Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
15 juni 2015
 

Zzp'er is kostwinner

 
 

In totaal zijn 757.000 zzp’ers kostwinner binnen het gezin, dat zijn driekwart van alle zzp’ers in Nederland. Slechts 15,5 procent van de zzp’ers is qua inkomen afhankelijk van de partner.

Ondanks dat zzp’ers vaak kostwinners zijn, biedt de zzp’er diensten gratis aan of verlaagd zijn tarief om op deze manier invloed uit te oefenen op de opdracht. Dit blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 774 zzp’ers in opdracht van IT-Staffing.
 
Zzp’er brengt het brood op de plank
Een klein deel van de zzp’ers (15,5 procent) is qua inkomen afhankelijk van zijn of haar partner. Het merendeel (75,1 procent) is hoofdkostwinner. Gemiddeld besteedt de zzp’er 2,9 uur per week aan marketing en 3,2 uur per week aan acquisitie om voldoende opdrachten te bemachtigen.

Zzp’ers worden voornamelijk via offline kanalen gevonden
Online marktplaatsen, waaronder innovatie apps als Airbnb, TaskRabbit en Uber, zijn in opkomst en worden door een deel van de zzp’ers (4,7 procent) als inkomst gezien. Toch worden zzp’ers voornamelijk (64,5 procent) via offline kanalen gevonden door klanten en opdrachtgevers. Intermediairs zijn een belangrijk kanaal om tot een opdracht te komen, gemiddeld staan zzp’ers bij zeven intermediairs ingeschreven.

Werken voor (n)iets
Het verlagen van het tarief of het gratis leveren van diensten kan diverse redenen hebben. Bijvoorbeeld als dit invloed kan hebben op de inhoud van de opdracht (43,6 procent) of het uitzicht op vervolg (38,9 procent). De belangrijkste reden (53,5 procent) om te werken tegen een verlaagd tarief is de lengte van de opdracht.
De meerderheid (65,1 procent) van de zzp’ers werkt weleens gratis. Dit kan gaan om het kosteloos aanbieden van hun dienst(en) aan kennissen, vrienden en familie. Maar soms is het gratis leveren van diensten een manier om binnen te komen bij de ideale klant of opdrachtgever.
 
De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken