Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Nieuwe verdienmodellen leveren retailers concurrentievoordeel op

12 februari 2015 - Retailers moeten zoeken naar manieren om competitief te blijven. Nieuwe verdienmodellen en innovatieve technologie helpen bij het verkrijgen van een concurrentievoordeel.

Bij deze nieuwe verdienmodellen draait het niet altijd meer om geld verdienen, maar spelen ook de circulaire- en ‘sharing’ economie een belangrijke rol. Snel kunnen inspelen op veranderend consumentengedrag is een voorwaarde. De retailer groeit meer en meer naar een rol als dienstverlener. Dit concludeert ABN AMRO in het rapport ‘Technologie vraagt om aanpassing verdienmodel in de retail’, dat vandaag is gepubliceerd.
 
Retailer ontwikkelt zich tot dienstverlener
ABN AMRO verwacht in de komende jaren een groei van verdienmodellen die zich richten op het bieden van (massa)maatwerk, abonnementsmodellen, peer-2-peer consumptie (deeleconomie) en hergebruik, vaak ondersteund door social media. Het gaat steeds minder om alleen de producten, maar om services die toegang geven tot deze producten. De trend van bezit naar gebruik zal hierbij een belangrijke rol spelen. Dit betekent dat consumenten steeds vaker ‘gebruik’ in plaats van ‘producten’ afnemen. Daarnaast zullen producenten steeds meer rechtstreeks aan klanten gaan verkopen. De rol van het traditionele retailkanaal zal kleiner worden. Volgens ABN AMRO is het dan ook een voorwaarde dat de aandacht van retailers verschuift van productverbetering en kostenbesparing naar verticale integratie van de bedrijfsketen en de lancering van nieuwe verdienmodellen om hun marktpositie te versterken.
 
Gedreven door technologie
Retailers zoeken naar nieuwe manieren om competitief te zijn. ABN AMRO benadrukt dat retailers zich daarbij moeten richten op verdienmodellen die beter aansluiten bij het veranderende consumentengedrag dan bestaande verdienmodellen. Consumentenbehoefte verschuift naar maatwerk (mass customisation), gepersonaliseerde aanbiedingen (predictive retailing), gemak (omnichannel) en positieve winkelervaring. 3D printen en digitale ontwerpplatforms maken meer maatwerk aan een groot publiek al mogelijk, kunstmatige intelligentie en big data bieden de mogelijkheid gepersonaliseerde aanbiedingen te doen (‘predictive retailing’) en winkelen gemakkelijker te maken. De toepassing van virtuele realiteit (VR/AR) draagt bij aan een positieve winkelervaring.
 
Meer dan alleen productverkoop
ABN AMRO verwacht een groei van verdienmodellen die zich niet langer uitsluitend richten op geld verdienen door productverkoop. Zoals in de zogenoemde peer-2-peer verdienmodellen - waarbij het delen, (om)ruilen, handelen of huren van producten centraal staat - en de circulaire economie, waarin wordt gestreefd naar een maximaal hergebruik van producten en grondstoffen. "De opkomst van zulke verdienmodellen zal grote invloed hebben op de retail. Eigendom wordt hierbij minder belangrijk. In een deeleconomie zullen retailers minder verkopen, omdat consumenten producten aan elkaar lenen. En via maatwerk kunnen consumenten rechtstreeks bij de producent of op speciale platforms producten ontwikkelen of bestellen. In de circulaire economie verschuift de aandacht van fabrikanten van de functionaliteit van producten naar het functioneren van de hele keten," vertelt Chris Meijers, Sector Banker Retail van ABN AMRO. "Hierdoor krijgt de retailer een andere rol in de waardeketen. De verkoop van producten blijft belangrijk, maar dit zal vaker een combinatie zijn van productverkoop en service. Dit betekent dat de retailer steeds meer dienstverlener wordt, waardoor meer samenwerking in de keten nodig zal zijn."
 
Het volledige rapport is hier te downloaden.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.