Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Concurrentieslag winkelsteden nog te eenzijdig belicht

13 maart 2015 - Adviesbureau Goudappel Coffeng bracht van 100 kernwinkelgebieden sterkten en zwakten in beeld. De vitaliteitsbenchmark wil gemeenten en ondernemers handvatten bieden in hun strijd om de consument. Opvallende conclusie: een grote grijze middenmoot.

Schoenenreus, V&D of dat leuke winkeltje dat er al jaren zat. Voorbeelden te over die laten zien dat binnensteden en kernwinkelgebieden het moeilijk hebben. Bezoekersaantallen en bestedingen lopen terug. Leegstand neemt soms ronduit storende vormen aan. Vergrijzing, bevolkingskrimp en webwinkelen versterken de opgave. De onderlinge verschillen tussen plaatsen zijn echter groot.

Sterkten en zwakten
Goudappel Coffeng bracht van 100 kernwinkelgebieden de sterkten en zwakten in beeld. Elk winkelgebied kreeg een vitaliteitsprofiel op basis van de dimensies: demografische ontwikkelingen, winkelaanbod, ruimtelijke kwaliteit en bereikbaarheid. Amsterdam, 's-Hertogenbosch, Leeuwarden, Maastricht en Utrecht zijn voorbeelden van sterke binnensteden. Het zijn vaak grote steden met een compact centrum, diversiteit aan aanbod en een aantrekkelijke openbare ruimte. Plaatsen met een lastige demo(geo)grafische positie scoren uiteraard minder. Stadskanaal, Terneuzen en Kerkrade moeten extra hard aan de opgave trekken. Aan de andere kant zijn er ook in dichtbevolkte en zelfs groeiende regio's kwetsbare centra te vinden. Zij worden dan vaak weggedrukt door de grote buurmannen. Voorbeelden daarvan zijn Nieuwegein, Valkenswaard en Zwijndrecht.

Grijze middenmoot
Opvallende uitkomst is de breedte van het middenveld. De verschillen zijn klein en dat betekent een kans om stevig te stijgen (of te vallen) in het klassement met quickwins in de ruimtelijke kwaliteit, het voorzieningenaanbod of de bereikbaarheid.
"Teruglopende vitaliteit ligt nooit aan één ding," aldus Guido Scheerder, adviseur ruimtelijke economie bij Goudappel Coffeng: "De kracht van de benchmark voor mij is die bewustwording. Tegelijk geeft het vitaliteitsprofiel richting aan de opgave. Zo moet Almelo werken aan een compacter centrum met ruimtelijke kwaliteit en kampt Capelle aan de IJssel vooral met het 'hoe onderscheid ik mij van de grote buurmannen'-vraagstuk.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.