Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Vier tips om te presenteren als pro

23 april 2015 - Vindt u presenteren zenuwslopend? En vindt u het daardoor lastig om uw verhaal te onthouden? Lees dan vooral verder.

Spencer Waldron, Regional Manager Europe bij Prezi legt uit hoe u het vertellen en onthouden van uw verhaal makkelijker maakt, zodat ook u kunt presenteren als een echte professional.
 
Ken uw publiek
Het is belangrijk om goed te weten wie uw publiek is. Wanneer u zich in uw publiek verdiept, komt u erachter op welke manier zij informatie tot zich nemen. Over het algemeen kun je in een publiek drie soorten luisteraars onderscheiden: creatieve luisteraars, emotionele luisteraars en luisteraars die gericht zijn op de feiten.
Spencer Waldron legt uit: "De creatieve luisteraar is blij met een strak ontworpen presentatie met daarin de grote lijnen, terwijl de feitelijke luisteraar graag snel tot de details komt en zich richt op feiten en cijfers. De emotionele luisteraar zal uw presentatie beoordelen op basis van uw outfit, persoonlijkheid en lichaamstaal."
 
Vertel een verhaal
Voordat pen en papier gebruikt werden om informatie over te brengen, gebruikte men verhalen. Een verhaal kan mensen aangrijpen of inspireren. Creëer de content van uw presentatie daarom alsof u bezig bent met het schrijven van een verhaal.
"Storytelling is belangrijk," legt Waldron uit. "Het verandert de manier waarop wij denken en hoe we ons ergens over voelen. Bedenk bij het maken van de presentatie eerst goed wat de overall boodschap wordt en wat u wilt dat het publiek onthoudt. Ga daarna aan de slag met de rest van het verhaal."
 
Gebruik uw hersenen en maak geheugenkastelen
Experts denken dat het geheugen een proces is dat informatie vanuit verschillende delen van uw hersenen neemt. Echter wees een studie uit dat herinneringen ‘geo-tagged’ zijn op basis van de locatie waar de herinnering plaatsvond. Dit helpt om herinneringen die gelinkt zijn aan een specifieke fysieke locatie, naar boven te halen. Denk bijvoorbeeld aan een huis, een stad, een park of een vakantie.
"Dit ‘geo-tagging’ proces kan helpen om uw verhaal makkelijker te onthouden. Geheugenmeesters gebruiken ‘geheugenkastelen’ om hen te helpen de informatie goed te onthouden," vertelt Waldron. "Neem een bekende locatie in gedachten en associeer elke ruimte met bepaalde stukken uit de presentatie. Wanneer u tijdens de presentatie vergeet wat u wilde zeggen, gaat u in uw hoofd terug naar die specifieke ruimte en pakt u het vanaf daar weer op."
 
Houd uw zenuwen onder controle
Het in elkaar zetten van een sterke en doordachte presentatie kan u veel zelfvertrouwen geven, maar het vergt alsnog de nodige moed om dit te presenteren voor publiek.
 "Het gaat allemaal om oefenen, ervaring opdoen en u comfortabel voelen. Neem vooraf de tijd om de presentatie een paar keer goed door te nemen en maak voor uzelf duidelijk wat u wilt dat uw publiek onthoudt. Zorg tijdens het presenteren dat u luid en duidelijk spreekt, zodat iedere luisteraar de informatie op zijn of haar manier tot zich kan nemen," aldus Waldron.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.