plafond die uw inkomen bepaald, maar er is ook geen bodem. Houd er dus rekening mee dat als u geen klanten weet te scoren u dus niets kan verdienen. Dit gebeurt te veel en komt omdat er niet wordt gedacht als een ondernemer."

 
Doorsturen »  2 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Renť Meijer  |   | 
16-07-2015
 | 
08:20 uur
PotentiŽle klanten bereiken kan door het internet op een zeer effectieve wijze. Online marketing mag zeker niet ontbreken in het marketingplan van de startende ondernemer.
Steven Houkes  |   | 
11-07-2017
 | 
12:47 uur
Eťn van de meest gemaakte fouten is dat beginnende ondernemers niet vanaf dag 1 hun administratie bijhouden. Op Appwiki lees je hoe jij een overzichtelijke administratie opzet, zodat je niet bij die 85 tot 95 procent hoort die stopt.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Frank van Marwijk, Michel Hoetmer, Asha Kalijan, Jan Vermeiren, Johanna Kroon en André de Waal. Lees de gratis artikelen van deze management best-seller auteurs op Managersonline.nl. Plus: handige checklists en het laatste managementnieuws!
Team Nijhuis uit Borne in trek bij grote internationale spelers
Team Nijhuis maakt opnieuw een flinke ontwikkeling door. Het digital marketing bureau uit Borne is door de wereldwijde marketingspeler HubSpot geselecteerd.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Van alle innovatieprojecten haalt 80% de markt niet. Is de start van innovatie voor jou persoonlijk ook een zoektocht? Dan ben je niet de enige. Misschien word je tegengehouden door een gebrek aan tijd en middelen. Of je weet niet goed wat de eindklant wil. En veel collega’s schepen je af omdat zij hun nek niet willen uitsteken.
Lees verderMeer boeken
ADVERTORIAL
Word nu abonnee van Brisk Magazine en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists en voorbeelddocumenten voor ondernemers. Klik hier om u te registreren.
BRISK-INDEX
AEX index: 521.65 -0.11 %
Brisk-index: 274.36 0.35 %
Stijgers Dalers
Advanced met 26.84  5 %
Philips kon 32.23  4 %
Nutreco 47  3.9 %
Gemalto 44.15  -19.7 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Amsterdam co 25.85  -3.8 %
Meer beurs