Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Goed opdrachtgeverschap: zet de opdracht meer centraal

1 juli 2015 - Zet de opdracht meer centraal op het moment dat er zelfstandige interim professionals worden ingehuurd. Zorg voor een goede opdrachtomschrijving, geef regelmatig feedback en geef meer aandacht aan de afsluiting van de opdracht.

Daarmee neemt niet alleen de tevredenheid van de zelfstandige professionals toe, maar stijgt ook de effectiviteit. Dat zijn enkele conclusies uit het eerste wetenschappelijk onderzoek naar goed opdrachtgeverschap, uitgevoerd door het kennisplatform ZiPconomy en Tilburg University.
Voor het onderzoek  hebben meer dan 1.000 zelfstandige professionals én inhurende organisaties een uitgebreide vragenlijst ingevuld. Daarnaast organiseerde ZiPconomy diverse discussiebijeenkomsten, waaronder een seminar bij de SER. 

Hoge tevredenheid bij professionals
Zelfstandige interim professionals, die ongeveer een kwart van het totaal aantal zzp’ers uitmaken, zijn zeer tevreden over hun opdrachtgever. Die krijgt het gemiddelde cijfer van 7,6, terwijl de opdracht zelf nog hoger scoort: 7,9. Deze waardering wordt vooral bepaald door de mate waarin een opdracht goed aansluit bij de kennis, kunde en ervaring, de mate waarin een interim professional autonomie krijgt en of de opdracht een bijdrage levert het portfolio van de interim professional.  
De tevredenheid is vooral hoog aan het begin van de opdracht. Over zaken als  feedback, evaluatie en de afronding, zijn interim professionals minder tevreden.  "De kunst is het scherp houden van de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Die is toch wat anders dan de reguliere werknemer-werkgever verhouding. Je maakt meer afspraken op output en je maakt een individuele ‘deal’ over wat gedaan moet worden en wat er nodig is om dat te kunnen realiseren. Die scherpte in het contact tussen opdrachtgever en interim professional neemt gedurende de opdracht a,f" zo concludeert Hugo-Jan Ruts van ZiPconomy. "Daarin hebben zowel opdrachtgever als de opdrachtnemer iets te doen." 

Betrokkenheid en rendement
In  het onderzoek werd ook gekeken naar wat de betrokkenheid en het rendement van het inzetten van interim professionals beïnvloedt.  Arjan van den Born, hoogleraar Ondernemerschap aan de Tilburg University: "Het onderzoek laat zien dat juist die opdrachten die leiden tot kennisdeling en bevlogenheid, passende opdrachten zijn, die beide partijen groeimogelijkheden geven. Bij een langdurige relatie kijkt men niet alleen naar de korte termijn en het directe gewin, maar ook naar mogelijkheden om elkaar langdurig te versterken."

Goed opdrachtgeverschap als managementmodel voor de toekomst
Goed oog voor kwaliteiten van interimmers, een scherpe opdrachtformulering, heldere kaders, afspraken die verder gaan dat een contract en veel ruimte voor wederzijds feedback. Daarmee kan de effectiviteit van het inzetten van interim professionals nog flink omhoog, zo stellen de onderzoekers.
"Wanneer u naar dat rijtje kijkt, dan heeft u het over uitgangspunten die overeenkomen met wat in de managementliteratuur staat over u je met hedendaagse professionals om moet gaan. Al wordt dat in de praktijk nog maar weinig  toegepast. U bent geneigd om goed opdrachtgeverschap te zien als een verlengde van goed werkgeverschap," zegt Ruts. "Misschien is het wel andersom. Is goed opdrachtgeverschap, met de focus op output, takengerichtheid en individuele afspraken een uitgangspunt voor modern werkgeverschap. Een stap weg van vage functieomschrijvingen en generieke arbeidsvoorwaarden in dikke cao’s."
 
 Aandacht voor goed opdrachtgeverschap nodig
De aandacht voor goed opdrachtgeverschap past in een professionalisering van zowel de manier waarop organisaties zelfstandig professionals inzetten als het ondernemerschap van die zelfstandige professionals. Van den Born: "Dit onderzoek is een startpunt om de relaties tussen opdrachtgevers en interim-professionals te verbeteren en zo duurzame relaties te creëren waarbij inhurende organisaties en interim-professionals elkaar helpen in hun ontwikkeling."  
Ruts: "Het debat over het groeiend aantal zzp’ers wordt gedomineerd door verhalen over schijnzelfstandigheid en misbruik. Dat  verdient aandacht. Maar ondertussen werkt het gros van alle zelfstandigen met plezier en overtuiging. 85 procent van de respondenten uit ons onderzoek heeft de  ambitie om zp’er te blijven of door te groeien naar een onderneming met personeel."
Van den Born: "Wij geloven in duurzame relaties die verder gaan dan de contractuele verplichtingen.  Wij hopen dat veel meer onderzoek naar deze nieuwe relaties zal volgen en dat dit onderzoek uiteindelijk een klein steentje zal bijdragen in de zoektocht naar nieuwe arbeidsverhoudingen waar zekerheid, betrouwbaarheid, autonomie, flexibiliteit, passie, professionaliteit en ontwikkeling samengaan. "

De resultaten van het onderzoek, met een overzicht  van aanbevelingen en verschillende aanvullende artikelen en reflecties zijn gratis te krijgen als e-publicatie.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.